Salt på vägar.

Har du sett en ny maskin? Har du hört om en ny maskin? Berätta här!
Ähee
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Salt på vägar.

Inlägg av Ähee  (trådstartaren) »

Körde nyss på en saltad väg, totalt värdelöst. Gick åt spolarvätska i mängder, halvljuset var jag tvungen att stanna och skrapa bort salt ifrån. Ja jag försökte hålla extra långt avstånd till framförvarande. Det är dessutom en falsk trygghet att det inte är halt så kör folk därefter, sen kommer det ändå en isfläck så är det kört.

Här saltas inte vägarna, det är bra grepp när man har bra vinterdäck. Folk är medvetna om att det är vinterväglag och anpassar hastigheten efter det. Bilarna håller dubbelt så länge.

Denna skyffeln låg på släpet, den var helt fri från rost innan resan, bilden är tagen dagen efter. Inte konstigt att bilar rostar.
Bild

Skriv vad ni tycker. Nu ska jag ut och hetvattentvätta bilen innan den rostar upp.
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. :myzsko:
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
Ulf he
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvärr sovande
Sverige

Re: Salt på vägar.

Inlägg av Ulf he »

... samma idag på E 4 kring Luleå ... glad att komma till osaltade sidovägar ...

Ulf
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Huddig 1160
Sverige

Inlägg av Bygert »

Salt har poänger ibland. De större vägarna här är bara och fina. De som inte är saltade får man vara glad om man tar sig fram överhuvudtaget och utan att tänderna skakar ur.
Ulf he
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM-Volvo T 650-72
Audi 100 avant 2,0 E C3-91 tyvärr sovande
Sverige

Inlägg av Ulf he »

... mot sönderskakade tänder hjälper regelbundet hyvling jättebra ... detta funkar betydligt bättre på andra sidan gränsen i finland ...

Ulf
fretchi
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300
Sverige

Inlägg av fretchi »

När jag spenderade några vintrar längs hallandskusten så förstod jag vitsen med vägsalt lite bättre. Ofta kunde det vara en tunn ishinna på vägen. Den fixade saltet bort utmärkt och det blev nästintill sommarväglag.

Men att salta på snöiga vägar eller i kallare väder än någon minus förstår jag fortfarade inte varför man gör. Här saltas E10 ända upp till gällivare i början av vintern. Obegripligt. Och ren går det åt på löpande band under den perioden.
Användarens profilbild
Karl webmaster Johansson
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: 2019 KLIPPO Excellent H med GCV140 motor
Expertområde: Mestadels hemelektronik - stereo & HiFi, datorer & data dvs hård- och mjukvara samt musik - pop & ROCK sent 1950-tal fram till dagens musik. Samt att fota och videofilma. Dvs föreviga det som minnet kanske glömmer till i morgon. Är dessvärre pensionär.
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Karl webmaster Johansson »

Enligt mig har väl egentligen bara salt en positiv egenskap och den har ingenting med snö över huvud taget att göra med snö och halka utan enbart vid akut blixthalka. Dvs det behöver inte ha kommit en enda snöflinga utan vi har haft minusgrader flera dagar i rad och så plötsligt stiger tempen samtidigt som det börjar regna. Och nederbörden fryser omgående på vägen och förvandlar vägen till en skridskobana och glansis. Då i detta yttersta nödfall kan saltning vara accepterad. I synnerhet om det samtidigt blåser kraftigt så ev sandning omgående skulle blåsa bort från vägen. Risken är väl att även saltet skulle blåsa bort.

Men annars, salt är ett j*vla skit. Både för våra bilar (fordon), naturen och om inte annat både för våra husdjur och för våra skor och stövlar vi har på fötterna som definitivt inte är gjorda för saltlake. Förutom gummistövlar förvisso men jag tänker mest på naturmaterial som läder.

Dessutom som redan nämnts, saltningen ger oftast en falsk trygghet. Samt något som vissa i södra Sverige inte har fattat - man plogar snöiga vägar för att få bort snön... man försöker INTE salta bort snön på vägarna. :sad:

Btw, ett stort plus till grannön Gotland som helt och hållet sedan många år tillbaka helt och hållet har slutat att salta... där PLOGAS och sandas vägrarna ENBART! :grin:
Ähee
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Ähee  (trådstartaren) »

Ja vissa kan.

Det är väl tyvärr pengar som styr, någon som har makten tjänar bra på att det saltas.

Jag var i närheten av Göteborg då, där vet dem inte hur man får bort snö från vägen. Men salta på så blir det bra
Naturvårdsverket en arbetsplats för aktivister. :myzsko:
Det som skrämmer mest är att det inte ännu är ett lagbrott att vara Miljöpartist efter att de har gjort permanenta skador i samhället.
Användarens profilbild
GC59
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Ford 5000 med Cranab 2510 , Deutz D5206.
Sverige

Inlägg av GC59 »

Sen kanske gotlänningar har fattat att man inte behöver hålla samma hastighet på vintern.
Det går ju att ta det lite lugnare när det är vinterväglag , men här saltas det för fullt i snön
också. Visserligen går bilarna mjukare på snön än på den urkassa vägbeläggningen som finns
på flera vägar men saltet vore bra att bara använda som Karl skrev ovan .
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo 320

Inlägg av Murre o2 »

Svårt att klara det utan salt. I alla fall här på västkusten. Körde ju plogbil för en 45 år sedan, ploga bort snön är ju viktigt men det tar ju inte bort halkan om det fryser på ett islager på vägen. Finns inte en plog i värden som kan ta bort den halkan. Vi körde ju med sand på mindre vägar som hade för lite trafik för att saltas, sand med tillsats av lite salt, är ju bra på många sätt men fick upprepas ofta för sanden kördes bort av bilarna ganska snabbt. Så visst, jag gillar inte heller saltet, slirade runt i den hala modden när vi fick en halvmeter snö för några veckor sedan men något bättre alternativ finns inte här i sydvästra Sverige i alla fall.

Och att säga att alla bilar har vinterdäck så de kan klara väglaget utan saltning fungerar inte, ex lastbilar med släp klarar inte hala backar. Jag har själv kört 24 meters ekipage när det varit blixthalka och i minsta backe så bara spann det om drivhjulen så det var bara att parkera ekipaget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Huddig 1160
Sverige

Inlägg av Bygert »

Inte älskar jag salt. Smetar ner rutor, rost och elände. Taktiken de hade här för några år sen när saltbilen körde i en dm snö och plogbilen kom en kvart efter var väl inte nåt jag gillade heller. På en del håll så är det ju fortfarande vinter när det blivit vinter så där kan man nog vara utan.

Men.

Som det blev här. Först massor av snö och kallt som bara den. Blir ju rejäl sula tillkört. Och så blir det fyra grader varmt efter det. Det liknade ju mer potatisland än vägar. Hyvlar, i den mån de existerar, så hinner de inte reda upp den situationen. Där är saltet en fantastisk resurs, det tar hand om problemet. De större riksvägarna kan det ju också vara vettigt att salta rent så länge det är temperatur så det gör nytta. Så salt där det verkligen behövs, det är faktiskt nåt som har en del poänger.
buegård
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BRB 25 Målilla sationär råoliemotor -53
Jonsereds trekutter 63 671 listhyvel
Alvesta 800 Francis turbin.
Storklinga med oljepådrag
Kantverk , Brikettpress I H 474 traktor
Sverige

Inlägg av buegård »

Vi " paschisar" kan stanna hemma, välja mindre vägar, lusköra, avvakta bättre väglag., Sverige är avlångt , här nere på " kontinenten" saltas med vattendimma , den vill .man undvika att ligga bakom.
En man med två värdefulla travhästar i kärran skulle hellre vänta in en sådan hjälp. Och ändå sitta på helspänn.
Svårt att tillfredsställa alla.
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: en mängd skrot
International

Inlägg av Claude »

Ulf he skrev: 20:15:50, 16-01-2026 ... samma idag på E 4 kring Luleå ... glad att komma till osaltade sidovägar ...

Ulf
saltar dom i luleå?

så norrlands ägd stämmer inte idag då?
Senast redigerad av Claude den 22:42:43, 08-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Östman
Fler än 10 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Östman »

Jo, de saltar för allt vad de orkar och kan här uppe, i tid och otid, till ingen som helst nytta. jag har till och med sett en tok sprida på asfalterad väg en solig dag mitt i sommaren. I och för sig var väl det den enda gången kladdet försvann på rimlig tid då det normalt alltid ligger en driva i vägrenen så vätan inte kan rinna av vägen. Det är som nämnts ovan rent kontraproduktivt och drar bara till sig renar och annat vilt ut på vägarna. Så "norrlands ägd" är ett minne blott idag då det lilla stålet som nu mera finns i plastcontienrarna i de flesta fall fått smaka salt.
Joe
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.
Sverige

Inlägg av Joe »

Var i Montreal, Kanada i februari i år, och där kan de salta både vägar och gångbanor! -22°C och slask pga av allt salt, vet inte om de hade ytterligare tillsatser.
Det var riktigt grovt salt också. Ett par år gamla bilar var fulla med rost, och bakre stötfångare på pickisar var tydligen extra utsatta.
Fick tvätta av kängorna i duschen då de blev grå av all sörja..

Men en bit utanför på små vägar gick det tydligen bra att bara ploga istället.
Vi hade bokat en fyrhjulsdriven suv med vinterdäck, fick friktions då det inte gick att få dubbat. Men vinterdäck verkar inte vara lagkrav där, eller så följs inte kraven...
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Tissel Tassel"