Kompressormatad Honda CB250

Snacka om MC hÀr
Kategoriregler
Skriv alltid vad det Àr för modell, Ärsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om nÄgot nyss gjorts.
AlltsÄ om man frÄgar efter hjÀlp sÄ kan man kanske inte heller bedöma vad som Àr relevant information. SÄ bÀttre skriva för mycket Àn för lite.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Re: Kompressormatad Honda CB250

InlĂ€gg av busse  (trĂ„dstartaren) »

Ivar Risslén skrev:Din cykel Àr nog mer unik Àn en Triton. Tr5iton har byggs i mÄnga upplagor sedan 1950-talet. En Triumph motor i en Norton ram. De tog det bÀsta frÄn olika tillverkare. Den pÄ bilden Àr nog lite ovanligare dÄ det Àr en Trident motor i den och inte den vanliga tvinnen.
Visst min cykel Àr nog pÄ sitt sÀtt ganska unik för man ska vÀl vara lite tokig att bara komma pÄ nÄt sÄnt hÀr.

Jag reflekterade ocksÄ just av den trecylindriga Trident motorn pÄ denna Triton. Detta Àr ju en riktig caferacer dÄ den vÀl ocksÄ har bytt gaffel med skivbroms fram eller Àr det en ram frÄn en Commando som redan hade skivbroms som standard? Just denna hoj tycker jag var jÀkligt snyggt byggd som en caferacer ska se ut inte som de flesta byggen som kallas caferacer som sÀljs pÄ blocket.
Zukram
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Zukram »

Jag diggar Àven projektet "Monster chopper" som "Grind hard plumbing" hÄller pÄ med :-)
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

HÀr kommer nÄn form av bevis pÄ att hojen i alla fall rör pÄ sig om Àn inte sÄ fort, en kort Äkvideo med kompressorhojen.

AnvÀndarens profilbild
magnusk750
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Ex USSR / kinesiska boxermc
Sverige
Kontakt:

InlĂ€gg av magnusk750 »

Precis kommit pÄ idén att en original CB250 borde ju vara en bra körkortshoj för A2-kort om man vill vÀlja nÄt udda, eller? SÄ liten och lÀtt som det gÄr att tÀnka sig, tillrÀcklig toppfart och effekt. Hur Àr bromsarna?
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Jag skulle nog inte vÀlja 250:in trots att jag har tre stycken, i alla fall inte CB250N vet inte hur det Àr med de tidigare K modellerna om dom Àr lÀttare. Jag skulle ta CB400N alla gÄnger framför CB250N dÄ fÄr du 42 hp mot 27 hp och Àven dubbla skivor fram. Toppfarten pÄ en original CB250N Àr nÄnstans runt 135 km/h sÄ nÄnstans runt 80-90 km/h Àr vÀl lÀmpligt att marscha med den, kompressorhojen har 400:ans utvÀxling och den gÄr fint att ligga runt 110 km/h.

Bromsarna Àr vÀl lite sÄ dÀr, det funkar med skivan fram och trumman bak men det det Àr stor skillnad pÄ Thruxton 900:ans singel skiva fram jÀmfört med Hondans.

Det rÀcker med uppförsbacke eller motvind för att det ska börja gÄ tungt för CB250N. Orsaken att jag nu har tre Àr ju att jag köpt dom för i princip inga pengar alls.
AnvÀndarens profilbild
magnusk750
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Ex USSR / kinesiska boxermc
Sverige
Kontakt:

InlĂ€gg av magnusk750 »

80-90 lÄter trivamt... Kanske ska börja hÄlla utkik efter en.
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

magnusk750 skrev:80-90 lÄter trivamt... Kanske ska börja hÄlla utkik efter en.
Du har ju annars hÀr ovan ett hyfsat facit pÄ hur man gör dÄ man tycker att CB250N gÄr för slött :wink:
Jarlingar
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Avant 520+
Volvo EC15 XTV
Sverige

InlĂ€gg av Jarlingar »

Vilken rolig trÄd :thummar:

Nu har jag inte lÀst hela trÄden, sÄ du kanske fick till allt i slutÀndan?

Men iaf sÄ hade en bypass löst alla dina förgasarproblem och förgasaren hade fungerat som vanligt dÄ den aldrig ser övertryck.

Schematiskt sÄ funkar det sÄ hÀr:
Förgasare -> kompressor -> insug med bypass.
Bypassen leder tillbaka luften till mellan förgasare och kompressor under vakuum.
Vakuum har du i systemet pÄ lÄg och dellast dÄ trotteln endast Àr delvis öppen.
Kompressorn arbetar dÀrmed i vakuum och bygger inget tryck sÄ lÀnge du inte gasar.
Klart fördelaktigt för brÀnsleekonomi :smile:
Bypassen styrs av vakuum sÄ ingen krÄnglig elektronik heller. :thumme:
busse
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
New Holland TN60DA

Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960
Sverige

Jarlingar skrev: 12:45:55, 08-04-2026 Vilken rolig trÄd :thummar:

Nu har jag inte lÀst hela trÄden, sÄ du kanske fick till allt i slutÀndan?

Men iaf sÄ hade en bypass löst alla dina förgasarproblem och förgasaren hade fungerat som vanligt dÄ den aldrig ser övertryck.

Schematiskt sÄ funkar det sÄ hÀr:
Förgasare -> kompressor -> insug med bypass.
Bypassen leder tillbaka luften till mellan förgasare och kompressor under vakuum.
Vakuum har du i systemet pÄ lÄg och dellast dÄ trotteln endast Àr delvis öppen.
Kompressorn arbetar dÀrmed i vakuum och bygger inget tryck sÄ lÀnge du inte gasar.
Klart fördelaktigt för brÀnsleekonomi :smile:
Bypassen styrs av vakuum sÄ ingen krÄnglig elektronik heller. :thumme:
Tackar, det har varit en resa att fÄ till denna hoj. Utan maskinisten och sporthoj forumet hade det aldrig gÄtt.

Jag anser vÀl att denna maskin Àr klar nu och fokus ligger pÄ turbobygget, men som sagt detta lÀt intressant. TyvÀrr sÄ har hojbyggandet inte fÄtt sÄ mycket tid som jag hoppas pÄ pga skyttet och metsa tiden i garaget har gÄtt Ät att göra grejer till en paraskytt som Àr bland de bÀsta i Sverige i sin klass.

Även om jag kanske inte bygger om hojen sĂ„ gillar jag att fĂ„ reda pĂ„ hur olika saker fungerar. Om man kör med tryckade turbo sĂ„ anvĂ€nds ju en bypass ibland bla, Ski Doo 850 och vissa gamla Yamaha hojar med turbo har bypass sĂ„ att motorn suger in direkt i plenumet till turbon börjar bygga tryck. Har funderingar pĂ„ att göra nĂ„t sĂ„nt pĂ„ mitt turbobygge.

Hur byggs en sÄn hÀr bypass rent praktiskt med sugkompressor? Man mÄste vÀl ha en ledning förbi kompressorn och sen ha ett spjÀll, eller nÄn form av ventil som stÀnger dÄ vakuum upphör. Skulle det rÀcka att ha ett rör förbi kompressorn med en reedkorg frÄn en tvÄtaktare i ena Ànden pÄ röret sÄ motorn kan suga genom röret med reedventilen vid vakuum och dÄ man fÄr tryck i insuget stÀngs reedventilen och allt gÄr genom kompressorn?

En sÄn hÀr lösning borde vÀl ge bÀttre gassvar och kanske ocksÄ skulle ge bÀttre gÄng pÄ lÄgfarten?

Som sagt vÀldigt intressant.
Senast redigerad av busse den 17:56:28, 10-04-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "MC"