Var nu snart 5 år sedan som jag var och hämtade detta lilla nätta sågverk i Kårböle. Tanken var som vanligt att komma igång direkt med gjutning av fundament, men det stod inne i ladan i 2 år, sedan har det stått ute övertäckt 2 år. Men i våras så gjöt vi plintarna tillslut och planen är att försöka börja monter nu under slutet av sommaren och provsåga när vi kommer upp till stugan igen i september (där sågen ska stå).
Många jag talat med har nämnt att det är himla opraktiskt med en träsåg med träbänk då dom gärna vrider sig och tjurar beroende på väderlek. Den styrande faktorn var att detta sågverk var så pass litet och nätt att det passade bakom ladugården på vår lilla gård. Max klingstorlek är bara 900mm, och totallängden på hela verket är endast 13,7meter. De metallsågverk jag tittade på vid köptillfället var alla mycket dyrare, krävde mycket starkare el/förbränningsmotor än vi kan frambringa och var helt enkelt mycket mer skrymmande.
Tänker försöka driva verket med vår Bm 35a på klena 41hk, men det är en 3växlad matning så på lägsta hastigheten bör det gå bra i alla fall.
Bilder från tidigare ägare
Där det står idag inför att monteras
Gjutning
Resultat, Tanken är att lägga en fet bricka under och över bärlinorna, och på så vis kunna lasra in sågbänken innan man börjar såga, och enkelt justera höjden på gängstängerna på varje plint. Funderar på om jag ska bygga motsvarande justerbart i sidled också. Vi får se om detta kommer bli så bra som jagt tänkt.
Här är traktorn som ska driva allt, en BM 35 från 57, med åle industri-lastare med orginal tippkolv! Ska försöka få ta på en baklastare till gården som ska få mata på med stockar är tanken framöver.
Blir att börja plocka på sågen i bitar kommande veckorna, så får uppdatera med bilder. Sedan blir det någon film i höst förhoppningsvis med sågning.
Mvh
Senast redigerad av magloman den 18:28:01, 08-07-2026, redigerad totalt 2 gånger.
Har lyckats köpa mig en duglig baklastare. En lm218 från 65. Så med hjälp av den började jag återfylla och snabbt planera framför verket.
Har borrat hål i de bärlinorna jag hade hemma och monterat provisoriskt med långpass. Men de ska lyftas bort, fetta in alla gängstänger noga och så ska bärlinorna lasras på plats så man vet att det är helt rakt!
Men monterade iaf dessa samt la ut och provpassade sågverket på plats!
Såhär ser ritningen ut.
Återfyllning
Sortering av "räls" innan uppställning.
Frambärning av sågverk.
Borrade och placerade bärlinor
Uppställt! Saknas några bärlinor
Observant! Det är 3 riktigt fina tallar som står runt verket. Dom ska bli kilaågat golv till huset. Så istället för att ta ner dom så lät jag dom stå till verket är byggt och sedan fälla och såga dom. När jag grävde för plintarna så var jag noga med att gräva av alla rötter som låg nära så att när vi väl fäller och byter upp snubbarna, så påverkas inte plintarna.
Mvh
Senast redigerad av magloman den 18:17:36, 28-06-2026, redigerad totalt 1 gång.
Det var exakt så jag tänkte. Blånar rätt fort har jag märkt när vi sågar på logosolen. Jo visst blir det krav på lite högre precision. Men träden är friska och man kan ju dra lite i dom med traktorn och ha bra gångjärn tänker jag.
Mvh
Senast redigerad av magloman den 18:17:59, 28-06-2026, redigerad totalt 1 gång.
Vi söker talltimmer för byggnadsvård.
Tallarna ska vara minst 150 år och vi vill ha långa längder, 6 till 8 m, hör av dig om du har tallar att sälja. Virket ska vara avverkat från 1 november till 1 april och sågbart utan metall
Vi betalar i år 2024 1200 kr per m3 under bark för hela volymen och en extra premie med 500 kr per m3 för kärnvirket.
Vi mäter upp stockarna gemensamt och betalar 10 dagar efter hämtning.
Dom fick nog tag i virke för de har inte hört av sig igen.
@magloman Hej, ja nåt enstaka bara, men här kommer en liten uppdatering!
Slog ju ihop sågverket förra hösten och sågade litegran! Fick fram lite bjälklag för att bygga taket över själva sågen, reglar och lite panelvirke som ska bli liggande panel under sparlisten på boningshuset. Det gick rätt bra men man märker att det är mycket sågteknik på fram och baksågaren för att få virket jämntjockt. Jag sågande en hel del själv och det gick ganska bra när dimensionerna på blocken inte var så stora, då orkade man liksom rikta mot mothållet på ett bra sätt. Ju mer jag sågade ju bättre precision blev det, ner till +-1-2mm. Vi stängde sedan för vintern.
Vi firade jul i Umeå, och tack vare att det var rekordlite snö, så kunde jag bara sopa av stockar och såg och såga lite under mellandagarna. Jag sågade en del själv och en del med svärfar, mest 6.40m 5cm tjockt golv kompliment till orginalgolvet som blev skadat när vi tog ut det ur huset. Det jag kunde märka när jag sågade dessa långa bitar var att efter 4 meter hade gått igenom så började stocken svänga lite, så detta försökte vi justera, men hann inte riktigt med då fästet till klyvkniven gick av! Ville ej såga mer efter detta även om jag hade riktigt fina storstockar kvar jag kluvit med motorsågen innan.
Nu är vi uppe och bygger på huset, och jag har byggt ett nytt fäste för klyvkniven då det gamla var gjutet och inte riktigt hade gåt att svetsa. Hör köpt på mig lite nya aligator-lås då de äldre har börjat gå av. Ska ta tag i sågen nästa vecka och repa och sedan såga fram regelvirke och även lite björkpanel för halvpanelen som ska sitta i hallen. Tog upp det som byasågen sågat fram åt oss nere i uppland, men han ville inte lägga upp den sissta stockbiten på sågen då den vägde för mycket. Så tog med den upp och tänkte dela med 064an först och sedan såga upp det så den inte ruttnar bort som björk brukar göra rätt fort.
Här kommer lite bilder först från hösten och sedan vintern! Fler uppdateringar och kanske ngn film kommer nu efter vi börjat såga igen. Det är en del buggar som måste jobbas bort, Det slirar lite här och var och hoppa av en och annan rem ibland. Så remspänning, inställning av axlarna och ev. omdrevning är aktuellt. På sikt ska jag försöka byta ut trärullarna mot stål då det hoppar och far ganska duktigt idag, även om precision faktiskt finns där redan om man är noggran i sågningen. Men som sagt, det kommer behövas jobbas på i omgångar. Plint-systemet med gängstänger som är inställningsbara har fungerat bra och jag har lasrat in nivån inför varje använding, men det har inte behövts någon vidare justering än.
Hittade genom en FB grupp att det är ett cirkelsågverk från Edefors Mekaniska Verkstad i Stöde utanför Sundsvall! Modellen verkar ha marknadsförts 1907, så det är ett tämligen gammalt sågverk.
Första sågningarna.
Lite blandat virke.
Delar en övergrov fura!
Delad!
Sågning. Tycker det går lite tungt när det är stora sågdjup. Ska mäta in klingan nu i sommar och se om den vobblar och skär bredare än vad som behövs. Funderar på att dreva ner matninginen en aning också då det går väldigt fort idag.
Golvplank, 6,4m 5cm tjockt.
Man kan se att klyvkniven saknas, arbetet avstannar, Täckte sågen väl innan vi åkte. Ska se om jag kan leta upp någon bild på den trasiga gamla anordningen och den nya jag svetsade ihop av 6mm plåt. Förlängde även själva kniven med en "näsa" som saknades innan för att höjja säkerheten litet!
Det av byasågen redan sågade björken, och även en osågad längd. Det blev nära maxlast på kärran, gick som ett strykjärn.
En kort snutt från första sågningen! Hade lite låga varv på traktorn tror jag, samt att vi hade lite slir på någon rem. Vi fick till det mycker bättre senare. Handen man ser mot slutet var ca. 40-50cm ifrån klingan när jag släpper. Men idag så släpper jag ca 60cm ifrån. Det planeras att sätta en bärande stående balk precis framför klingan så att man inte kan gå förbi klingan speciellt nära, så att man skapar en "död-yta" framför klingan för att minimera risken för att någon råkar ramla in i den!
Som sagt, ska bygga på sågen kommande veckan och såga upp björken med mer, så kommer en uppdatering efter detta.
En anekdot om Edefors M. V. :
Edeforsen bebyggdes med ett vattenkraftverk, Nederede, på 1950-talet. Det byggdes av dåvarande Sydkraft och jag tror det togs i drift 1958. Från första början hade man problem med turbinregulatorn, den gick ostabilt och ville pendla och alla inblandade leverantörer (turbinen och regulatorns mekaniska och hydrauliska delar från Finnshyttan, regulatorns elektronik från Asea, generatorn från Siemens) skyllde såklart på varandra. Någon gång på 1960-talet gjordes det arbeten i elnätet så att Nederede kraftverk och samhället i Stöde var frikopplade från stamnätet, s k ö-drift. Den ostabila regulatorn gjorde att frekvensen pendlade kraftigt, det ställde tydligen till problem på den mekaniska verkstaden och det slutade med att verkstadsägaren blev fly förb---ad, kom över till kraftverket och skällde ut maskinisten efter noter. Ev uppstod handgemäng också.
10 år senare hittade man felet på regulatorn. Det visade sig att det undre lagret för regleraxeln (regulatorns hydraulcylinder vrider på övre änden av axeln via en länkanordning, och nertill på axeln finns länkar som överför rörelsen till turbinens ledskeneapparat) var felmonterat och glappade en hel del.
magloman skrev: 18:26:43, 08-07-2026
Jäklar vad fint det gick
Kul att se, måste kännas gött o kunna ta fram eget virke nu. Sågen kommer ju kunna förbättras i oändlighet. Är väl bara ta lite varje år.
Tack! Ja det har gått förvånansvärt bra första körningnarna, men det var några rem-lås som gick av i vintras, så måste fixa dessa i år och försöka trimma in allt bättre. Bygga en tratt för spånsugen och täta själva fläkthuset med mer. Finns mycket att göra om . Stålrullar är högt på önskelistan också hehe.