Plockade svamp.

Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo 320

Re: Plockade svamp.

Inlägg av Murre o2  (trådstartaren) »

Plockade upp första potatisen i går.
Bild
Så nypotatisen till midsommar är räddad. Vilket fick mig att tänka på midsommar kantareller, väldigt gott! Så kanske jag skulle ta en titt i skogarna. Plockade fram min favorit tvåhjuling, stått hela vintern så skulle den starta, kollade olja och luft, fick fylla lite i bakdäcket, fyllde lite ny bensin och startade, inte på första kicken men bra nog. Så hojen i fin form, skulle jag vara i bra åkform med, har ju ändå passerat 80... Jodå inne på skogs stigarna var jag 15 igen. Men parkerade mot ett träd och började leta svamp, noll kantarell att hitta, får försöka igen om två veckor. Vad som chockade mig var hur vild svinen bökat upp överallt, varit illa förra året men dubbelt värre i år, de måste blivit fler sedan dess! Kanske inte så bra för svampställena. Passerade killen som jobbar med USA bilar på hemvägen men hann inte titta in.

Bild
Senast redigerad av Holger den 10:11:42, 08-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

GP hade en artikel som sade att:"det kryllar av kantareller i skogarna runt Göteborg" så jag tyckte det var dags för nytt försök. Startade min hoj men efter 500 meter tvärdog motorn :uupps: Fick knuffa tillbaka den till garaget, lite uppför så tungt! Så tog min 15 års moppe istället, inte varit i gång sedan förra hösten men startade fint och iväg, kom åter 500 meter sedan dog den motorn också. Åtminstone lättare att knuffa hem...Troligen skit i förgasaren men hade inte tid att felsöka. Två veteran mopeder till i garaget är i teorin startklara men saknade bensin så jag gav upp och tog bilen, svamp ville jag ha.

Så iväg med bilen, lite svettig efter släpat hem två hjulningarna, nu ville jag inte gå allt för lång transport sträcka för att komma till mina svamp ställen så plan B var att köra runt och ta bakvägen dit. Men när jag kom till den vägen var det stopp. En ny uppsatt vägbom! Fanns inte i våras så en överraskning. Inget gick min väg denna dag så jag parkerade där och traskade ut i en okänd skog där jag inte visste var det skulle kunna finnas några Kantareller.

Ingen bra start, hittade bara tv små och terrängen var inte lovande försökte på andra sidan vägen i stället, bättre skog där för svamp. Var beredd att ge upp när första kantarellerna dök upp, och fins det några så finns det nog mera i omgivningen så jag fortsatte och hittade fler och fler ställen med kantareller. Så fick ett kilo och gav mig av hemåt nöjd till slut. En sak som slog mig var att det inte fanns några spår av vildsvin i denna skog, min vanliga jaktmark är ju totalt upp bökat av dem. Men åt stekta kantareller till grillat och det var nog de godaste kantareller jag ätit :grin: Återstår felsökning i garaget och få hem lite bensin och tvåtakts olja.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen

Jag hade ju inte plockat någon svamp i min vanliga skog så satsade på en ny tur i dag. Hade ju inte haft tid att felsöka två hjulningarna som strejkade senast annat än att MC n har elsystems problem. Så en titt på övriga tre veteran mopeder blev nästa åtgärd. En saknar fram och bakskärmar så gick bort. Övriga, en REX från femtiotalet startade fint när den fått bensin. Den andre, en lite nyare ville inte starta, tände på en slurk i tändstifts hålet men dog igen, inte varit i gång på en 10 år så förgasaren behöver nog en översyn. Rex moped gick fint på ett rally för en 6-7 år sedan. Får en känsla av att jag skall sälja av några moppar, med tanke på hur sällan jag kör med en del...Men Rexen gick ju fint då så inget behov av en provtur, trodde jag.

Så iväg och allt fungerade bra i början tills handbroms kabeln gick av och sedan började tvåans växel hoppa ur. Så då parkerade jag där jag var och klättrade upp på berget som var närmaste vägen till svampskogen, 26 grader varm så svettigt! Första som slog mig var att vildsvinen ju varit överallt i denna skog, nästa att sista stormen fällt mycket träd överallt, granar med hela rotvältan, björkarna har gått av en bit upp på stammarna. Men det kryllade inte direkt av svampar i skogen, var väldigt torrt! Men de "säkra ställena" gav i alla fall en del så till slut fick jag ihop ett kilo fina Kantareller och var nöjd. Men jag hade fått jobba för dem. Återstod hemresan, plockade av ena sido kåpan för att komma åt växel armen på motorn och kollade funktionen, hittade inget fel och när jag testade så fungerade tvåans växel utan problem. Så susade hemåt igen. Tills en km kvar, då tvärdog motorn! Orkade inte felsöka vid vägkanten i stekande sol så rullade hem den utan motorkraft, svettigt som sagt i värmen. Men nu har jag en lång sjuk lista med tvåhjulingar i garaget. Och för varmt att jobba med dem just nu, hade 28 grader när jag kom hem.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Skogsbruk"