Teupen LEO 23H -01, lätt larvgående teleskoplift på äventyr...

Diskutera kranar och skyliftar här
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Expertområde: Avancerat bondmeck
Finland

Re: Teupen LEO 23H -01, lätt larvgående teleskoplift på äventyr...

Inlägg av ja-bond77  (trÃ¥dstartaren) »

Har inte tagit mig tid med korgboxen nått ännu...

ja-bond77 skrev:...Men det är ingen panik med dom knapparna då det finns inbyggt hydraulisk paralellföring.
... famous last words... :???:

Nåt skumt med parallellföringen. Verkar funka när man kör från marken, men då man kör från korgen så börjar inte automatiken räta ut korgen förrän man lyft 1-1,5m. Dvs man lutar mot liften hela tiden med en viss lutning... :klia:

Öppnade kvicksilvergivaren på korgen för skojs skull, inget lattjo där vad jag kan se... Såg hur kvicksilvret rörde sig då jag hade loss boxen... Full med epoxy denna skapelse... Värst mycket strålningshetta tror jag inte den fått då den var på andra sidan bommen från branden sett...

Bild
Bild

Även bytt elboxen för 230 volt ingående. Såg inte ut helt i par med övriga maskinen... Nu funkar liften även med att drivas från ett kärnkraftverk nära dig. :cool: Har inte 230 volt upp i korgen ännu, men det har aldrig fungerat sedan jag skaffade maskin heller. Misstänker teleskopet ska plockas ner för att kolla kabelkedjan för den funktionen... Nå, det går ju alltid att ta med en kabelvinda upp i korgen...

Bild

Även bytt larverna. Inte farligt dyra dom. Av ena larven bröts det loss en järnstyrning i somras och som sedan kalvade av och har varit nära flertalet gånger även efteråt. Bara med sväng på plan mark eller körning på stenigt underlag. Andra larven hade rejält med torrsprickor så den får också åkaren...

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Bommarnas skyddsborstar var bra svedda så dom ska bytas...

Bild
Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Nu mera maskinlös.
Sverige

Inlägg av Henrik Larsson »

Ja att den kommer bli finare och bättre en när du köpte den det tvivlar jag inte på med dina magiska fingrar :-) Ser behändig ut den där liften :driver:
marcusw
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v
Sverige

Inlägg av marcusw »

Verkligen.
Det där är liftarnas lift som jag ser det.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Jo den är inte så dum... Men en sak har jag kommit på skulle varit ännu bättre, en jibb. Dvs den sista lutande armen ner till korgens svänglager skulle varit typ en meter längre och vinklingsbar. Då hade man kunnat vinkla ner den efter uppställning så att det bara varit ett enda trappsteg upp i korgen. Nu måste man ta tre steg upp efter en lodrät stege. Och nedersta steget är sällan värst lågt heller. I kombination med att man samtidigt ska låsa upp dörren till korgen så är det lite harmt. Andra fördelen skulle förstås vara att man kan ställa sig bakom objekt, takåsar, skorstenar, ventilationshuvar mm eller bara komma längre in på taket innan huvudteleskopet tar i taksprånget. Verkar som liften utvecklades i den riktningen på lite nyare årsmodeller.

Ställer man upp sig en längre tid på en byggplats så ska jag väl nog svetsa ihop nån typ av rejäl trappstege att stiga av på/docka mot.
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Lite svårt att veta hur jag ska ta tag i detta problem så jag började med att begära pris på hela boxen i korgen inklusive allt. Även startlådan har smultit ihop så dessa båda sökte jag på:
1 pcs 2610/0025 Steuerkopf FUZZY, (I guess it´s complete with joysticks and all?)

1 pcs 2615/0004 Befehlstation Start-Stopp
Och svaret kom idag. Lägger upp, även om det inte verkar finnas svenska Teupenanvändare alls i Sverige... Men säkert kan nån ha nån nytta av detta ändå. Priserna är utan moms och frakt, i euro:

Bild

Tanken var att ifall reservdelarna varit för en gångs skull humant prissatta hade jag kunnat ta hem hela baletten, ifall nånting börjar strula på riktigt där i lådan, i framtiden. Nu verkar det ju inte så... Att en tvåaxlig joystick ska kosta som tre enaxliga var ju lite anmärkningsvärt... Är ju egentligen enbart joystickarna som hör till det proportionella elsystemet som kanske kan vara knepigare att hitta om 10-20 år... Resten är ju vanliga tryckknappar från elinstallationer.
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

När man kollar de enklare grejorna där tillverkarkoden framgår, finns det ju inget att klaga på priserna då man googlar... Tror jag beställer rubbet förutom joystickarna... Knopparna är lite otrevliga efter branden men får väl hitta på nått... eller om de går att gänga loss å byta på nått vis... Själva kåpan är ju dyr (770e) men nog är den ju ändå bäst, jämfört med nån egen konstruktion...
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inlägg av Stridis2 »

Den prislistan hade varit vettig om den varit i svenska kronor! :huh:
Priset på lådan hade motiverat mig mycket att ta fram en rostfri plåt och svets... :vissla:
Menar du att prylarna i lådan är billiga jämfört med nätet??? Det var ju lite ovanligt. Oftast tycker jag maskinleverantören har grymt stora påslag. Vet en som tog 50% mer för bara en ljusridåmottagare än tillverkaren (Sick) tog för både sändare och mottagare. Men värt är nog ändå LVD (plåtbearbetningsmaskiner). De tog flera hundra kronor för standard D-batterier! :uupps:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Nej inte billigare än tillbehör, men att köpa dessa som reservdelar och inte betala mer än typ 5-10% mer betraktar jag som rejält billigt. Helt klart hade jag kunnat mikla ihop en låda för mindre än 700 euro men tiden tiden... :???:
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

bhf87 skrev: 23:33:48, 02-03-2022 Funkar stödbenen och köra ner? Funderade på om styrningen i korgen väntar på signal från gyro att liften är i våg.
Tror inte det finns något maskingyro... faktiskt.. :klia: Men korgen har ett 1-dimensionellt gyro(någon kanske kallar det kvicksilverbrytare/lodbrytare) för korgens lutningskompensering, som säkerhet, förutom ett vanligt master-slave cylindersystem nere i bomroten.

Men, det jag tänkte fråga nu är om en modell av dragavlastning som jag skulle behöva förnya en tio stycken av. Tror den har PG9 gänga och klämmer inte kring kabeln utan kabelskyddet(sluten, korrugerad skyddsslang) typ 13 mm yD. Någon som känner igen tillverkarens logga? Och finns just denna modell mera att köpas för pengar? Om inte kan jag ju plocka vilken godtycklig motsvarighet från närmsta butikshylla som helst... För övrigt mycket Telemechanique grejor på denna tyska maskin...

PG9 gängändan har brutits av från denna på bilden:
Bild
Bild

Google tipsade om denna annons. Utrikiska, så jag har svårt att hitta något märke nämnt där heller:
https://jovalolcsobb.hu/Kabelatvezeto-g ... polusu-XYZ
Bild
Originalets URL: https://jovalolcsobb.hu/img/8901/VSOR0218/VSOR0218.jpg

Bild
Originalets URL: https://jovalolcsobb.hu/img/8901/VSOR02 ... OR0218.jpg
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Äventyren fortsätter.... (jag får faktiskt nyttiga saker utfört emellan varven då den bråkar också...)

Just nu har jag fått för första gången larmkod 85, skillnad i tryckgivare.

Bild

Har hittat två tryckgivare på bomcylindern. Larmet försvinner när man plockar av kontakterna till dessa givare. Liften funkar förstås inte då heller(utan specialhyss), men larmet ändrar till "saknat tryck". Dessa givare är tretrådiga plus jord, ger en analog utsignal 0-10 volt. Och... hamnar väl att beställa två för att vara säker... det här blir dyrt det... Verkar landa på 4-500e/st enligt google... :snow:

Bild

Som grädde på moset verkar det vara nån OEM produkt(specialkod 999).

Mycket skojig elektronik i dessa givare...
Bild

Om jag försöker tyda den svaga etsningen så tror jag det står detta på givarna:

Bild
Bild

Dessa siffror verkar inte vara beskrivningskoden dock. Enligt dessa skrifter för JUMO dTRANS p30 givarna:

https://files.kempstoncontrols.com/file ... 007914.pdf
https://www.jumo.net/attachments/JUMO/a ... d?id=31401

Så bör min beskrivningskod vara(bortsett från delen som är "special" och okänd då,999):
404366/999-465-415-502-20-61-000
Hittade en Teupennummer också som kanske stämmer:
3715/0813 Druckaufnehmner 4AD-30-010-G1/4"

TN43006910 verkar också ge något...

Tips i denna frågan? Jag får väl vara glad om ens Teupen har givare till denna gamla skorven... (Jag kommer aldrig besikta liften)
Senast redigerad av ja-bond77 den 10:31:02, 09-04-2026, redigerad totalt 5 gånger.
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Känns som man borde testa att koppla båda kontakterna på ena givaren till att börja med, se vad som händer....

Och kanske rigga upp en extern rigg och testköra givarna med voltmätare på utgången och hydraultryck och spänningsmatning på, funkar det?...
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Ska försöka sammanfatta felsökningen...

Återmonterade givarna. Utan maskinens kontakter monterade. Matade 24 volt plus och minus på plint 1&2. Mätte mellan plint 3&jordplinten på givarna. Inget utslag på någondera, varken vid 0 bar tryck eller då jag pumpat upp bommen med handpumpen, typ 80 bar.

Provade sedan skicka varierande spänning mot maskinkontakterna från ett litet spänningsaggregat jag har. Alltså på motparten till plint 3 samt jord. Fick dock inte liften lurad helt... eldrivna hydraulpumpen snurrade men fortfarande felläge... men när jag vred upp spänningen till 10 volt så slog den genast av hydraulpumpen. Så den biten verkar funka.

Nå, jag har nya givare beställda... Återkommer med resultatet av det lotteriet...
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Michael Meier »

Conrad har lite Hellerman-produkter i sitt sortiment, exempel på kod ( HGL12-S(M)-PG9 )

Vad är det för mått på spiralslangen?
Galvat/rf/pu?

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Michael Meier den 21:04:17, 10-04-2026, redigerad totalt 3 gånger.
/Michael M
Användarens profilbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Finland

Ja just, Hellerman står det på påsarna som landade häromdan. :thumme: Är nog plaströr, 13 mm på maskinen.

Bild
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Kranar och liftar"