Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Hymas 474
Sverige

Re: Mek-tråd om en Hymas 474 årsm 74

Inlägg av ollenorell  (trådstartaren) »

Någonting säger mig också att jag borde lämna en liten radie i hörnet.
Har sett att det ofta görs på konstruktioner och det det nog har med materialspänningar att göra på något sätt...
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Sajo UF 52 STR
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls
Sverige

Inlägg av JengaPRO »

Jag tänker att förstärkningstriangeln kan vara 20mm. Det räcker nog gott och väl, kanske rent av 15mm.

En annan tanke jag haft är att man skulle kunna nyttja det oanvända hålet på bakaxeln och fästa den i triangeln. Kan inte se vad det skulle vara för nackdel med det?
Då får man en extra lastväg mellan grävaggregatet och bakaxeln. Det blir till å samborra såklart.

Att lämna en radie/glipa så där som du visar är något man gör ibland för att skapa "artificiella" sprickstopp. Det kan också vara så att man vet med sig att man har svårt att få till en bra fog och då kan det vara bättre att inte ha en fog än att ha en dålig.
Kör så du.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja, jag har tänkt lite fram och tillbaka på det där med bakaxeln och hur fästpunkter är integrerade.
Själva grävchassit gör ju maskinen flera ton tyngre, men det finns ju en anledning till det och det är att avlasta traktorkroppen från last vid grävning och lastning. De där öronen som sitter original och fäster upp bakaxeln kan nog flexa 1-2 mm och med det undviker man nog onödig belastning att gå i traktorns gjutningar.
Så jag låter det nog vara som det är original ändå.

Har skarvat ihop plattjärnslösningen nu:
Bild

Bild
Senast redigerad av ollenorell den 21:15:36, 06-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Jag har inte köpt material ännu, har gått och funderat på om jag glömt något...
Kom på det igår. Hydraul-ledningarna, både tryck och retur går längs vänster framben i nederkant.
Antingen får jag bygga som en kardantunnel som de löper genom, eller placera min konstruktion över dem.
Samt kolla att man kan få av och på rören fortfarande så man inte bygger in dem...
:ironi:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Ja det gäller att tänka efter före, så man inte plötsligt står där med skägget i brevlådan. 👍👍👍👍
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Japp Sparrow, så är det!

Jag har ju beklagat mig lite över att jag inte har en lite större Mig/Mag att mata rörtråd genom... Nu har jag en som klarar 1,2mm och även lite början på 1,4mm-spannet.
Kommer inte lägga ner pinnsvetsningen för det, men det är ett väldigt trevligt komplement i vissa situationer!
Bild
Bild
Bild

Jag tror jag vet halva anledningen till att maskinen är sprucken på så många ställen som den är.
Det är bindfel i originalsvetsarna på väldigt många ställen.
Nästan alltid samma fel, det är porösitet i svetsen, lite oklart varför då man ju svetsade i fabriken med fräscht nytt material och det borde inte se ut som när man fulsvetsar i rost...

Håller på att slipa ur dålig svets och lägga i ny på massa ställen nu när jag plockat isär och kommer åt.
Vet inte om killen i fabrik hade dåliga elektroder, långbågade eller vad det är, men det är nog inte bara en våldsam operatör av grävaren, det är nog en kombination...
Bild
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Hur kan man fortsätta svetsa med så dåligt resultat ? Halvblind svetsare kanske lr dåligt ackord ???
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja, ackordet måste varit i botten! Försöker inte hitta fler fel, då blir man aldrig klar, men jag har heller inte tänkt att plocka isär maskinen på det här sättet på flera år och det är ju samtidigt nu jag har chansen att rätta till de värsta ställena...
Det syns nästan genom färgen om man är uppmärksam...

Var det Ivar Risslen eller Torbjörn Forsman som skrev tidigare i tråden att det var vanligt att man faktiskt svetsade MMA på 70-talet. Jag tror ni har rätt att ganska många fabrikssvetsar nog ändå är MMA faktiskt!
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls
Sverige

Inlägg av JengaPRO »

Trots det har det hållt rätt länge!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja de två jag visade nu hade inte spruckit, men jag har 8-10 andra ställen med samma fel som däremot har spruckit. De sitter väl där krafterna är större. De var lagade genom att svetsa ovanpå utan att slipa ur och hade spruckit igen...
Så det är inte onödiga fogar jag håller på med...
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Det blev en liten omställning att lära sig svetsa med rörtråd och mig/mag från MMA som jag är van vid, men jag blir långsamt bättre.
Bild
Bild

Har dock ett problem nu, det är vatten i hela grävaggregatet och jag kan inte förstå var det regnat in då det inte finns någon öppning.
Gott om småsprickor har det ju funnits i många år, och regn och kondens kan ju bildas.
Men vattnet som kommer ut är inte rostvatten, utan det är rent. Känns som fräscht vatten.

Kanske är det vatten från när jag högtryckstvättat som pressats in genom spruckna svetsar...

Måste hitta något sätt att få ut det på. Måste luta hela aggregatet säkert...
Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Graziano sag 180
EWM Picotig plus
Migatronic 355
EWM Picomig 180 Puls
Sverige

Inlägg av JengaPRO »

Ett vanligt fel är att man inte borrar dräneringshål till slutna utrymmen i tron att dom är slutna....vilket oftast är nästan sant.
Jag borrar hål i balkar som i princip är slutna då vattnet har en förmåga att komma in ändå.
Således passa på att borra några hål på minst 6mm där vatten kan samlas. Gärna större än 6mm då det kan bli skräp osv som täpper till hålen.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja, skall försöka lysa lite imorgon och undersöka vad man kan se in... Fördelen med ett hål är ju även att man kan spruta in linolja/rostskydd invändigt. Det skulle varit bra på rambalkarna, då de nog är 1-2 mm tunnare i underkant pga samma anledning... Men som någon klok skrev i tråden innan var kanske inte tillverkarens avsikt att maskinen skulle leva 50+ år heller...
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt"