Har även en 8 tons Liu Gong bandgrävare men behövde även en liten grävare av flera naturliga skäl. Man behöver ju ingen kanon för att skjuta mygg liksom och Rippan drar försumbart med diesel i jämförelse. Om man kan så har man en liten spade och en stor spade. Har man råd så får någon hugad jobbet...
Nu undrar man ju om det finns någon på forumet som också har en R15 eller kanske egen erfarenhet av bl.a. R15?
Efter att ha införskaffat en digital tryckmätare så justerades trycket uppåt till 17,45MPa och därefter är pilot manövreringen mycket lugnare.
Valde efter mycket letande och åkande runt halva riket med att provköra bl.a. Rippor (läs KUBOTA) då de är överlägset störst i Norden avseende mini grävare under 2 ton och detta pga av det låga priset. Det är lite av "Ullareds" andan att sälj billigt och ta hem vinsten via omsättningen. Tittar man till de övriga fabriksmärkena och hittepå märkena så är de i princip lika över lag. Några har S30-150 fästen och andra egen standard. De som har egen standard är i princip de billigare som säljer redskapspaketen. Har även tittat närmare på en begagnad 1,1 tons KUBOTA U10 3G från 2020 som har "gåstavar" (istället för äkta pilotmanövrering) med redskappaket för 231.250 kr inkl moms. Rippa R15-5 ECO (KUBOTA) har t.ex. äkta pilotmanövrering, är lite större och kostade mig 150.000 kr inkl moms. Då har jag ändå fått mer "maskin", nyare maskin och har 81.250 spänn över till annat liksom. Varför betala mer bara för att det Heter "KUBOTA" istället för "RIPPA"?
Inte har det något med garanti och serviceorganisationer att skaffa för RIPPA R15-5 ECO (ECO står för premium modell) har 2 års garanti eller 1500h och är organiserat i hela Norden samt EU.
Tips: Då det saknas grindfästen att köpa för att tillverka egna redskap så har jag köpt 2 st manuella snabbfästen, skurit av gripdelen (enkelt) för att få loss grindarna att sätta på mina egna specialredskap. Fästena kostade via TEMU: s EU lager endast 1200 spänn styck och det finns ingen smed som gör det billigare (2 x dubbel öron + 2 x 25 mm grindbult).

Nu väntar jag på att en digital hydraul oljetrycksmätaren ska komma så man får koll. På YOUTUBE finns många galningar som fnular utan kunskap. Jag tänker i första hand relaterat till grävare och de som monterar tryckavlastningsventiler direkt på kolvarna i syfte att få manövreringen lugnare utan tryckslag. Det fungerar absolut - ett tag - tills det går åt pipsvängen. Allt som utför arbete blir varmt, speciellt hydrauolja som passerar många förträngningar systemet så varför installera en till som är ännu trängre. När (inte om) tryckavlastningen blir så varm så fukten i luften ryker så är det (i bästa fall) garanterat KRIS i systemet tillägnat de som ännu inte blivit bevandrade i hydraulikens risker.
Som sagts, finns det någon att dela erfarenhet med avseende små "motorspadar"...
STOP RENTING - START OWNING