Har läst om digitala körkort och registreringsbevis som är på gång... När det är fullt implementerat så verkar det som att det blir krav att då inneha en "modern" telefon som klarar av dessa system, trevlig o bli tvingad o köpa någon något en inte vill ha, eller behöver.
Blir det tvingade med att alltid ha med sig en modern telefon så, kan ju alltid myndigheter o andra aktörer se var du varit o med vem, är ju bra för integriteten, som där o då upphör o existera.
Dock har vissa flaggat för problem med täckning och personer som inte vill eller kan hantera "modern" teknik, men det skiter myndigheterna i.
Samt det ökande informationsinsamlandet som nya bilar håller på med, det görs tydligen i säkerhetens namn, kyss mig i arslet.
Allt handlar bara om ren skär övervakning, vad vi säger o vem vilka som sitter i bilen, hur du kör osv, i USA använder redan försäkringsbolag denna informationen för att straffa bilägare som tex bromsar mycket, dom kör ju då aggressivt o skall ju då betala mer... I framtiden så blir alltihop ihopkopplat om man läser mellan raderna, bilar, fart o trafikkameror kommer att hålla koll på oss i absurdum, o när jag då läser om detta så inser jag ju att det är ju därför dom gör allt dom kan för att tvinga oss att skrota allt gammalt, dom går ju nämligen inte o övervaka.
Men det finns hopp, det har börjat komma glasögon som är IR säkra, så det blir svårare för div ansiktsigenkännings program att spåra en, dom är dock ännu dyra, finns även klädesplagg, tex kepsar som överexponera IR ljus o det blir då bara blankt på bilden
Ford o GM verkar vara värst på insamling av information, i varje fall i USA, finns mycket på you tube, där det visas en hel del hur man faktiskt kopplar ur övervakningssystemen, en It tekniker som jag tittade på tog ur medieenheten i ett fordon o kopplade upp, den hade klonat bilägarens telefon o skickat iväg allt till, gissade dom, biltillverkaren som sen säljer den informationen, den informationen är tydligen en miljardindustri...
Så kontaktuppgifter, mail, sms, surfhistorik osv, hade skickats...
Lika så övervakar våra smart tv oss med och andra uppkopplade saker i våra hem.
Ett större kortbolag, kollar på betallösningar utan kort(betalkort kommer att fasas ut) utan med telefonen, så övervakningen av oss kommer att bli total, men jag kommer att streta emot så länge jag kan, genom att inte aktivera "mina sidor" på div ställen, så dom måste skicka fysiska brev till mig
Så vad jag gör tex när jag är ute o kör, ja det är min ensak, i alla fall än så länge
Hur övervakade är ni, o hur övervakade vill ni vara i framtiden?
Nej, jag är inte paranoid, bara förbannad över att privatlivet är i princip borta, samt att det ska tvingas på mig o andra teknik vi inte behöver eller vill ha/använda
En annan sak som jag bara inte kan förstå, är att men vill öka digitaliseringen, för vid en konflikt, med tex ryssland, eller annan aktör så kommer ju el o teknik vara det första som slås ut, papper och penna fungerar alltid, lika så kontanter.
Nehe, nu ska jag ta en avkopplande o nerkopplad mugg kaffe i solen