Kommer oljan att rÀcka till?

Diskutera vÀrmekÀllor, bygge av pannrum/panncentraler, framstÀllning av brÀnsle, tillvaratagande av energi osv hÀr
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7
ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik
Sverige

Kommer oljan att rÀcka till?

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

Ja, nu Àr det extra oroligt i vÀrlden... Oljan Äker upp och ner i pris pÄ marknaden. Vissa lÀnder hÀr i Europa verkar ha ont om eller tom slut pÄ tex bensin. Vi i Sverige har tydligen ganska stora lager och ingen omedelbar kris, Àn. Trump Àr ju den direkta orsaken till krisen denna gÄngen. Men jag kan se att vi Àr otroligt beroende av brÀnsle oavsett vi har bil eller ej. Jag sjÀlv fixar ju med flygplan, utan bil kan jag inte ta mig till div. flygfÀlt och utan brÀnsle kan inte planen flyga sÄ dÄ behöver jag inte kunna ta mig till flygfÀlten runtomkring... Vi handlar maten i affÀren, utan brÀnsle sÄ lÀr det inte finnas sÄ mycket mat att köpa. Fast hÀr Àr en skillnad, vi behöver Àta ÀndÄ! Man kan ju undra vad som hÀnder om brÀnslet tar slut pÄ riktigt vilket lÀr hÀnda om det inte fylls pÄ i samma takt, lÀgre takt eller inte alls, det tar bara olika lÄng tid innan det Àr ett faktum... Nu i natt sÄ blev det nÄgon typ av uppgörelse med tvÄ veckors eldupphör, hur lÀnge det nu stÄr sig?
Ja, vad har ni andra Maskinister för tankar om detta?
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Kommer oljan att rÀcka till?

InlĂ€gg av Michael Meier »

TÀnker att ett högre kontinuerligt pris pÄ brÀnsle (i jÀmförelse med andra insatsvaror) desto effektivare och fÀrre turer och dÀrmed större lagerhÄllning och lÀgre "just in time," leveranser.

Enkel matematik.

Persontransport (en person i varje bil) lÀr minska drastiskt ju högre kostnaden för transporten Àr jÀmfört med bekvÀmligheten eftersom det finns mye att göra om resekostnaden överstiger kostnaden med anledningen till resan.

Alla anvÀnder sei av enkel matematik nÀr det gÀller brÀnslekostnad, överlag slösar vi enormt med energi just nu, det kan sÀkert minskas till hÀlften under en kortare tid

SÄ tÀnker jag..
/Michael M
Axel W
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Massey Freguson
ExpertomrÄde: Lantbruk och allmÀnna smidesarbeten
Sverige

InlĂ€gg av Axel W »

Just jobbresor verkar vara nÄgot speciellt.
Kolla utanför valfri centralort pÄ morgon och kvÀll. I princip varenda bil Àr bara en person i.
en vÀldig skillnad emot för 40 Är sen.
DÀr jag vÀxte upp fanns nÄgra stora arbetsgivare, Varvet, LM Ericsson, Ett regemente , samt givetvis en handfull mindre firmor ocksÄ. VÀldigt mÄnga bilar innehöll minst 2 personer vid varje jobbresa, oftast 3 eller 4. men i dag Äker vÀldans mÄnga sjÀlva.
hörde talas om en större arbetsgivare pÄ en ort som projekterar ett parkeringshus för personalen.
SamÄkning vore vÀl snÀllare mot miljön?
AnvÀndarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
Sverige

InlĂ€gg av magloman »

elbilar har fÄtt ett uppsving nu sen kriget, sÀljs mer just nu.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Ulf he
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvÀrr sovande
Sverige

InlĂ€gg av Ulf he »

... blev detta nÄgon resultat pÄ alla brÀnslekriser sedan mitten av 1970~talet ... i dagslÀge finns Ätminstone för en ökande antal anvÀndningar praktikabla, elektriska lösningar ...

Ulf
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

+ att vi har betydligt mer pengar i omlopp nu Àn dÄ.
/Michael M
AnvÀndarens profilbild
Mike.Erlandsson
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas/Atila 1302D
Sverige

InlĂ€gg av Mike.Erlandsson »

Det Àr svÄrt att samÄka nÀr man bor ute i skogen och jobben i familjen finns Ät 2 olika hÄll med olika arbetstider, barn med skolplikt som mÄste lÀmnas och hÀmtas pÄ fritids.
Inget som Àr lÀtt att lösa med samÄkning svÄrt att köra moped med 2 ungar nÀr det Àr vinter
AnvÀndarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
AnvÀndarens egna Àmnen
ExpertomrÄde: Drift av forum
Sverige

InlĂ€gg av Holger »

Snackas mycket om att sÄÄÄÄ mÄnga bytt bil mot cykel hÀr runt Hannover.
Inne i stan kanske.
MÀrks inte pÄ vÀgarna. Det Àr fullt som vanligt.
VÀldigt mÄnga har företagsbil, sÀrskilt de med stora och motorstarka bilar, och sk#ter fullstÀndigt i bensin-/dieselpriserna. Samma tempo pÄ Autobahn som innan.
AnvÀndarens profilbild
krokodilen
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av krokodilen »

Pengar rÀcker inte som morot för att minska körandet idag! VÀnta bara tills och om det blir brist.

En galen morotsfÀrgad fetlugg eller en galen mulla med kÀrnvapen! Jag vet inte vad som Àr vÀrst!

/C
AnvÀndarens profilbild
Bacon
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

InlĂ€gg av Bacon »

Jag ska inte försvara Trump men Ă€r det inte ganska uppenbart att nĂ„gon har hotat honom? Det Ă€r vĂ€ll ganska mĂ„nga presidenter som blivit skjutna inklusive honom sjĂ€lv. Även nĂ€ra slĂ€ktingar till presidenter har blivit mördade.
Det Àr vÀll 20% av vÀrdens olja som gÄr genom sundet sÄ tvÀrstopp blir det ju inte, dyrt kan det bli dÀremot.
AnvÀndarens profilbild
Mike.Erlandsson
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Atlas/Atila 1302D
Sverige

InlĂ€gg av Mike.Erlandsson »

SpÀnnande tid vi lever i... Lite likt förra 20-talet
fretchi
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Sverige

InlĂ€gg av fretchi »

NÀr jag köpte en farmartank pÄ tre kubik och fyllde den trots att jag har en kilometer ner till byamacken sÄ kÀndes det vÀl mer som en "villhöver"grej Àn nÄgot annat. SÄ hÀr i backspegeln var det nog ett av de ekonomiskt bÀsta besluten jag fattat i nÀrtid. Det hade jag inte rÀknat med.
AnvÀndarens profilbild
Robert T
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: E60
Sverige

InlĂ€gg av Robert T »

Mike.Erlandsson skrev: 09:31:09, 09-04-2026 Det Àr svÄrt att samÄka nÀr man bor ute i skogen och jobben i familjen finns Ät 2 olika hÄll med olika arbetstider, barn med skolplikt som mÄste lÀmnas och hÀmtas pÄ fritids.
Inget som Àr lÀtt att lösa med samÄkning svÄrt att köra moped med 2 ungar nÀr det Àr vinter
Alltid kommer kommentarer som din, det Ă€r OMÖJLIGT för JUST MIG. Det Ă€r ganska tröttsamt. SĂ„ sĂ€ger alla av lathet och bekvĂ€mlighet. Visst gĂ„r inte 100% av all arbetspendling att lösa med samĂ„kning, men oftast Ă€r det av lathet och bekvĂ€mlighet man sĂ€ger att det inte gĂ„r. Min kollega satt pĂ„ jobbet i tre timmar i förrgĂ„r för att vĂ€nta pĂ„ att Ă„ka hem dĂ„ han saknar körkort och hans sambo jobbade senare Ă€n honom. Han hade inget val, sĂ„ lĂ€nge du har ett val kommer du vĂ€gra göra sĂ„.

Barnen med skolplikt fÄr skolskjuts. Ju Àldre barnen blir desto lÀngre strÀcka krÀver samhÀllet att dom kan fÀrdas med muskelkraft, inget konstigt i det. Det hÀr skjutsandet av barn har blivit en j*vla pandemi i sig. Barn som inte ens hittar hem frÄn skolan om dom inte blir hÀmtade, alltsÄ vafan gör vi med vÄra barn?

Observera att detta inte Àr personligt mot just dig, det finns hundratusentals svenskar som hade skrivit exakt samma inlÀgg som du gjorde.
Janson1
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrÀvare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrÀvare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche frÄn -64 (flyger nu)
Ferguson GrÄlle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanlÀggning som surrar och gÄr.
LÄngtidslÄnat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7
ExpertomrÄde: Expert Àr vÀl att ta i men det borde vÀl i sÄ fall vara flygteknik
Sverige

InlĂ€gg av Janson1  (trĂ„dstartaren) »

Robert T. Du som kör tÄg, gÄr alla tÄg som du kör pÄ el? Kommer elen frÄn vattenkraft, kÀrnkraft, vind osv eller kan oljefraft vara inblandat?
Michael Meier
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Och vad spelar det för roll?

Robert har en Äsikt, liksom skit samma om han har en Honda Civic privat eller cyklar till jobbet.
/Michael M
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Energi och uppvĂ€rmning"