Skaffat 3D-skrivare, Bambu Labs P2S

Diskutera CAD/CAM/CNC här
Toost
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Re: Skaffat 3D-skrivare, Bambu Labs P2S

Inlägg av Toost »

.3mf är ett format skapat specifikt för "3D Manufacturing" av ett antal mjukvaruföretag , Bambu Labs är inte delaktigt. https://en.wikipedia.org/wiki/3D_Manufacturing_Format .
Är du en 3D CAD användare kan du välja Step / Stl / 3Mf /obj/ amf etc beroende på vad ditt system kan exportera. ( bilden från Bambu Studio)
Med din skrivare följer både "Bambu Studio" som du installerar på din dator . Där gör du "beredningen" , alla val av parametrar och skickar jobbet till skrivaren.
Det finns även en "Bambu Handy" man kan installera på mobiltelefon, Jag har inte koll på vad den kan göra mer än visa video av pågående utskrift. ( samt stoppa när det går åt h-e...)
Vill man nerda ner sig i 3D printning kan man installera andra programvaror, Vill du bara skriva ut då funkar Bambu Studio bra.
Finessen med Bambu är bla att man inte måste testa sig fram efter optimala inställningar, Standardinställningarna är ok för att printa bra.

Bild
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inlägg av Stridis2 »

Du kan göra vissa enkla ritningar i slicern, men den är primitiv som CAD! Jag har ännu inte installerat något CAD-program (väntar på bättre dator), men gjort några saker i Bambu Studio. Det allra första jag gjorde var denna:

Bild

Ja, ni förstår säkert konceptet. För att märka större borr. Fyrkantig plastbit, märkt med borrets diameter, med marginellt mindre hål och en slits så man lätt kränger på den på borret. Anledningen till att jag vill ha märkningen på borren istället för på lådan är att hemskt många av mina stora borr är så långa att de går inte ner två på längden i mina lådor. Däremot kan man lägga två med spetsen åt kanterna och låta morsekonorna ligga lite om lott.
Anledningen till att jag köpte 3D-skrivare var för att kunna sortera upp mina borr, gängverktyg och liknande. Är hyfsat klar med borr mellan 1 - 11,9 mm. Håller på med 12 och uppåt, men här blir lådsystemet mycket spretigare med olika längder och modeller.

Bild

En annan design jag gjort själv. Nåja, jag tog en färdig nyckel och gjorde en ny topp...
Hade bara en nyckel till poolhuset, och den knäcktes för flera år sedan. Har inte kunnat hitta någon ny, så vi har använt en skruvmejsel. Kunde inte hitta någon uppritad som passade heller, men jag tog en med snyggt handtag, klippte bort överdelen och ritade upp en egen. Printade ut den i PETG så den ska hålla lite bättre och stå emot UV-ljuset.

Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarens profilbild
Towil
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Towil »

Fusion kräver ingen monsterdator.
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inlägg av Stridis2 »

Nej, men min "nyaste" är 8 år gammal (Intel i5-8500) och är trött. Misstänker den behöver en ominstallation. Hoppas få tag på en bärbar inom det snaraste så jag kan ha med den när man ligger borta så man kan rita på hotellet på kvällarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
QV_
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65
Sverige

Inlägg av QV_ »

Jag kör Fusion på detta

Bild

Borde vara från 2019
Med det jag ritar så är inte datorn den tidsbegränsande faktorn.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
Användarens profilbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624
Sverige

Inlägg av Stridis2 »

Vilken värstingmaskin du har, QV! Här är min:

Bild
Användarens profilbild
Holger
Webmaster
Webmaster
Användarens egna ämnen
Expertområde: Drift av forum
Sverige

Inlägg av Holger »

Vilken värstingmaskin du har, Stridis2! Här är min:

Bild

:mrgreen:
671 GB av 447 GB används
Senast redigerad av Holger den 17:19:19, 08-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "CAD/CAM/CNC"