Vad är det för fel med tåget?

Diskutera tågtransport här
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Vad är det för fel med tåget?

Inlägg av torbjorn_forsman »

Dubbeldäckare i svenska järnvägssammanhang brukar väl innebära X40?
De ska visserligen gå att koppla ihop ( multipelkoppla, "multa" ) men det lär vara ganska sällan det lyckas i praktiken, så långt möjligt undviker man att ens försöka.
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: E60
Sverige

Inlägg av Robert T »

doc2 skrev: 23:08:19, 17-04-2026
Min stilla undran. Tekniskt borde det väl vara möjligt att ihopkoppla två tåg som ska åt samma håll och därmed snabba upp att lösa upp köer? Måste varit många tåg som skulle genom nålsögat?
Du har helt rätt, men järnvägen är helt sanslöst omöjlig i det här landet. Dels är det så stora problem att få det rent tekniskt att fungera att koppla ihop två motorvagnar att man i princip inte gör detta i trafik alls. Vi gjorde det en stund på Upptåget tills man insåg att det skapar för stora förseningar och även inställelser så beslut togs att vi enbart skulle dela tåg i trafik. Samma sak nu på Mälartåg, ohyggliga tekniska problem med ihopkopplingar så vi har slutat med det och delar endast. Koppla ihop görs på bangårdar eller i undantagsfall vid plattform men då utan resenärer, med låsta dörrar och med gott om tid till avgång. Inte sällan behöver våra motorvagnar stängas av helt och sedan startas igen pga alla datorproblem som kan uppstå.

Sedan har vi det "byråkratiska", företagets trafikledning måste godkänna det, ofta finns där motvilja mot diverse lösningar, dels på grund av ovan nämnda men även pga att systemet är så trögt, alltså kvarnarna maler så långsamt så att störningen kan vara löst innan man får ett OK att göra något. Lagt kort ligger är något man ofta hör. Om man ändå skulle ta något beslut om ihopkoppling måste sedan trafikverket meddelas och ett ok ska fås därifrån. Det måste också vara lämpligt gällande platsen. Det kan även vara så att en inställelse (ena tåget måste ju ställas in om man kopplar ihop) skulle kosta ett vite alternativt ersättning ut till kund som då inte kan hämtas in från den orsakande parten, som ju kan vara Trafikverket om det är deras infrastruktur som fallerat t.ex. Så ekonomiskt kan det vara dåligt att koppla ihop.

Sedan finns ju också operatörsaspekten, det kan vara samma typ av fordon men olika operatörer och då är det BIG NO NO att göra något tillsammans. Jag minns en gång SJ havererade norr om Uppsala, samma fordontyp som vi då körde, dom fick inte multas, men bogsering var fullt tillåten och plattformen var bara några kilometer bort. ABSOLUT INTE fick vi hjälpa till utan vi körde runt deras tåg i FEM TIMMAR tittandes på de stackars resenärerna i haveristen. Så jobbar man på järnvägen...
Senast redigerad av Robert T den 00:44:10, 18-04-2026, redigerad totalt 1 gång.
qqq
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Inlägg av qqq »

Intressant info från robert T. Jag är ingen tågälskare, men man kan inte låta bli att bli impad av de amerikanska tågseten, med upp till 8 lok i samma set. De verkar inte ha några problem med att koppla i hop många lok. https://www.youtube.com/watch?v=9axnB_qhu68
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Huddig 1160
Sverige

Inlägg av Bygert »

Lika imponerad blir man inte när man jämför passagerartåg i USA och Europa.

Bild
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Robert T »

qqq skrev: 09:58:24, 18-04-2026 Intressant info från robert T. Jag är ingen tågälskare, men man kan inte låta bli att bli impad av de amerikanska tågseten, med upp till 8 lok i samma set. De verkar inte ha några problem med att koppla i hop många lok. https://www.youtube.com/watch?v=9axnB_qhu68
Men det är ju en helt annan sak. Dels så är det loktåg, dels så kopplas dom ihop i rangerbangårdar. Tågen görs ju i ordning före avfärd, inte som ett resultat av en störning. Det går inte att jämföra för fem öre.

USA är ju helt och hållet byggt med bilen i åtanke, varför åka tåg när du ändå måste hyra en bil när du kommer fram, dessutom tar resan hela dagen, ungefär som när du kör. Då flyger man hellre. Avstånden i USA är gigantiska och det mesta är ödemark, tänk på det.
Senast redigerad av Robert T den 15:20:14, 18-04-2026, redigerad totalt 3 gånger.
doc2
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av doc2 »

Tack för utförlig svar Robert. Som vanligt mycket byråkrati och små tekniska jävligheter som förhindrar att samhället kommer framåt.
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Frågan jag ibland ställer mig är om det alltid måste gå framåt och uppåt hela tiden? Jag föredrar ibland stillestånd så man hinner andas och leva lite och inte måste jäkta ikapp en ny, ofta meningslös, utveckling hela tiden.
Jag kan leva med små byråkratiska (och andra) j#vligheter så länge jag kan vänja mig vid dem och lär mig leva med dem. Värre om förutsättningarna ändras hela tiden.
Senast redigerad av Holger den 12:31:27, 19-04-2026, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Expertområde: Ex USSR / kinesiska boxermc
Sverige
Kontakt:

Inlägg av magnusk750 »

Jobbpendlar Stockholm - Uppsala sen drygt tre år tillbaka. De förstå två vintrarna var hemska, massor av inställda tåg. Mycket bättre senaste vintern. Däremot kan man undra vsrför Mälartåg inte lyckas hålla igång sina toaletter, ofta bara hälften som funkar. Tankarns fulla och kan bara tömmas i depå?
Användarens profilbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Robert T »

magnusk750 skrev: 15:27:25, 19-04-2026 Däremot kan man undra vsrför Mälartåg inte lyckas hålla igång sina toaletter, ofta bara hälften som funkar. Tankarns fulla och kan bara tömmas i depå?
Vanligast är att dom helt enkelt är trasiga och måste åtgärdas på verkstad. Dit kommer dom inte så ofta och ibland har man heller inte tid då dom kommer in för underhåll så ja, veckorna går och blir till månader ofta innan det fixas.
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7
Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
Sverige

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

I går hade jag/vi en väldig tur för en gångs skull... Alla X2000 inställda pga ett hjulfel. Som tur var köpte vi inte hemresan samtidigt som ditresan mellan Björketorp-Stockholm Puuh. När vi väl hade bestämt oss för när vi ville åka hem så var redan X2000 inställda så reseplanerans förslag var med dom vanliga "mjölkbordstågen" och vi valde ett i högen och döm om min förvåning, trots allmänt kaos så gick "mina" tre tåg på minuten (nästan) och vi var hemma i tid!
Denna gång var vi lite mer förberedda för blivande kaos, vi hade ordnat boendet, jobbsituationen klarade en dag till, inga cyklar med, väldigt lätt&litet bagage, lite mat med, mm. Men att just X2000 saknades märktes...
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Tågtransport"