Det Àr nog ett ersÀttningsnummer. Originalnummer pÄ Bosch startmotorer brukar börja pÄ 0 001. Nummer som börjar pÄ 0 986 Àr prylar som ersÀtter icke-Bosch-komponenter. NÀr ett Boschnummer börjar pÄ 1 sÄ brukar det vara nÄgot som inte Àr en komplett enhet (startmotor, generator, insprutningspump etc) utan en mindre del som finns som reservdel till nÄgon slags komplett enhet (kol, lagerbussning, fördelarrotor, startmotordrev etc).
För att undvika missförstÄnd, Boschnumren har alltid 10 tecken (förr bara siffror men pÄ senare Är har det börjat förekomma bokstÀver ocksÄ. Mellanslag efter första tecknet och sedan efter vart tredje, t ex 1 986 S00 755.
Om klÄpare som gör i ordning webshopar eller listor har anvÀnt sig av t ex Excel och inte har begripit sig pÄ hur cellerna ska formateras, sÄ Àr det lÀtt hÀnt att alla nollor i början av ett nummer försvinner, det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Volvo L25 startar inte
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

-
PAL
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Liebherr L 507 Stereo

Re: Volvo L25 startar inte
Bosch 0001 109 460
12 V 2,4 KW ska passa till din maskin.
12 V 2,4 KW ska passa till din maskin.
-
Viperhauck
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Duger 2.3kw? Vet inte om det ska vara det eller 2.6kw
-
kretslopp
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen

Det har nog med serienummerbrytning att göra. Ăr det verkligen lönt mödan att leta runt efter en startmotor via bosch numret?
Har du kollat med leverantörer sÄsom BA Trading eller Olsson Parts?
BA har den hÀr varianten:
https://batrading.se/sv/Huvudmeny/Hjull ... d=15170187
Olsson har tvÄ varianter dÀr serienummerbrytningen syns sÄ dÄ Àr det lÀttare att se pÄ ditt eget serienummer vilken som Àr rÀtt:
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 3464f6bd8c
Det finns ocksÄ alltid alternativet att gÄ till Swecon eller LantmÀnnen Maskin (om de Àr kontraktsverkstad till swecon pÄ din ort) och be om pris pÄ en reman startmotor. FörvÀnta dig ett högre pris Àn de priserna du ser ovan. Helt nytt Àr sÀkerligen tre gÄnger sÄ dyrt som eftermarknads startmotor.
Jag vet vad jag hade gjort om det hade varit brÄttom.
Har du kollat med leverantörer sÄsom BA Trading eller Olsson Parts?
BA har den hÀr varianten:
https://batrading.se/sv/Huvudmeny/Hjull ... d=15170187
Olsson har tvÄ varianter dÀr serienummerbrytningen syns sÄ dÄ Àr det lÀttare att se pÄ ditt eget serienummer vilken som Àr rÀtt:
https://www.olssonparts.com/se/sv/reser ... 3464f6bd8c
Det finns ocksÄ alltid alternativet att gÄ till Swecon eller LantmÀnnen Maskin (om de Àr kontraktsverkstad till swecon pÄ din ort) och be om pris pÄ en reman startmotor. FörvÀnta dig ett högre pris Àn de priserna du ser ovan. Helt nytt Àr sÀkerligen tre gÄnger sÄ dyrt som eftermarknads startmotor.
Jag vet vad jag hade gjort om det hade varit brÄttom.
-
torbjorn_forsman
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: VĂ€sternorrland

Köp inte en ny startmotor innan du har plockat isÀr och felsökt den gamla grundligt. Det Àr ju mycket möjligt att det t ex Àr nÄgot problem i solenoiden och dÄ Àr det bara den som behöver bytas.
-
Viperhauck
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Har plockat isÀr och ser inget uppenbart.
Ăr inte brĂ„ttom att fĂ„ tag i en ny. SĂ„ det Ă€r klart att jag undrar om det Ă€r vĂ€rt att köpa en för 3800:- + moms eller en annan som ocksĂ„ verkar passa för drygt 2000:- ink moms
Ăr inte brĂ„ttom att fĂ„ tag i en ny. SĂ„ det Ă€r klart att jag undrar om det Ă€r vĂ€rt att köpa en för 3800:- + moms eller en annan som ocksĂ„ verkar passa för drygt 2000:- ink moms