Min MF-35:a

HÀr kan du starta inlÀgg med bild-serier pÄ maskiner.
AnvÀnd detta forum Àven för roliga filmsnuttar som du hittar pÄ nÀtet.
Ulf he
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvÀrr sovande
Sverige

Re: Min MF-35:a

InlĂ€gg av Ulf he »

Fint grovt hemmabygge, passar jÀttebra till traktorn ...

Ulf
AnvÀndarens profilbild
Mattias_E
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35 -61
Sverige

InlĂ€gg av Mattias_E  (trĂ„dstartaren) »

Tackar. Ja, det Àr verkligen grovsmide pÄ hög nivÄ. Har inte massa fina maskiner och verkstad hemma sÄ jag fÄr en idé i skallen och en ungefÀrlig tanke pÄ hur jag ska göra sedan sÄ anvÀnder jag mig av vad som kan finnas till hands. Bockning av de stora radierna har jag anvÀnt mig av ett bildÀck för att fÄ fram en mjuk radie med. FÀstjÀrnen har jag anvÀnt induktionsvÀrmaren och börjat böja till formen lite grovt och sedan Àr det till att provmontera och fortsatt varm eller kallbockning tills jag Àr nöjd. ToppstagsfÀstet pÄ snöbladet har varit precis lagom för att sticka in biten och anvÀnda som mothÄll för att Àndra vinklar liksÄ den runda överdelen pÄ pinnarna till hövÀndaren för att börja ta ut en mjuk böjning som ska passa mot skÀrmkanten och vidare ut över dÀcket.
AnvÀndarens profilbild
Mattias_E
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Blev en kvÀllsrunda efter jobbet för att inspektera om det trillar nÄgra trÀd efter stormen, men det sÄg bra ut.

Bild

Passade pÄ att inspektera skadorna efter grisarna, ser bÀttre ut för att de har varit mer koncentrerade dÀr de vÀl har bökat sÄ inte lika stora omrÄden som Àr pÄverkade denna gÄngen pÄ slÄtterÀngarna.

Dock sÄ har det tillkommit mer areal eftersom den gamle bonden som har arrenderat resterande Àngar nere vid gÄrdscentrum har avtrÀtt sÄ dÀr Àr ungefÀr dubbla arealen som ska skötas detta Äret och dÀr har grisarna verkligen gÄtt bananas över större delen :svettas:

SÄ det fÄr bli en tur med harven och ringvÀlt till helgen, om planen hÄller :driver:

Bild
AnvÀndarens profilbild
HVA59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ferguson TEA-20 -1949
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
Porsche 108L Junior -1958
Allgaier A111 -1955
Epa Dodge -1927
Epa Buick ~1924
DKW Diamant -1937 x2
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationÀrmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...
Sverige

InlĂ€gg av HVA59 »

Jag vet inte riktigt vad jag har för mig denna helgen, men har jag inget annat sÄ kanske jag kan komma ner och köra lite ringvÀlt eller nÄt och hjÀlpa dig lite? Vi kan ju se :smile:
Är man dum i huvet sĂ„ fĂ„r hela kroppen lida...

//Erik
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: MF 35 (utlÄnad till dottern pÄ obestÀmd tid)
Sverige

InlĂ€gg av Sparrow »

Bild
Bild
Bild
Bild
[img]userpix/47678_1_XFONNV

SÄ hÀr har svinen bökat upp pÄ alla grÀsvallarna man kan se lÀngs vÀgen pÄ ung 6 km. Undrar om det blir nÄn grÀsskörd i Är. :aaargh: :sad:
AnvÀndarens profilbild
GC59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

InlĂ€gg av GC59 »

Det borde vara total utrotning pÄ dessa vildsvinen , ÀndÄ finns det individer som vill
ha dom för kunna skjuta pÄ dom :aaargh:
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Sparrow »

HÄller fullstÀndigt med dig, men finns för mÄngs viljor som drar Ät olika hÄll. Till o börja med tror jag det finns alldeles för mÄnga jÀgare i riksdagen o det Àr ju dÀr besluten tas. TyvÀrr behövs det nog bli en riktig kris inom lantbruket dÀr matproduktionen hotas som pÄ 1800-talet innan de som bestÀmmer vaknar. De flesta jÀgarna vill nog ha en stor stam, Àr ju lÀttare att jaga . Sen Àr ju svinen otroligt svÄra att jaga iom de Àr nattaktiva. Behövs en rejÀl skottpeng pÄ varje gris om de ska gÄ att decimera bestÄndet. Hörde om en bonde som hade satt ett mkt högt jaktarrende, men för att göra det attraktivt sÄ betalade han en rejÀl skottpeng för varje skjuten gris. Kanske vore nÄt att införa, nu nÀr vÄra folkvalda blundar för grisproblemet. Kolla youtubern David Ellis fÄngstfÀllor, han kan fÄnga upp till 25 grisar varje gÄng, vid ett tillfÀlle var dÀr 27 st i fÀllan, det ni. MEN tyvÀrr sÀtter aktivisterna inom naturvÄrdsverket nog stopp för att ta in sÄna fÀllor i Sverige. Ja ja vi fÄr se vilket hÄll utvecklingen gÄr, som det nu ser ut blir man bara grÄtfÀrdig. :sad:
AnvÀndarens profilbild
GC59
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

InlĂ€gg av GC59 »

Ja har ocksÄ kollat pÄ dessa större fÀllorna pÄ youtube :thummar:
AnvÀndarens profilbild
Mattias_E
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Blev en trevlig dag tillsammans med HVA59 och vid halvtid sÄ bjöds det pÄ grillad korv :bira:

Tog sina timmar fastÀn vi var tvÄ, HVA59 körde vÀlten och jag harven.

Nu hoppas vi bara att inte svinen blir lyckliga för att vi har dukat upp en buffé för trynena :myzsko:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

ElstÀngset! SÀger bara det. ElstÀngsel Äret runt.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Sparrow
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Sparrow »

Jo elstaket funkar till en del, men Àr ju stora ytor det handlar om o oftast bara batteridrivna elaggrgat iom lÄngt frÄn 220 v. Elstaketen Àr ju sÄrbara av trÀd o grenar som lÀgger sig över o rivs ner av andra djur sÄ det krÀvs regelbunden tillsyn. Grannen hade sett en inspelad filmsnutt av en jobbarkompis dÀr suggan helt sonika lyfte upp nedersta trÄden o lÀt kultingarna gÄ under. Det blixtrade mellan trÄden o ryggen pÄ suggan men hon stog kvar, Ai lr verklighet ?
AnvÀndarens profilbild
PeterR
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV
Sverige

InlĂ€gg av PeterR »

Elstaket fungerar bra för vildsvin. TvÄ trÄdar, helst förstrÀckt galvad trÄd. En ca 20 cm högt, nÀsta pÄ 40 cm. DÄ rivs de inte ned (eller hindrar) hjortar och Àlgar. Bra jordning och ett kraftigt aggregat gör underhÄll minimalt.
Vildsvin Àr i allmÀnhet vÀldigt kÀnsliga för elstaket, men precis som hos mÀnniskor finns det enstaka individer som Àr okÀnsliga för el.
AnvÀndarens profilbild
Stridis2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

InlĂ€gg av Stridis2 »

Vi hade precis köpt gÄrden. NÀr lantbrukaren som har en stor Äker bredvid min mark var ute och tittade till stÀngslet gick jag bort och sa hej. FrÄgade hur han skulle ordna med elen och han sa att han skulle köra med batteri. Jag idiotförklarade honom och nÀstan tvingade honom att ta ett nÀtanslutet aggregat som hÀngdes pÄ mitt hus med min ström. Sedan kabel tvÀrs över min smala remsa till staketet.
NÀr vildsvinen började göra för stor Äverkan under vintersÀsongen började vi ha ström pÄslagen Äret runt.
PÄ de hÀr 16 Ären vi har haft detta arrangemang har jag Ànnu inte gÄtt i konkurs, och gör jag sÄ lÀr det inte bli för kostnaden av strömmen till elaggregatet. :mrgreen:

Lite intressant. För ett par Är sedan hade vi ett kortare strömavbrott. DÄ gick en gris igenom staketet. Inga skador, men kom ut pÄ Äkern. Men nÀr strömmen kom tillbaks sÄ kom inte grisen ut! Döttrarna filmade den nÀr de gick till skolbussen. Efter kanske en vecka kom de som hade jakten pÄ marken och sköt grisen som fortfarande var kvar pÄ Äkern.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
AnvÀndarens profilbild
PeterR
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV
Sverige

InlĂ€gg av PeterR »

Det förtydligar vad jag skrev

Det finns bra batteridrivna aggregat idag, men de nÀtdrivna Àr ofta inte lika dyra. Men driftskostnaden för nÀtdrivna Àr markant lÀgre.
AnvÀndarens profilbild
Mattias_E
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Samlat ihop det sista uppe i skogen, kylslaget i luften bÄde igÄr och idag Àven om solen gjorde sitt igÄr nÀr man satt i lÀ. Idag var det jÀmngrÄtt hela dagen.
Bild
Bild

Tycker varenda Är att det inte ser sÄ mycket ut, men det brukar bli ett antal m3 mer Àn man tror nÀr det vÀl ligger dÀr kapat och klart :bira:
Men helt klart Àr högen mindre i Är men har nÄgra Ärsförbrukningar pÄ lager sÄ det Àr ingen ko pÄ isen.

Har lÄngved liggandes pÄ annat hÄll som jag ocksÄ behöver sÀtta fart med. DÀr ska en del till mig och ett antal kubik ska ner till min kompis som jag brukar hjÀlpa, han fÄr ved och jag fÄr hjÀlp med mina bilar :shake_hands:

DÀr Àr det desto mer att klyva Àven om det för en gÄngs skull inte Àr en massa övergrovt som behöver bÄde motorsÄg och slÀgga med klyvkilar för fÄ det i hanterbara bitar för vidare klyvning med yxa :svettas:
Senast redigerad av Mattias_E den 20:09:19, 12-04-2026, redigerad totalt 1 gÄng.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Bild-serier och filmsnuttar"