Hur byta sugfiltret i tanken på B & S?

Snacka om Briggs&Stratton här
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Hur byta sugfiltret i tanken på B & S?

Inlägg av Stridis2  (trådstartaren) »

Jag köpte en sopmaskin med en B&S-motor som heter 130292 1865-01. Motorn är tillverkad -84, men maskinen verkar knappt ha gått någonting, färgen sitter kvar på alla de mest utsatta ställena. Men problemet är att bensinen som var i tank och förgasare var nog från samma tidsepok. Tror aldrig jag känt någon soppa som luktat surare och äckligare än detta. Massvis med "grus" i soppan som fastnat överallt.
Hade gnista på stiftet men fick inte fram någon bensin till motorn. Startade dock om man "snapsade" motorn, så jag hade hopp. La den gamla förgasaren och tanken i utlraljudstvätten i bensin. Körde nog en timma, mycket av färgen kom lös... :vissla:
Tyvärr så släppte inte smutsen i de båda nätsilarna som går ner i tanken. Fyllde jag den övre behållaren för hand kunde jag precis få motorn till att gå, men inte mer. :sad:
Tittade på vad reservdelar skulle kosta, men de var mycket dyrare än en komplett piratförgasare, så en sådan inhandlades. Skulle vara kompatibel med den som satt på min motor, men tyvärr så var anslutningen för vevhusventilationen felplacerad så den går inte att ansluta. Men i övrigt går motorn nu.
Tyvärr är den nya choken också dumt gjord, så jag tänkte plocka över reservdelarna från den nya för att renovera den gamla. Men frågan är hur jag lossar plasthållaren med bränslefiltret från det långa röret? Som synes har jag lyckats få loss plåtklämman runt denna, men ska jag värma plasten för att få den över kragen på röret? Eller något annat knep?
Andra tips och trix mottages också tacksamt, jag brukar inte skruva småmotorer.

Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Re: Hur byta sugfiltret i tanken på B & S?

Inlägg av BM425 »

Den lilla är skruvad i förgasarhuset, bara att skruva ut.
Om röret på den långa är skruvad vet jag inte, går att prova.
Bra beskrivning på din typ av förgasare. https://youtu.be/Z7gatuaMU08?si=feljl9QtlfE2FIJ2
Senast redigerad av BM425 den 21:46:36, 22-06-2026, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Båda är skruvade och limmade i förgasarhuset. Har aldrig behövt plocka loss något sånt där sugrör, men när jag har känt på dem har det känts som om plasten skulle gå sönder innan limningen släpper.
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Mitt korta rör i den nya förgasaren fick jag själv skruva dit, levererades löst. Men det långa var monterat. På den begagnade förgasaren satt plasttratten fast i röret med en fjädrande ring. Verkar finnas en fläns under denna ring som plasten är sträckt över och sedan ihopkrymt vid ringen.

Tackar för filmtipset. Ska titta så snart jag får tid. :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inte går det fort här, inte. Men i kväll hade jag lite tid och ork kvar.
Tog med polygrip runt det korta röret närmst förgasaren och det kom faktiskt av snyggt och prydligt. Tyvärr så hade det nya röret klenare gänga än det gamla så det passade inte. Men med röret av kunde jag rensa inuti med ett 1,5 mm borr. Mycket skräp kom ut, och kunde sedan blåsa nätsilen i botten, så den kunde jag återanvända.
Jag värmde mässingsröret till den långa silen med varmluftspistol. Med fjäderklämman av och röret varmt gick det lätt att dra av röret. Gjorde likadant på den nya förgasaren, fast där fanns ingen klämma. Den hoppade också av så lätt. Men givetvis så var det inte samma diameter där heller. Det nya var större.
Till slut lyckades jag pina på klämman på det nya röret. Värmde först med vatten och sedan med varmluftspistolen för att försöka få plasten så mjuk att jag kunde krympa på det på mässingsröret. Blev inte helt perfekt, men strular det i framtiden får jag skaffa en riktigt liten slangklämma, eller helt enkelt köra med minst halv tank bensin. :mrgreen:
Ny packning mot bensintanken, sedan startade motorn ganska snällt.

Tyvärr så har jag pajat skruven som håller leden mellan gaswiren och regulatorn. Grovgängad 1/8", tror den heter 6 NC. Vet om var det finns en bra laddning begagnade B&S-prylar. Nästan bara gräsklipparmotorer, men hoppas kunna hitta något användbart där.
Sedan göra en bättre förgasarjustering, byta och olja in luftfilter samt byta olja i motorn. Sedan ska nog den här sopmaskinen vara klar att använda. :grin:
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Briggs&Stratton"