Tömma dpf Bmw a-traktor
Kategoriregler
Skriv alltid vad det är för bil, årsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om något nyss gjorts.
Alltså om man frågar efter hjälp så kan man kanske inte heller bedöma vad som är relevant information. Så bättre skriva för mycket än för lite.
Skriv alltid vad det är för bil, årsmodell, antal mil, motortyp, motorkod, och om något nyss gjorts.
Alltså om man frågar efter hjälp så kan man kanske inte heller bedöma vad som är relevant information. Så bättre skriva för mycket än för lite.
-
Ingoberra
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz 5206

Tömma dpf Bmw a-traktor
Bmw 320d som varnar för fullt partikelfilter. Min xtool obd dongel kunde inte regenera på plats. Kunde bara fråga efter regen, men sen verkar villkoren aldrig uppfyllas under körning för att den skall starta. Men om man vill bli kvitt problemen för alltid. Om man rensar filtret på innehåll, sen med obd dongeln säger till bilen att man stoppat dit ett nytt. Skulle det funka eller lär det programmeras bort när det rensats?
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers

Re: Tömma dpf Bmw a-traktor
du måste programmera bort det i mjukvaran. chiptrimmare kan fixa det åt dig. ta egr samtidigt för att slippa problem med den i framtiden med
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

Nej, med rensat filter stämmer inte mottrycket så det kommer att sätta felkod.
Jag har varit med om bilar där det skiljer mellan olika OBD-verktyg när det gäller att tvinga igång en regenerering. I en gammal Autocom med programvara från 2011 fanns det ett menyval för att tvinga regenerering på en Mitsubishi ASX '10 , men det fungerade inte i praktiken. Däremot fungerade det med en nyare Autocom eller om det nu var Delphi, tror den programvaran var från 2014-2015. Med en Autel av ungefär samma årgång, har det gått bra att starta regenerering på en Renault Megane '2010.
På Mitsubishin skulle regenerering ske under körning, på Renaulten med stillastående bil varvid motorn gick upp till 2000-3000 r/min under tiden, det tog kanske en halvtimme.
Ett sätt som kan fungera för att rengöra DPF är att plocka loss det och backspola det med vatten. Inget högt tryck, utan låt vattnet bara "piprinna" genom filtret länge, gärna ett helt dygn.
Egentligen borde man överhuvudtaget inte göra a-traktor av dieselbilar med DPF, de kommer ju aldrig in i körförhållanden som är lämpliga för regenerering under drift. Bättre då att konvertera äldre dieselbilar som har hutlös skatt så länge de ligger kvar som personbil. Eller bensinare.
Jag har varit med om bilar där det skiljer mellan olika OBD-verktyg när det gäller att tvinga igång en regenerering. I en gammal Autocom med programvara från 2011 fanns det ett menyval för att tvinga regenerering på en Mitsubishi ASX '10 , men det fungerade inte i praktiken. Däremot fungerade det med en nyare Autocom eller om det nu var Delphi, tror den programvaran var från 2014-2015. Med en Autel av ungefär samma årgång, har det gått bra att starta regenerering på en Renault Megane '2010.
På Mitsubishin skulle regenerering ske under körning, på Renaulten med stillastående bil varvid motorn gick upp till 2000-3000 r/min under tiden, det tog kanske en halvtimme.
Ett sätt som kan fungera för att rengöra DPF är att plocka loss det och backspola det med vatten. Inget högt tryck, utan låt vattnet bara "piprinna" genom filtret länge, gärna ett helt dygn.
Egentligen borde man överhuvudtaget inte göra a-traktor av dieselbilar med DPF, de kommer ju aldrig in i körförhållanden som är lämpliga för regenerering under drift. Bättre då att konvertera äldre dieselbilar som har hutlös skatt så länge de ligger kvar som personbil. Eller bensinare.
-
Ähee
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Har själv inte testat men det finns dem som borrat några stycken lagom stora hål igenom filtret och då fått ett lagom mottryck för att lura datorn att det finns ett ok filter.
Om det sitter så att det är lätt att komma åt och ta loss kan det vara lönt att testa. Annars får du låta någon programera om...
Om det sitter så att det är lätt att komma åt och ta loss kan det vara lönt att testa. Annars får du låta någon programera om...
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. 
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
- G-son
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Finns ju folk som köper upp gamla katalysatorer och partikelfilter för hyfsat fina pengar, kanske dumt att borra sönder delar om man istället kan ta bort dom och sälja dom.
Förresten har det ju pratats en del i nyheterna om att A-traktorer inte har några avgaskrav, och när politikerna fått upp ögonen för något finns risken för nya regler. Kan bli dyrt om man har nått som är ombyggt så det inte längre klarar avgaskraven det klarade som bil, om det helt plötsligt kommer regler som säger att bilens avgaskrav ska gälla igen.
Förresten har det ju pratats en del i nyheterna om att A-traktorer inte har några avgaskrav, och när politikerna fått upp ögonen för något finns risken för nya regler. Kan bli dyrt om man har nått som är ombyggt så det inte längre klarar avgaskraven det klarade som bil, om det helt plötsligt kommer regler som säger att bilens avgaskrav ska gälla igen.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
-
osla
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: cat 910
mf590 - Ort: Piteå
Jag själv har en Ford Transit 310 från 2014, och den har jag rensat filter på, burken är tom och inte bort programmerat heller. Däremot så då den vill renegera så börjar den ryka ordentligt då den sprutar in diesel efter turbon i avgassystemet för att göra bränningen, men eftersom det inte finns nå filter så blir det inte nog varmt så den ryker bara, och efter nån minut slutar den och ett felmeddelande om att kontrollera motorstyrningen eller nå sånt. Och då har man en felkod på för låg temp vid renegering.
Och tillslut provar den att renegera vid varje körtillfälle, men det händer inget annat, den går precis som vanligt hela tiden, så för att lösa problemet med röken så nollställer jag bara partikelfiltret med datorn, då har jag kanske 50-60 nya mil innan den börjar om att vilja bära renegera. Och den har gått genom 2 besiktningar så också.
Så inte alla bilar blir särskilt knäppa av att fimpa skiten utan att göra nå i datorn
Och tillslut provar den att renegera vid varje körtillfälle, men det händer inget annat, den går precis som vanligt hela tiden, så för att lösa problemet med röken så nollställer jag bara partikelfiltret med datorn, då har jag kanske 50-60 nya mil innan den börjar om att vilja bära renegera. Och den har gått genom 2 besiktningar så också.
Så inte alla bilar blir särskilt knäppa av att fimpa skiten utan att göra nå i datorn
-
Ingoberra
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz 5206

Har nu fått pris på bortkodning på 4500. Visst sitter det en kat del i filtret å? Tittar man på yt så lämnas den kvar för avgsvärdenas skull. Men finns väl ingen anledning å lämna den kvar. Kompisen fick rensa katen på sonens bensin bmw atraktor för den tjocka igen.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-