Mäta en kondensator

Diskutera el/elektronik i allmänhet här
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Mäta en kondensator

Inlägg av torbjorn_forsman »

Jag har hittat den utlovade excelfilen men den är lite för rörig och svårbegriplig för att lägga upp här utan bearbetning.

Ett tumvärde på tillåten förlustfaktor, mätt vid frekvens mellan 100 Hz och 10 kHz, kan vara max 0,0075 för en kondensator som gör anspråk på att vara i nyskick respektive max 0,015 för en begagnad kondensator som ska kunna fungera ett tag till. Vid 100 kHz har de flesta sådana här kondensatorer högre förluster, troligen pga induktans i lindan. Det är förlustfaktorn vid låg mätfrekvens, t ex 100 Hz, som avslöjar mest om kondensatorn börjar få dålig isolation pga fukt.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

Re: Mäta en kondensator

Inlägg av Göran Ekman  (trådstartaren) »

Nu fick jag låna en sån här.
Bild
Fick jag det här värdet på den kondensatorn som sitter i en av mina bilar som fungerar.
Bild
Värdena på de NOS kondensatorer som jag köpte nyligen är 0,20-0,21. Ganska okej tror jag.
Just nu håller jag på och felsöker brorsans amazon med b18. Går dåligt med motorns original fördelare. Funkar bra med fördelaren från min bil. Misstänker att det är något tok med hans original fördelare. Har rivit den för att göra rent den.
Det är väldigt mycket små delar i en Bosch fördelare från 1960 talet.

Bild

Har en överdel från en tvättmaskin som mekbord. Det är små kanter på den småkanter på den små prylarna rullar inte ned på golvet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Allmänt] El/elektronik"