Jarlingar skrev: 12:45:55, 08-04-2026
Vilken rolig trÄd
Nu har jag inte lÀst hela trÄden, sÄ du kanske fick till allt i slutÀndan?
Men iaf sÄ hade en bypass löst alla dina förgasarproblem och förgasaren hade fungerat som vanligt dÄ den aldrig ser övertryck.
Schematiskt sÄ funkar det sÄ hÀr:
Förgasare -> kompressor -> insug med bypass.
Bypassen leder tillbaka luften till mellan förgasare och kompressor under vakuum.
Vakuum har du i systemet pÄ lÄg och dellast dÄ trotteln endast Àr delvis öppen.
Kompressorn arbetar dÀrmed i vakuum och bygger inget tryck sÄ lÀnge du inte gasar.
Klart fördelaktigt för brÀnsleekonomi
Bypassen styrs av vakuum sÄ ingen krÄnglig elektronik heller.
Tackar, det har varit en resa att fÄ till denna hoj. Utan maskinisten och sporthoj forumet hade det aldrig gÄtt.
Jag anser vÀl att denna maskin Àr klar nu och fokus ligger pÄ turbobygget, men som sagt detta lÀt intressant. TyvÀrr sÄ har hojbyggandet inte fÄtt sÄ mycket tid som jag hoppas pÄ pga skyttet och metsa tiden i garaget har gÄtt Ät att göra grejer till en paraskytt som Àr bland de bÀsta i Sverige i sin klass.
Ăven om jag kanske inte bygger om hojen sĂ„ gillar jag att fĂ„ reda pĂ„ hur olika saker fungerar. Om man kör med tryckade turbo sĂ„ anvĂ€nds ju en bypass ibland bla, Ski Doo 850 och vissa gamla Yamaha hojar med turbo har bypass sĂ„ att motorn suger in direkt i plenumet till turbon börjar bygga tryck. Har funderingar pĂ„ att göra nĂ„t sĂ„nt pĂ„ mitt turbobygge.
Hur byggs en sÄn hÀr bypass rent praktiskt med sugkompressor? Man mÄste vÀl ha en ledning förbi kompressorn och sen ha ett spjÀll, eller nÄn form av ventil som stÀnger dÄ vakuum upphör. Skulle det rÀcka att ha ett rör förbi kompressorn med en reedkorg frÄn en tvÄtaktare i ena Ànden pÄ röret sÄ motorn kan suga genom röret med reedventilen vid vakuum och dÄ man fÄr tryck i insuget stÀngs reedventilen och allt gÄr genom kompressorn?
En sÄn hÀr lösning borde vÀl ge bÀttre gassvar och kanske ocksÄ skulle ge bÀttre gÄng pÄ lÄgfarten?
Som sagt vÀldigt intressant.