BM400 svÄrstartad

AllmÀna teknik-diskussioner rörande traktorer
AnvÀndarens profilbild
BM 4 ever
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05
Husqvarna Rider
Sverige

Re: BM400 svÄrstartad

InlĂ€gg av BM 4 ever »

Byt start, sÄ Àr problemet löst.
Slava Ukraini !
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Aldrig silikonfett i nÀrheten av elprylar! Och aldrig smörjfett överhuvudtaget i nÀrheten av sintrade sjÀlvsmörjande lagerbussningar sÄsom den som sitter i startmotordrevet.
Olja Àr bÀttre, och se till att tvÀtta bort alla gamla rester av sega smörjmedel först. Bussningen kan man gÀrna lÀgga i nÄgon tunn ren mineralolja och vÀrma den lÄngsamt till ca 100 grader, dÄ brukar man se att det vÀller ut ett moln av smuts ur bussningens porer. Peta sedan undan bussningen till ett rent hörn av oljebadet, eller till en annan pyts med ren olja av samma temperatur, och lÄt ligga dÀr tills den har kallnat.

Under normala förhÄllanden Àr det nog lÀmpligt att smörja med motorolja, men om du krÀver att det ska fungera i mycket strÀng kyla nedÄt -40 grader kan det vara bÀttre med nÄgot tunnare, t ex kronans Smörjolja 042. Och sÄ fÄr man finna sig i att den tunna oljan "försvinner" fortare i vÀrme sÄ man mÄste ta isÀr och eftersmörja oftare.
kolman
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: TraktorgrÀvare Volvo BM 616
Traktor Volvo BM 400 Buster

InlĂ€gg av kolman  (trĂ„dstartaren) »

Ok, jag har nÄgra frÄgor dÄ:

För det första ... startmotorns nedre del, dvs den som Ă€r inne i det svarta plĂ„tlocket Ă€r otroligt skitig. Det vĂ€ller ut gammal oljeblandad Ă„kerjord ... Jag rengjorde sĂ„ gott jag kunde, men orkade inte lossa den delen med magneterna frĂ„n sjĂ€lva huset. AnvĂ€nde mest tryckluft för att fĂ„ bort skit, men svĂ„rt att komma Ă„t. Om jag vill göra rent dĂ€r ordentligt - lossar jag de fyra skruvarna som sitter pĂ„ utsidan av huset och plockar ut allting? Är det bara sĂ€tta tillbaka igen? Eller Ă€r det nĂ„got trix ?

Och hur rengör jag det? Ska jag "koka" det i tunn mineralolja ocksÄ? Eller vad gör jag ? Magneterna kanske inte ska oljas in ?

Och jag kan koka hela drevet ? Inklusive axeln ?

StrÀng kyla -40 kommer det nog aldrig mer bli i Katrineholmstrakten under min livstid. Om det kommer ner till -20 nÄgon gÄng per Är, sÄ blir vi glada.

Tack
volvo t230
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: volvo 230 volvo 430
Sverige

InlĂ€gg av volvo t230 »

Har varit med om samma problem pÄ min 400 att den bara klickade eller ven vid start kunde trycka upp till tio gÄnger .Jag renoverade ocksÄ startmotorn men problemet fortsatte fick dÄ ett förslag av en gammal volvo traktor reperatör att kolla kabelskorna i kopplingsplinten 11 i el shemat och pÄ min lÄg felet dÀr med Àrgad kabelsko med ny kabel sko fungerar min igen utan problem
kolman
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Ja, jag lutar ocksÄ Ät el-fel. Det blev bÀttre med nya batterier. Blev Ànnu bÀttre med uppfrÀschade kontakter till solenoid/startmotor. Jag ska byta kablarna (utöver de stora) och kopplingsplinten. Jag Äterkommer med besked i Àrendet.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

NÀr man plockar isÀr en startmotor, sÄ tar man ALDRIG loss polskor och fÀltlindning ur statorhuset om man inte ska byta fÀltlindning. Rengöring av den görs lÀmpligen med en balja med lÀmplig tvÀttvÀtska (lacknafta, bensin etc) och tandborste.

Som sagt, mÀt spÀnningen pÄ solenoidens anslutning för manöverström (relativt tunn kabel, oftast med flatstift, brukar vara mÀrkt 50) under misslyckat startförsök, för att avgöra om det Àr stort spÀnningsfall nÄgonstans pÄ vÀgen.
kolman
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen

Fortsatt samma fel.

Förnyat kopplingsplinten. NÀstan helt frÀsch dock. Ingen effekt. Byte batteriavskiljare/huvudströmbrytare. Ingen effekt. Kontrollerat och förnyat jordningen. Ingen effekt. Tagit isÀr startmotorn igen och bytt till rÀtt sort smörjmedel. Ingen effekt.

Vad ska det vara för spÀnning till solenoiden?

Kan det vara fel pÄ startmotorn?

Det Àr alltsÄ fortsatt klickljud eller vinande ljud. Aldrig bÄde klick och vinande. Antingen klick eller vinande.

TÄlamodet tryter.

/Erik
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Sverige

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

Har du provkört den nÀr den har varit lös liggandes fritt och sett om drevet slÄr fram som det ska?
NÀr den viner sÄ gÄr inte drevet fram nog mycket. NÀr det klickar kan det vara att solenoiden slÄr till men inte att den rör sig nog mycket.
Errare humanum est
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Deutz F3L514
Sverige

kolman skrev: 20:02:20, 12-04-2025 Vad ska det vara för spÀnning till solenoiden?
I stort sett lika med aktuell batterispÀnning, det fÄr inte gÀrna bli mer Àn nÄgon enstaka V spÀnningsfall mellan batterispÀnning och manöveranslutningen pÄ solenoiden.
Minst 10 V i ett 12 V-system, som exempel.
Ammatören
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Åkerman H10b
Finland

InlĂ€gg av Ammatören »

SpÀnn fast startmotorn i ett skruvstycke, koppla elen till startmotorn, anvÀnd en bit 50 X 100 virke som hÀvstÄng med vilken du kan bromsa startmotorn. NÀr du aktiverar startmotorn sÄ kan du se om startdrevet skjuts Ànda till Àndan, nÄn startmotormodell kan man montera hÀvarmen fel vÀg pÄ och dÄ gÄr inte drevet i botten- nÀr du sen bromsar drevet med virket sÄ ser du om drevets koppling slirar eller om startmotorn har kraft sÄ det rÀcker. Solenoiden mÄste gÄ i botten för att startmotorn skall snurra med kraft.

Hemgjord testbÀnk
Jisse
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Buster 400
Sverige

InlĂ€gg av Jisse »

volvo t230 skrev: 19:12:18, 09-04-2025 Har varit med om samma problem pÄ min 400 att den bara klickade eller ven vid start kunde trycka upp till tio gÄnger .Jag renoverade ocksÄ startmotorn men problemet fortsatte fick dÄ ett förslag av en gammal volvo traktor reperatör att kolla kabelskorna i kopplingsplinten 11 i el shemat och pÄ min lÄg felet dÀr med Àrgad kabelsko med ny kabel sko fungerar min igen utan problem
Vars Àr kopplingsplint 11 placerad?
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "[Traktorer] AllmĂ€nt"