Bromsar F616 (F7, F10, F12)

AllmÀna diskussioner om Volvo-lastbilar hÀr
Siegmeyer
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job 135 - Volvo F6S (616) 1984
Sverige

Bromsar F616 (F7, F10, F12)

InlĂ€gg av Siegmeyer  (trĂ„dstartaren) »

HallÄ dÀr!

Min bromspedal fastnade i nedtrampat lÀge och efter att ha plockat bort den förstÄr jag varför! :uupps:

Tryckkolven satt helt fast sÄ,den har jag bankat ur och ska frÀscha till sÄ den glider som "p...en i Greta" :grin:

DÀremot sÄ ser det ut som skit uppe i bromsventilen. I min verkstadshandbok för F6S stÄr det hur jag demonterar fotbromsventilen med pedaler och allt. Vill jag renovera bromsventilen sÄ hÀnvisar man till "Avd 5 bromsar F7, F10, F12" under rubriken "Fotbromsventil F 7-renovering".

Är det nĂ„gon som har denna och har lust att ta bilder pĂ„ dessa sidor vore jag tacksam :buga: KĂ€nner inte riktigt att jag vĂ„gar öppna ventilen utan att veta om det börjar flyga fjĂ€drar och membran överallt.

SÄg ocksÄ att det gÄr att bestÀlla en helt ny bromscylinder, 1573383-5, ifrÄn https://www.bildelaronline24.se/dt/7322925 för 2856,28kr :eek: eller ifrÄn https://eastiger2023.en.made-in-china.c ... Parts.html för USD 5-29!?!? :???:

Jag har dÀremot inte lyckats hitta reparationssatsen 272730-3 nÄgonstans.

Ett par bilder ifrÄn verkstadshandboken för F7 först vore att föredra.

:shake_hands:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Rumskullen2
1 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo F7-82
Sverige

Re: Bromsar F616 (F7, F10, F12)

InlĂ€gg av Rumskullen2 »

Hej!
Har det löst sig? Har inte varit inne pÄ lÀnge men har verkstads-handboken du sökte.
Erik
Siegmeyer
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job 135 - Volvo F6S (616) 1984
Sverige

Re: Bromsar F616 (F7, F10, F12)

InlĂ€gg av Siegmeyer  (trĂ„dstartaren) »

Hej du Erik :)

Jo, det gick bra. Fick bara polera upp alla delar och sÀtta ihop igen sÄ nu - tror jag - att det ska fungera. Har inte bromsat ordentligt Ànnu men allt Àr tÀtt iaf! Har plockat bort stödbenen och fixar med infÀstningen sÄ inte vart pÄ tur.

I vart fall vore det intressant att se vad de sÀger om den delen av bromsarna. MÀrkligt att det inte stÄr i F6S verkstadshandbok utan i F7. Om du orkar vore det toppen om du kunde ta bilder och skicka till mig. Alt. kan jag köpa din bok om du inte behöver den lÀngre. Min mailadress Àr mail@siegmeyer.se.

Tack för att du svarade :)

/Roland
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[Volvo lastbilar] AllmĂ€nt"