RIPPA R15-5 ECO, 2026-03

Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner
Chanders
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Mini band grävare RIPPA R15-5 ECO 1,5t, 2026-03
Jordbrukstraktor John Deere 3140 MFWD
Expertområde: "Goda råd grundar sig ofta på dåliga erfarenheter"
Sverige

RIPPA R15-5 ECO, 2026-03

Inlägg av Chanders  (trådstartaren) »

Har precis fått hem Rippas nya uppgraderade 1,5 tons "motorspade" med 3 cyl Kubota. Fin liten maskin för de små jobben i privat regi.
Har även en 8 tons Liu Gong bandgrävare men behövde även en liten grävare av flera naturliga skäl. Man behöver ju ingen kanon för att skjuta mygg liksom och Rippan drar försumbart med diesel i jämförelse. Om man kan så har man en liten spade och en stor spade. Har man råd så får någon hugad jobbet...

Nu undrar man ju om det finns någon på forumet som också har en R15 eller kanske egen erfarenhet av bl.a. R15?
Efter att ha införskaffat en digital tryckmätare så justerades trycket uppåt till 17,45MPa och därefter är pilot manövreringen mycket lugnare.

Valde efter mycket letande och åkande runt halva riket med att provköra bl.a. Rippor (läs KUBOTA) då de är överlägset störst i Norden avseende mini grävare under 2 ton och detta pga av det låga priset. Det är lite av "Ullareds" andan att sälj billigt och ta hem vinsten via omsättningen. Tittar man till de övriga fabriksmärkena och hittepå märkena så är de i princip lika över lag. Några har S30-150 fästen och andra egen standard. De som har egen standard är i princip de billigare som säljer redskapspaketen. Har även tittat närmare på en begagnad 1,1 tons KUBOTA U10 3G från 2020 som har "gåstavar" (istället för äkta pilotmanövrering) med redskappaket för 231.250 kr inkl moms. Rippa R15-5 ECO (KUBOTA) har t.ex. äkta pilotmanövrering, är lite större och kostade mig 150.000 kr inkl moms. Då har jag ändå fått mer "maskin", nyare maskin och har 81.250 spänn över till annat liksom. Varför betala mer bara för att det Heter "KUBOTA" istället för "RIPPA"?

Inte har det något med garanti och serviceorganisationer att skaffa för RIPPA R15-5 ECO (ECO står för premium modell) har 2 års garanti eller 1500h och är organiserat i hela Norden samt EU.

Tips: Då det saknas grindfästen att köpa för att tillverka egna redskap så har jag köpt 2 st manuella snabbfästen, skurit av gripdelen (enkelt) för att få loss grindarna att sätta på mina egna specialredskap. Fästena kostade via TEMU: s EU lager endast 1200 spänn styck och det finns ingen smed som gör det billigare (2 x dubbel öron + 2 x 25 mm grindbult).
Bild
Bild
Bild

Nu väntar jag på att en digital hydraul oljetrycksmätaren ska komma så man får koll. På YOUTUBE finns många galningar som fnular utan kunskap. Jag tänker i första hand relaterat till grävare och de som monterar tryckavlastningsventiler direkt på kolvarna i syfte att få manövreringen lugnare utan tryckslag. Det fungerar absolut - ett tag - tills det går åt pipsvängen. Allt som utför arbete blir varmt, speciellt hydrauolja som passerar många förträngningar systemet så varför installera en till som är ännu trängre. När (inte om) tryckavlastningen blir så varm så fukten i luften ryker så är det (i bästa fall) garanterat KRIS i systemet tillägnat de som ännu inte blivit bevandrade i hydraulikens risker.

Som sagts, finns det någon att dela erfarenhet med avseende små "motorspadar"... :skriva:

STOP RENTING - START OWNING
Senast redigerad av Chanders den 19:28:31, 05-07-2026, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
Expertområde: Nätverk och servers
Sverige

Re: RIPPA R15-5 ECO, 2026-03

Inlägg av magloman »

Välkommen hit och kul att du köpt en Premium maskin.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Chanders
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Tack, trevligt att höra :)
Chanders
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Så där ja, nu är hydrauloljetemperatur mätaren monterad. Svarvade till en alu-bussning med ett hål för tempproben som trycktes in ett ett hål i ett av pumphusen.
Ska bli intressant att se hur varmt det blir...
Bild

Bild på proben med svart sladd som sitter i en aluminiumadapter i ett av pumphusen:
Bild
Senast redigerad av Chanders den 19:25:03, 05-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Chanders
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Första redskapet, en gammal grus- och jordskopa fick nytt "liv" med första grindfästet från ett bortskuret snabbfäste, se tråd #1:
Bild
Chanders
Fler än 1 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Varför pluggade linjer på stickan när det finns snabbkopplingar :) Nu kan man t.o.m. slänga på en tiltrotor...
Bild

... :vissla: de ska vö gött å gräva, annars kan de vara...
... men risken är att det kan bli ett jäkla långt "hävben" från hundbenet till redskapet... och att det klappar på rejält på bommen om man inte är med... :huh:
Senast redigerad av Chanders den 19:44:47, 05-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK
Sverige

Inlägg av Dexxas »

Min åsikt är att Rippa är billigt skit,men är mera billigt än skit.....
Grabben köpte en liten Rippa som vi har misshandlat i ett halvår,jag har plockat storsten ur infarten här på gården,grävt ner kulvertslang och rensat diken mm....
Grabben har brutit stubbar och planerat en större markyta,rensat diken och gjort plats för ett stort växthus i orörd pinnmo....
Vi har plågat den där lilla 850 kg tunga maskinfan i 90 timmar utan minsta strul än så länge,jag är imponerad av vad den hanterar.
Hydrualiken är kass,en singelpump till alla funktioner gör den ryckig,men man lär sig att hantera den på några timmar...
En encylindrig kinadiesel lever djävulen ljudmässigt,men om jag skulle ha gjort samma jobb med en spade hade det inte varit tystare,det är ett som är säkert.
För priset hittar man inte en roligare spade. :driver: :driver:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
QV_
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
Sverige

Inlägg av QV_ »

Jag har ju kollat efter en hydraulhammare rätt länge.
Här kan man få en ny för 14. Till R32 då eftersom jag har en 4 tonnare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Grävmaskiner] Allmänt"