Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hymas 474

-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Re: Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74
BÃ¥da sidor svetsade nu.

Svetsade inte hela vägen upp, kanske borde slutat ännu tidigare egentligen...

Triangelplåten i de öppna hörnen är kvar att skära till och svetsa.

Svetsade inte hela vägen upp, kanske borde slutat ännu tidigare egentligen...

Triangelplåten i de öppna hörnen är kvar att skära till och svetsa.
-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Blev lite vinteruppehåll, nu är tråden igång igen!
Skäret i lastarskopan var slut. Lite lappat med och skäret är bytt flera gånger innan, minst en gång tror jag.
Har skurit en en rak kant som jag skall fasa och göra dubbel V-fog.
Köpte ju ett skär för 1-2 år sedan. Det är 25mm tjockt, tjockare än det som sitter. Skall mäta det, men det är ju gammalt, svårt att veta vad det var original... Har för mig det var 250mm djupt.
Det är också en glad mun på skopan jag måste rikta tillbaka.
Det är också glad mun på skoptaget, troligtvis för att någon använt det för att lyfta extremt tungt då det sitter en krok i mitten.
Botten på skopan är ju inte 100 heller, vi får se vart det tar vägen.
Svårt att hitta billiga bra skopor med lilla BM billigt.
Det var det jag kom fram till sist, att jag nog skulle klä om den med nytt skär och fixa till botten på den.

Skäret i lastarskopan var slut. Lite lappat med och skäret är bytt flera gånger innan, minst en gång tror jag.
Har skurit en en rak kant som jag skall fasa och göra dubbel V-fog.
Köpte ju ett skär för 1-2 år sedan. Det är 25mm tjockt, tjockare än det som sitter. Skall mäta det, men det är ju gammalt, svårt att veta vad det var original... Har för mig det var 250mm djupt.
Det är också en glad mun på skopan jag måste rikta tillbaka.
Det är också glad mun på skoptaget, troligtvis för att någon använt det för att lyfta extremt tungt då det sitter en krok i mitten.
Botten på skopan är ju inte 100 heller, vi får se vart det tar vägen.
Svårt att hitta billiga bra skopor med lilla BM billigt.
Det var det jag kom fram till sist, att jag nog skulle klä om den med nytt skär och fixa till botten på den.

-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Har sågat bort fyra ribbor nu.
Hoppas på att skopbotten är okej sedan, blir lite mycket att byta.
Blir väl att värma och bonka tillbaka de värsta bucklorna om det inte visar sig vara för tunnslitet.
Är heller inte klar över om jag skall behålla skäret som sitter, det som är böjt. Skulle behöva värma och rikta tillbaka.
Och det är ganska långt ifrån det nya skärets tjocklek på 25mm också, så det bidrar ju inte med någon egentlig styrka, särskilt efter att det är värmt och riktat...
Dock lockas man ju gärna att förlänga ut skopbotten på det sättet som moderna planerskopor är byggda, alltså djupa.
Men det kan ju finnas anledning att skopan inte var så djup, man lockas lyfta mer och skopan var kanske anpassad efter lastare eller framaxelns styrka...

Hoppas på att skopbotten är okej sedan, blir lite mycket att byta.
Blir väl att värma och bonka tillbaka de värsta bucklorna om det inte visar sig vara för tunnslitet.
Är heller inte klar över om jag skall behålla skäret som sitter, det som är böjt. Skulle behöva värma och rikta tillbaka.
Och det är ganska långt ifrån det nya skärets tjocklek på 25mm också, så det bidrar ju inte med någon egentlig styrka, särskilt efter att det är värmt och riktat...
Dock lockas man ju gärna att förlänga ut skopbotten på det sättet som moderna planerskopor är byggda, alltså djupa.
Men det kan ju finnas anledning att skopan inte var så djup, man lockas lyfta mer och skopan var kanske anpassad efter lastare eller framaxelns styrka...

- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Inte för att vara Bror Duktig, men du borde inte använda vinkelslip utan sprängskydd. Både för att om du slinter så kan du få in handen i skivan, men även för att det är en mycket stor kraft i en sprängd skiva.
Jag kände en som körde vinkelslip med sprängskydd. Men delen som lossnade for ner i godset han kapade och studsar upp i huvudet. Krossade skyddsglasögonen, stort hack i pannan och slog honom medvetslös. Någon cm åt sidan så hade det tagit ögat. Och det här var ändå bara en rikoschett. Så det är ingenting man ska ta lätt på.
Jag kände en som körde vinkelslip med sprängskydd. Men delen som lossnade for ner i godset han kapade och studsar upp i huvudet. Krossade skyddsglasögonen, stort hack i pannan och slog honom medvetslös. Någon cm åt sidan så hade det tagit ögat. Och det här var ändå bara en rikoschett. Så det är ingenting man ska ta lätt på.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
Sparrow
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Tycker som Stridis, visst är det där sprängskyddet i vägen många ggr, men brukar gå att lösa. Hälsan är ändå viktigast. Var rädd om dig Olle.
-
JengaPRO
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Sajo UF 52 STR
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls - Ort: Linköping

-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Ja, ni har rätt. Ämnet kommer upp ganska ofta i mina trådar på förekommen anledning.
Jag kör mest med fiberrondellskiva, och de är väl gjorda för tryckluftslipar egentligen, men jag har inte så mycket luft så jag kör elektrisk.
Det passar inte med skyddet, det tar i.
Men visst borde man ju ha de där skydden...

Jag kör mest med fiberrondellskiva, och de är väl gjorda för tryckluftslipar egentligen, men jag har inte så mycket luft så jag kör elektrisk.
Det passar inte med skyddet, det tar i.
Men visst borde man ju ha de där skydden...

-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

- rospigg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69 - Ort: Uppland

Fiberrondell har jag kört en del på 125Ø vinkelslip, utan skydd, genom åren, av samma anledning - det tar i.
Faktiskt så har jag kört så mycket att jag gjort illa vänster pekfinger - två gånger - med några års mellanrum.
Det kan jag inte klandra maskinen för, i synnerhet inte när "samma sak" hände för andra gången ...
Passande citat om mig: "Slå honom i skallen, det är där han é dum"
Glad påsk!
Faktiskt så har jag kört så mycket att jag gjort illa vänster pekfinger - två gånger - med några års mellanrum.
Det kan jag inte klandra maskinen för, i synnerhet inte när "samma sak" hände för andra gången ...
Passande citat om mig: "Slå honom i skallen, det är där han é dum"
Glad påsk!
-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Om huvudet är dumt får kroppen lida brukar man säga
Glad påsk du med!
-
Perssson
- Fler än 100 inlägg
- Användarens egna ämnen

Erfarenhet är när man känner igen ett misstag när man gör det igen' 
-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Tryckte tillbaka skopgaveln idag så den är rak igen.

Började lite med botten också, trodde inte 1,5ton spakblock skulle räcka, men det gick rätt bra. Får se imorgon om det bara fjädrar tillbaka, då får jag värma lite.
Skäret jag köpt är 250mm djupt och 25 tjockt. Stabiliteten kommer alltså sitta mest i det nya skäret, då resterna av det gamla är tunnslitet och ju gick att böja tillbaka rätt lätt...
Antar att det är överkurs att skära bort det gamla helt, och byta ut mot tex en 100x25mm remsa och skarva ihop med skäret jag har.
Skulle ju då få 350mm djupt skär totalt, och extra skarv/svets blir det väl egentligen inte då jag ju ändå måste skarva på mot den som sitter... Lite mer svets kanske då det skall fästas i bottenplåten...
Har inte tänkt vara våldsam mot skopan, vill mest bara ha något som håller. Är ju lätt hänt att man kommer under någon seg rot eller något man inte ser, sikten är ju inte superbra med en hög skopa och gammal traktorgrävare med motorn i mitten...
Tänkte om någon har erfarenhet av vad som brukar bli lagom starkt i förhållande till insats...

Började lite med botten också, trodde inte 1,5ton spakblock skulle räcka, men det gick rätt bra. Får se imorgon om det bara fjädrar tillbaka, då får jag värma lite.
Skäret jag köpt är 250mm djupt och 25 tjockt. Stabiliteten kommer alltså sitta mest i det nya skäret, då resterna av det gamla är tunnslitet och ju gick att böja tillbaka rätt lätt...
Antar att det är överkurs att skära bort det gamla helt, och byta ut mot tex en 100x25mm remsa och skarva ihop med skäret jag har.
Skulle ju då få 350mm djupt skär totalt, och extra skarv/svets blir det väl egentligen inte då jag ju ändå måste skarva på mot den som sitter... Lite mer svets kanske då det skall fästas i bottenplåten...
Har inte tänkt vara våldsam mot skopan, vill mest bara ha något som håller. Är ju lätt hänt att man kommer under någon seg rot eller något man inte ser, sikten är ju inte superbra med en hög skopa och gammal traktorgrävare med motorn i mitten...
Tänkte om någon har erfarenhet av vad som brukar bli lagom starkt i förhållande till insats...

Senast redigerad av ollenorell den 21:36:21, 11-04-2026, redigerad totalt 1 gång.
-
ollenorell
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Måttar lite med en avkapad bit skopskär jag hade. Den är 200mmx25, så lite grundare än 250x 25 jag skall lägga på.
Provade att lägga utanpå som en macka, det borde bli starkare...
Men jag tror inte man skall göra så, det blir ju en puckel på 25 mm undertill som man nog inte vill ha...

Det blir nog att skära ner gaveln så man får skopskäret dikt an.
Konstigt att de haft gaveln längst ut, och inte skäret längst hela bredden... Är väl en lagning med man tager vad man haver sedan innan...
Har en bit hardox 450 i 12mm som jag nog kan förlänga gaveln med då den gått ner sig en del...

Provade att lägga utanpå som en macka, det borde bli starkare...
Men jag tror inte man skall göra så, det blir ju en puckel på 25 mm undertill som man nog inte vill ha...

Det blir nog att skära ner gaveln så man får skopskäret dikt an.
Konstigt att de haft gaveln längst ut, och inte skäret längst hela bredden... Är väl en lagning med man tager vad man haver sedan innan...
Har en bit hardox 450 i 12mm som jag nog kan förlänga gaveln med då den gått ner sig en del...

- PeterR
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Det är bra om skäret blir något bredare än skopan så slipper Du att den sliter på hörnorna, precis som det ser ut nu