VW LT 31 6 cyl - höga avgasvärden

Diskutera allmäna lastbilsteman här
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.
Sverige

Re: VW LT 31 6 cyl - höga avgasvärden

Inlägg av SvampenT15  (trådstartaren) »

Hej Magloman: Om du har en tid som kan passa så besöker jag dig gärna. Har du möjlighet att mäta detta?
Jag måste bara få ner den på hjulen. Jag har alla delar för det nu så jag börjar på Måndag om allt går bra så bör den vara klar Onsdag eller Torsdag
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.
Sverige

Jaha Nu är LT 31an på hjulen igen nya bromsrör på hela fram balken mycket välbehövligt. Luftning jag köpte en biltema luftare som går att pumpa upp till 10 psi samt att man fyller den med lite bromsvätska. Det gick väl bra när man lärt sig hur det funkar. Bytte alla luft nipplar välbehövligt det med även bak. Bilen stannar ganska bra men ingen tvärnit direkt men annars bra. Övre spindelbult höger bytt gick bra. Hjullager justerat bra. Olja filter bytt Luftfilter bytt. Lambda sond köpt men ej monterad på Måndag är min bilverkstad öppen igen så då får vi se om han kan hjälpa mig med den.
Glömde säga stiften är bytta alla 6 såg bra ut tycker jag. Komp prov är taget resultat ca 12 12 10 10 9,5 7 lite lågt på sista cylindern men så var stiftet av i porslinet kanske det på verkar. Vid provkörning verkar bilen mycket piggare än tidigare och startar lättare, jobbar inte mot sig själv som tidigare. Att byta lambda sond kanske gör att motorstyrningen blir bättre vi får väl se.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Det kan ju också vara att batteriet laddades ur medan du gjorde kompressionsprovet, så att motorn gick saktare mot slutet. Prova att ladda batteriet fullt och göra om kompressionsprovet men börja från andra änden.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Jaha så kan det vara när jag tänker efter. Batteriet är ju inte nytt . Ska prova det.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Denna bil sätter tålamodet på prov: Jag skulle prova bromsar igen efter att ha luftat alla hjul flera ggr. Det blir lite bättre varje gång men inte helt bra. Så luftar vidare. Men när den skulle provköras hände något den stannade som om det var bensin brist. Vid start försök går den 2 sek sen stopp som om bensinen är slut . Kan pumpen lagt av men då skulle den väl inte starta alls? Man undrar vilket relä som styr pumpen?
Kan man lägga ström på pumpen med ett externt batteri och gå förbi på det sättet? För den stannar väl mot tryck. Sitter det en stopp ventil på motorn så den stannar när man vrider av tändningen. Ja det vart många frågor. Sökt på nätet men hittar ingen bra info där. Nu står hoppet till Maskinisterna
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Inlägg av BM425 »

Ja det går att koppla förbi relä o direkt till pumpen.
En avsäkrad kabel direkt från tändningen till pumpen att användas i nödfall.
Grejen är att det ska finnas säkerhetsbrytare som stänger av pumpen vid ev olycka.

Jag hade specialsladd med i en bil så jag kunde direktkoppla pumpen när/om reläet eller datorstyrningen inte ville som jag.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Ja det låter som en möjlig väg att gå bara för att prova om den fungerar. Annars ska man väl försöka hitta det riktiga felet. Jag fick ett tips om att man kan låssa på relä bryggan och komma åt baksidan på den. Tipsaren menade att det kan finnas brända anslutningar där.
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Inlägg av BM425 »

Volvo har haft problem med bränslepumpreläer, vibrationer gör att lödningar spricker.
Mycket möjligt att det är liknande på din VW.
Brukar gå att ta loss reläet, ta isär det o löda om alla anslutningar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Jag vet inte vilket relä som är till pumpen bra förslag annars. På bilderna syns alla reläer men vilket är det jag skall kolla?
Användarens profilbild
magloman
Moderator
Moderator
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro
Expertområde: Nätverk och servers
Sverige

Inlägg av magloman »

Ganska vanligt att pumpen pajar med efter 20k mil. Sitter åtkomligt mellan stolarna i golvet, eller under förarstolen(på T4, vet ej LT). Kolen blir dåliga liksom så att vibrationer triggar av/på.
Senast redigerad av magloman den 14:57:11, 15-08-2026, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

På LT 31 sitter den på och chassit ungefär mitt på bilen på tvärbalken. Så ganska enkelt att nå. Jag har inte bilen hemma hos mig utan på ett industriområde som är låst på helger. Så på Måndag kör jag igång igen. Vi har tidigare lagat reläet till pumpen med lödningar, kan ju vara samma igen men jag vet inte vilket det är problemet. Hittar inget om detta på nätet heller.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Fick tag i original reservdels nr 191906383C Har beställt ett nytt . Det verkar vara det som sitter bredvid nr 30 på bilderna och heter 167 på bilden Vi får hoppas att det är rett relä.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ett tips är att börja med att mäta om det kommer fram spänning till bränslepumpen och, om så är fallet, om pumpen verkar dra normal ström också (troligen ca 5 A).
Kolla elschema för att se vilka förreglingsvillkor som gäller för att pumprelät ska släppa fram spänning till pumpen.
På en del bilar är det insprutningsstyrdonet som styr pumprelät och ger manöverström till det dels då startmotorn går, dels då triggpulser från tändsystemet kommer tillräckligt ofta.
På andra bilar ligger tidskretsen som känner av tändpulser inbyggd i pumprelät. Ytterligare andra har en hjälpkontakt i luftmängdmätaren (förutsatt att den är "mekanisk" med en fjäderbelastad klaff), som ger ström till pumprelät när motorn suger tillräckligt med luft genom luftmängdmätaren.
Det har också förekommit (dock aldrig i VAG-världen vad jag vet men däremot hos bl a GM) att pumprelät är förreglat med en extra funktion i oljetryckskontakten, så att bränslepumpen stängs av om motorn blir utan oljetryck.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Har inte hittat nått el schema men mäta vid pumpen kan jag göra. Jag hoppas ju på reläet för att det varit det tidigare. Jag är ju amatör på det här och då får man ibland chansa ibland och hoppas på tur.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Sverige

Inlägg av Stefan1972 »

Annars har ju dessa en förpump i tanken. De går inte om den lägger av........Även om den andra går alltså.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "[Lastbilar] Allmänt"