Interesse for gamle svenske maskiner
-
kenanv
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Jeg har købt en maskinfabrik der havde nogle gamle svenske maskiner: Clou, Johnick & Norrmans, etc.
- Expertområde: Ikke ekspert endnu.

Interesse for gamle svenske maskiner
Hej alle
Jeg er helt ny her på forummet og er lidt i tvivl om, hvorvidt det er bedst at skrive på dansk eller engelsk.
Jeg prøver på dansk, og så må I endelig sige til, hvis I foretrækker engelsk. Jeg har ingen problemer med at læse svensk.
Jeg har for nylig købt en gammel maskinfabrik på Falster i Danmark – Stanleys Maskinefabrik. På fabrikken blev der gennem årene produceret en lang række forskellige produkter, blandt andet:
* Små messingglas til danske kirsebærvinflasker: https://frostminirature.com/shop/276-vi ... las-brugt/
* Ventiler til B&W-motorer
* Tandlægeudstyr (bl.a. Holeby-elevatorer til fjernelse af visdomstænder)
* Forskellige tommeskruer
* Greb og beslag til møbler
Det var en enkeltmandsvirksomhed, men imponerende produktiv.
Med fabrikken fulgte også en stor samling ældre værkstedsmaskiner. Nogle fungerer stadig, andre kræver reparation eller restaurering. Samlingen omfatter blandt andet:
Slibemaskiner (KEF, Østjydsk Maskinfabrik)
Kurvestyrede stangautomater (BSA, Tornos, Traub og Skoda)
Revolverdrejebænk (Schaublin)
Kopidrejebænk
Danish Machine Company-drejebænk
Johnick & Norrmans shaper
Clou-boremaskine
Munktells MEK VERKSTADS A:BOL. ESKILSTUNA Ekscenterpresse
Det kan være svært at finde oplysninger om mange af disse maskiner, da de stammer fra tiden før internettet og digital dokumentation. Jeg er derfor blevet anbefalet at spørge herinde, om nogen skulle ligge inde med manualer, kataloger eller anden dokumentation.
Mit spørgsmål er derfor: Hvilket underforum vil være det mest relevante sted at oprette tråde om disse maskiner og efterlyse information?
Det er især oplysninger om de svenske maskiner, jeg håber at kunne finde.
På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner
Kenan
Jeg er helt ny her på forummet og er lidt i tvivl om, hvorvidt det er bedst at skrive på dansk eller engelsk.
Jeg prøver på dansk, og så må I endelig sige til, hvis I foretrækker engelsk. Jeg har ingen problemer med at læse svensk.
Jeg har for nylig købt en gammel maskinfabrik på Falster i Danmark – Stanleys Maskinefabrik. På fabrikken blev der gennem årene produceret en lang række forskellige produkter, blandt andet:
* Små messingglas til danske kirsebærvinflasker: https://frostminirature.com/shop/276-vi ... las-brugt/
* Ventiler til B&W-motorer
* Tandlægeudstyr (bl.a. Holeby-elevatorer til fjernelse af visdomstænder)
* Forskellige tommeskruer
* Greb og beslag til møbler
Det var en enkeltmandsvirksomhed, men imponerende produktiv.
Med fabrikken fulgte også en stor samling ældre værkstedsmaskiner. Nogle fungerer stadig, andre kræver reparation eller restaurering. Samlingen omfatter blandt andet:
Slibemaskiner (KEF, Østjydsk Maskinfabrik)
Kurvestyrede stangautomater (BSA, Tornos, Traub og Skoda)
Revolverdrejebænk (Schaublin)
Kopidrejebænk
Danish Machine Company-drejebænk
Johnick & Norrmans shaper
Clou-boremaskine
Munktells MEK VERKSTADS A:BOL. ESKILSTUNA Ekscenterpresse
Det kan være svært at finde oplysninger om mange af disse maskiner, da de stammer fra tiden før internettet og digital dokumentation. Jeg er derfor blevet anbefalet at spørge herinde, om nogen skulle ligge inde med manualer, kataloger eller anden dokumentation.
Mit spørgsmål er derfor: Hvilket underforum vil være det mest relevante sted at oprette tråde om disse maskiner og efterlyse information?
Det er især oplysninger om de svenske maskiner, jeg håber at kunne finde.
På forhånd tak for hjælpen.
Mange hilsner
Kenan
-
Bygert
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Huddig 1160

Re: Interesse for gamle svenske maskiner
För min del går det bra med danska. Åtminstone att läsa, det bör de flesta fixa bara man försöker. Talad danska däremot, det är en utmaning även för mig som varit i Danmark ofta.
Intressant med den där fabriken. Lägg gärna upp lite bilder. Tyvärr har jag inte mycket hjälp att ge dig annat än att om du söker på munktells excenterpress så får du om inte annat upp en del som varit till salu.
Intressant med den där fabriken. Lägg gärna upp lite bilder. Tyvärr har jag inte mycket hjälp att ge dig annat än att om du söker på munktells excenterpress så får du om inte annat upp en del som varit till salu.
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Hej och välkommen hit!
Säger precis som Bygert, läsa danska går ganska bra, och förstår vi inte får vi väl fråga.
Bilder är alltid uppskattat, och en gammal mekanisk verkstad låter spännande. Det enda tips jag kan ge är att kontakta Munktellmuseet. De kanske har någon form av dokumentation.
Vet hur svårt det är med dokumentation till gamla industrimaskiner. Har själv en dansk gradsax, en Nymi. Har inte tittat någon dokumentation om denna, har bara en misstanke om att företaget gick i konkurs. Så när jag fick med en massa dokumentation om min kantpress så scannade jag in allt och lade upp här på M.
Säger precis som Bygert, läsa danska går ganska bra, och förstår vi inte får vi väl fråga.
Bilder är alltid uppskattat, och en gammal mekanisk verkstad låter spännande. Det enda tips jag kan ge är att kontakta Munktellmuseet. De kanske har någon form av dokumentation.
Vet hur svårt det är med dokumentation till gamla industrimaskiner. Har själv en dansk gradsax, en Nymi. Har inte tittat någon dokumentation om denna, har bara en misstanke om att företaget gick i konkurs. Så när jag fick med en massa dokumentation om min kantpress så scannade jag in allt och lade upp här på M.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
- Holger
- Webmaster

- Användarens egna ämnen
- Expertområde: Drift av forum

Hej och välkommen Kenan!
Det går bra att skriva på danska! Den som inte förstår kan klicka på "Translate"-knappen uppe till höger:

Förutsatt att man själv har valt flagga i den egna profilen: ucp.php?i=2181
Det går bra att skriva på danska! Den som inte förstår kan klicka på "Translate"-knappen uppe till höger:

Förutsatt att man själv har valt flagga i den egna profilen: ucp.php?i=2181
-
kenanv
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Jeg har købt en maskinfabrik der havde nogle gamle svenske maskiner: Clou, Johnick & Norrmans, etc.

Mange tak for velkomsten.
Her er et par billeder af pressen.

Jeg har startet den og motoren drejer rundt. Pressen kører også op og ned uanset om der er trykket på pedal eller ej.
Her er et par billeder af pressen.

Jeg har startet den og motoren drejer rundt. Pressen kører også op og ned uanset om der er trykket på pedal eller ej.
Senast redigerad av kenanv den 16:10:46, 30-07-2026, redigerad totalt 2 gånger.
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

När det gäller excenterpressar är det extremt viktigt att låsmuttern för slaglängdsinställningen är korrekt fastspänd innan man börjar köra, annars skrotar man pressen. Samma med slagdjupsinställningen, samma resultat där.
Rutinen för att ställa en excenterpress är:
1. Pressen tom på verktyg
2. Ställ in rätt slaglängd
3. Kör ner pressen i bottenläge.
4. För in verktyget.
5. Justera läget på övre pressbordet med slagdjupsinställningen så man kan spänna fast verktyget uppe.
6. Spänn fast verktyget i nedre bordet
7. Eventuellt hissa upp verktyget med slagdjupsinställningen.
Först nu får man köra pressen med motorn igen efter punkt 3. Är man osäker kan man dra runt pressen för hand.
Gör man inte som ovan kan man skrota pressen. Har sett ett pucko som gjorde just det. Slog itu så bara reservdelarna hade då (ca 2004) kostat över 300.000 SEK.
Rutinen för att ställa en excenterpress är:
1. Pressen tom på verktyg
2. Ställ in rätt slaglängd
3. Kör ner pressen i bottenläge.
4. För in verktyget.
5. Justera läget på övre pressbordet med slagdjupsinställningen så man kan spänna fast verktyget uppe.
6. Spänn fast verktyget i nedre bordet
7. Eventuellt hissa upp verktyget med slagdjupsinställningen.
Först nu får man köra pressen med motorn igen efter punkt 3. Är man osäker kan man dra runt pressen för hand.
Gör man inte som ovan kan man skrota pressen. Har sett ett pucko som gjorde just det. Slog itu så bara reservdelarna hade då (ca 2004) kostat över 300.000 SEK.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
-
kenanv
- Fler än 1 inlägg
- Användarens egna ämnen

Mange tak for vejledningen. Det er meget påskønnet! Jeg laver en ny tråd for hver af mine spændende maskiner. Så kan andre også få gavn af det.
Jeg har som det første fjernet værktøjet og kørt den lidt i hånden. Jeg har meget stor respekt for roterende maskiner og kraftige maskiner.. og især kraftige roterende maskiner
På de maskiner jeg har er kablet tit klippet af. Det er noget med at maskinen ikke er lovlig, fordi arbejdsmiljøregler siger, at der ikke må være synlige remme. Der skal være nulspændingsudløser og så videre.
Så jeg skal først finde ud af om motoren virker, finde ud af om hvordan den skal forbindes til strøm (det ved jeg hvordan man gør) og så langsomt lære maskinen at kende.
Jeg har som det første fjernet værktøjet og kørt den lidt i hånden. Jeg har meget stor respekt for roterende maskiner og kraftige maskiner.. og især kraftige roterende maskiner
På de maskiner jeg har er kablet tit klippet af. Det er noget med at maskinen ikke er lovlig, fordi arbejdsmiljøregler siger, at der ikke må være synlige remme. Der skal være nulspændingsudløser og så videre.
Så jeg skal først finde ud af om motoren virker, finde ud af om hvordan den skal forbindes til strøm (det ved jeg hvordan man gør) og så langsomt lære maskinen at kende.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-