Dagens sorgeämne

Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...
Användarens profilbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)
Sverige

Re: Dagens sorgeämne

Inlägg av SK Racing »

Digitalisering och övervakning.

Har läst om digitala körkort och registreringsbevis som är på gång... När det är fullt implementerat så verkar det som att det blir krav att då inneha en "modern" telefon som klarar av dessa system, trevlig o bli tvingad o köpa någon något en inte vill ha, eller behöver.

Blir det tvingade med att alltid ha med sig en modern telefon så, kan ju alltid myndigheter o andra aktörer se var du varit o med vem, är ju bra för integriteten, som där o då upphör o existera.

Dock har vissa flaggat för problem med täckning och personer som inte vill eller kan hantera "modern" teknik, men det skiter myndigheterna i.

Samt det ökande informationsinsamlandet som nya bilar håller på med, det görs tydligen i säkerhetens namn, kyss mig i arslet.

Allt handlar bara om ren skär övervakning, vad vi säger o vem vilka som sitter i bilen, hur du kör osv, i USA använder redan försäkringsbolag denna informationen för att straffa bilägare som tex bromsar mycket, dom kör ju då aggressivt o skall ju då betala mer... I framtiden så blir alltihop ihopkopplat om man läser mellan raderna, bilar, fart o trafikkameror kommer att hålla koll på oss i absurdum, o när jag då läser om detta så inser jag ju att det är ju därför dom gör allt dom kan för att tvinga oss att skrota allt gammalt, dom går ju nämligen inte o övervaka.

Men det finns hopp, det har börjat komma glasögon som är IR säkra, så det blir svårare för div ansiktsigenkännings program att spåra en, dom är dock ännu dyra, finns även klädesplagg, tex kepsar som överexponera IR ljus o det blir då bara blankt på bilden :)

Ford o GM verkar vara värst på insamling av information, i varje fall i USA, finns mycket på you tube, där det visas en hel del hur man faktiskt kopplar ur övervakningssystemen, en It tekniker som jag tittade på tog ur medieenheten i ett fordon o kopplade upp, den hade klonat bilägarens telefon o skickat iväg allt till, gissade dom, biltillverkaren som sen säljer den informationen, den informationen är tydligen en miljardindustri...

Så kontaktuppgifter, mail, sms, surfhistorik osv, hade skickats... :insomnia:

Lika så övervakar våra smart tv oss med och andra uppkopplade saker i våra hem.

Ett större kortbolag, kollar på betallösningar utan kort(betalkort kommer att fasas ut) utan med telefonen, så övervakningen av oss kommer att bli total, men jag kommer att streta emot så länge jag kan, genom att inte aktivera "mina sidor" på div ställen, så dom måste skicka fysiska brev till mig :lmao: , skicka brev även om det kostar, använder i 99% av betalningarna kontanter, har inga sociala medier, äldre bilar osv.

Så vad jag gör tex när jag är ute o kör, ja det är min ensak, i alla fall än så länge :thumme:

Hur övervakade är ni, o hur övervakade vill ni vara i framtiden?

Nej, jag är inte paranoid, bara förbannad över att privatlivet är i princip borta, samt att det ska tvingas på mig o andra teknik vi inte behöver eller vill ha/använda :aaargh: Givetvis kostar det ju även pengar, då en modern telefon med den säkerhetsklassningen som behövs i framtiden kostar inte 1500-2000, utan betydligt mer...

En annan sak som jag bara inte kan förstå, är att men vill öka digitaliseringen, för vid en konflikt, med tex ryssland, eller annan aktör så kommer ju el o teknik vara det första som slås ut, papper och penna fungerar alltid, lika så kontanter.

Nehe, nu ska jag ta en avkopplande o nerkopplad mugg kaffe i solen :smile2:
Senast redigerad av SK Racing den 10:55:55, 08-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
MorganLeij
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo FL612 -97, Byggd som hästlastbil - verkstadsinredning på gång
Expertområde: Industriell automation
Sverige

Inlägg av MorganLeij »

Jo lite läskigt. Skönt de inte tvingar på en ny utrustning i gamla fordon.
Undra vad som händer juridiskt om man råkar sätta en klisterdekal på kameralinsen? Eller skjuta den med laser....

I övrigt angående spionerande telefoner så kör jag sedan ett antal år Murena på mina, en Andriod som blivit bantad på spionfunktioner men vanliga appar ändå funkar. https://murena.com/about/ Och jag hyr en instans av Nextcloud molntjänst på ett datacenter i Europa för att dela filer i jobb och privat.

Nästa vecka måste jag köra Microsofts senaste spion&reklam OS. Jag har sluppit eländet flera månader, men ett applikationsprogram jag behöver köra för ett jobb kräver det inbundna retstickesystemet. När tid ska jag installera Linux även på den datorn och sedan Windows 10 IOT Enterprise LTSC för den stöder faktiskt MS till 2032, men då ändå installera den i en virtuell dator under Linux förstås så man kan köra Windows i ett fönster, det heter ju så, i en sandlåda ;-) https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_IoT
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Finns ju en mobil från Europa med väldigt strippat OS.
Finska Jolla Phone med Sailfish OS.
Finns flera andra.
MorganLeij skrev: 11:51:25, 08-07-2026 Undra vad som händer juridiskt om man råkar sätta en klisterdekal på kameralinsen? Eller skjuta den med laser....
Vad ska hända?
Den håller inte spåret längre t.ex.
Du kan göra vad du vill. Om det är smart är en annan sak.
MorganLeij
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo FL612 -97, Byggd som hästlastbil - verkstadsinredning på gång
Expertområde: Industriell automation
Sverige

Inlägg av MorganLeij »

Jepp min reservtelefon är en Sony Ericsson Xperia XA2 med Sailfish :-)
Coolt användarinterface, fräscht med annat tänk. Använder den knappt, men kollar så BankID mm funkar, OK.
Verktygsmakaren
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner
Sverige

Inlägg av Verktygsmakaren »

Producenterna har lyckats att skapa en styckningsdetalj som är utöver det vanliga. Pluma, en liten muskel som sitter över karrén och kotlettraden på grisen som tydligen är värd hur mycket som helst. Har sett priser på upp till 500kr/kg, för framdelskött på gris? :uupps:
Senast redigerad av Verktygsmakaren den 15:42:32, 09-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
G-son
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av G-son »

Gav upp för två månader sedan, och skaffade till slut en modern smartphone - inte som ersättare, utan som komplement. Har varit helnöjd med min gamla, som telefon gör den jobbet finfint, men när jag för en tid sedan fick en sms-avisering från postnord blev det droppen som fick bägaren att rinna över. Förr innehöll SMSet all info man behövde för att hämta ut ett paket, nu innehåller den en länk till nånstans på nätet där man tydligen ska få den infon. Ja, tack så mycket, det hjälper mycket när telefonen inte kommer ut på nätet... Gick till utlämningsstället på väg hem från jobbet utan att tänka mig för, dom kunde givetvis inget göra med den tillgängliga infon, så hem till datorn och leta upp paket-id från den som skickat paketet istället och med det gick det till slut lösa.
Nåja. Får ändå säga att det är rätt trevligt att ha en smartphone då och då, medan den gamla Nokian fortfarande sköter telefonjobbet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Holger skrev: 11:57:41, 08-07-2026 Finns ju en mobil från Europa med väldigt strippat OS.
Finska Jolla Phone med Sailfish OS.
Finns flera andra.
Ytterligare ett exempel:
Punkt MC03 med AphyOS
https://www.punkt.ch/de/products/mc03-p ... smartphone
https://www.n-tv.de/technik/Europaeisch ... 13088.html
Användarens profilbild
GC59
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

Inlägg av GC59 »

Efter att ha kört på mindre asfalt belagda vägar i Norge så märks det vilken usel vägstandard vi har här på flera mindre vägar. Svevia är ju ute och sprutar med snabelbilen eller lastbilen som lägger breda grussträngar.

Måste ju vara en otacksam uppgift då vägarna känns lika kassa och håliga som före.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)
Sverige

Inlägg av Sparrow »

Som alltid, finns inte ngr pengar speciellt till de mindre vägarna. Ungefär som som plåster på ett benbrott
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inlägg av Stridis2 »

Jag har nyligen varit uppe i södra Norge två gånger. Jag säger tvärt om. Deras mindre vägar är IMHO i markant sämre skick än motsvarande i Sverige. Ändå har de mycket högre trafikbelastning på dessa.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

Inlägg av Göran Ekman »

Ibland får jag för mig att hur det mindre vägnätet sköts beror på vilket län den ligger i. Men jag har inga belägg för mitt påstående.
Kanske är något liknande i Norge?
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
osla
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: cat 910
mf590

Inlägg av osla »

Mindre vägar? Inte ens e4:an är då i närheten av bra här i norra delen av landet och det är ju då största vägen vi har
Användarens profilbild
GC59
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

Inlägg av GC59 »

Var ute och körde förut och de hade lagt grus på hela vägbanan , och denna vägen hade fin och jämn beläggning före så man undrar varför. Sen nyasfalterat på vägar med jämförelsevis väldigt lite trafik , hmm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ibland renoverar man ju småvägar till synes i onödan om man väntar sig kraftig och tung trafik inom närmaste framtiden. T ex om det ska bli järnvägsbyggen, vindkraftparker eller stora avverkningar i trakten.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414
Sverige

Inlägg av robin.gustavsson »

GC59 skrev:Dagens sorgeämne får väl bli att VVDS skogsägarförening inte klarat hämta virket som legat klart efter väg i 15 veckor sen kontraktet skrevs.
För det första, har du pratat med dom? Det händer att kontrakt blir bortglömda och inte ivägskickade till nån bil för hämtning.

För det andra, nu ligger väl inte vvds mottagare här i närområdet men kan säga att det är kaos på sågverk och industrier i mellansverige just nu pga stormen Johannes.
Jag har själv virke liggandes som jag ska köra men som får ligga kvar på skogen, en del sen innan tjällossningen. Det som inte blir förstört får helt enkelt ligga kvar.

//en timmerbilsåkare. Dock åt en annan skogsägarförening och inte vvds.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Snick Snack"