Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank + inkoppling av värmepump 2026
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland

Re: Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank + inkoppling av värmepump 2026
OK hur stor skillnad det är runt plattvärmeväxlarens båda sidor VP-sidan och radiatorsidan
Det har jag ingen koll på.
Mina temperaturer är de befintliga i värmesystemet jag har just nu.
Här bygger vi med lite l"ösa boliner"
Den första ombyggnationen har sparat 8000 kWh vart vinter sedan 2018.
Nu behöver jag få uppvärmningen mera "bekväm".
värmeväxlaren fyller (för mig) 2 funktioner.
1. Överallt läser man att en värmeväxlare skall rengöras för att behålla sin verkningsgrad.
Eftersom jag har ett äldre system där vattnet är svart så rengör jag hellre en extern värmeväxlare än den som kommer att sitta i VP
Den lilla vätskan mellan VP och värmeväxlaren hoppas jag då på aldrig kommer bli något problem.
2 Eftersom jag redan bestämt mig för punkt 1 så kommer punkt 2 frostskydd liksom av sig självt.
Hoppas ju att man köpt en stor nog värmeväxlare. Men om allt löper på så vet jag mera i vinter.
Det har jag ingen koll på.
Mina temperaturer är de befintliga i värmesystemet jag har just nu.
Här bygger vi med lite l"ösa boliner"
Den första ombyggnationen har sparat 8000 kWh vart vinter sedan 2018.
Nu behöver jag få uppvärmningen mera "bekväm".
värmeväxlaren fyller (för mig) 2 funktioner.
1. Överallt läser man att en värmeväxlare skall rengöras för att behålla sin verkningsgrad.
Eftersom jag har ett äldre system där vattnet är svart så rengör jag hellre en extern värmeväxlare än den som kommer att sitta i VP
Den lilla vätskan mellan VP och värmeväxlaren hoppas jag då på aldrig kommer bli något problem.
2 Eftersom jag redan bestämt mig för punkt 1 så kommer punkt 2 frostskydd liksom av sig självt.
Hoppas ju att man köpt en stor nog värmeväxlare. Men om allt löper på så vet jag mera i vinter.
Senast redigerad av QV_ den 12:59:37, 10-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Re: Ombyggnad av vattenburen värme från direktkopplad vedpanna mot radiator till acctank + inkoppling av värmepump 2026
Jag har en plattis värmeväxlare mellan acktanken 1500l och golvvärmen. Självcirkulation från tanken och cirkulationspump på golvsidan. Fungerar bra, stryper på tanksidan för att reglera värmen. Ca 70 grader i tank o max 25 grader i golvet.
Hade svårt att räkna på storleken har för mig att värmeväxlaren är på 20 Kw. Det svåra är flödet, temperaturen är enklare.
Köpte här https://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare för 8 år sedan.
Beräkningshjälp https://www.dimensionera.se/vs/varmevaxlare.php
Kommer att bygga liknande system för bostaden senare, vill inte skicka runt med risk att läcka 1500 l, eller för varmt vatten.
Plattisen sitter vid sidan om och i toppen av acktanken o då fungerar självcirkulation bra.
Kan lägga till att lokalen jag värmer med 20 Kw värmeväxlare är på 60 m2, betonggolv, isolerad med 24 cm glasfiber, samt takhöjd 3,5 m. Beräknad att behöva max totalt 1 Kw/h. Inga problem när det är -15 grader ute 20 grader inne.
Hade svårt att räkna på storleken har för mig att värmeväxlaren är på 20 Kw. Det svåra är flödet, temperaturen är enklare.
Köpte här https://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare för 8 år sedan.
Beräkningshjälp https://www.dimensionera.se/vs/varmevaxlare.php
Kommer att bygga liknande system för bostaden senare, vill inte skicka runt med risk att läcka 1500 l, eller för varmt vatten.
Plattisen sitter vid sidan om och i toppen av acktanken o då fungerar självcirkulation bra.
Kan lägga till att lokalen jag värmer med 20 Kw värmeväxlare är på 60 m2, betonggolv, isolerad med 24 cm glasfiber, samt takhöjd 3,5 m. Beräknad att behöva max totalt 1 Kw/h. Inga problem när det är -15 grader ute 20 grader inne.
Senast redigerad av BM425 den 19:17:19, 10-07-2026, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99

tittade runt i energishop och min är den som liknar deras 660kW
edit:
Det jag har förstått så har man hög temp på primärsidan 70 grader och låg temp på sekundären 25 grader så fungerar en "liten" plattis
Skall man som jag ha låg värme på båda sidor så behöver man en "stor". Ju lägre temp ju större plattis
Har man sedan Gykol så behövs ytterligare storlek.
Min nuvarande undran är om Brine är bättre/sämre än Gykol i verkningsgrad men det har jag inte listat ut ännu.
edit:
Det jag har förstått så har man hög temp på primärsidan 70 grader och låg temp på sekundären 25 grader så fungerar en "liten" plattis
Skall man som jag ha låg värme på båda sidor så behöver man en "stor". Ju lägre temp ju större plattis
Har man sedan Gykol så behövs ytterligare storlek.
Min nuvarande undran är om Brine är bättre/sämre än Gykol i verkningsgrad men det har jag inte listat ut ännu.
Senast redigerad av QV_ den 21:45:03, 10-07-2026, redigerad totalt 2 gånger.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99

Det blir då denna del som skall rivas bort för att få plast med värmeväxlaren.
Skall passa på att göra mera plats för luft i toppen av tanken.
Ser inte fram emot att fylla på systemet med syrerikt vatten. Det är ju en sak som gör att det tar emot att kladda med allt.
All denna luft som skall tömmas ut.
När man sedan har ett ortodoxt rördragning som går högt och lågt så blir det några ställen (för många) där luften kan fastna.
Planen är att fästa 17kg värmeväxlare i 1mm plåten runt acctanken.
Hoppas att fästpunkterna håller.
Sen gäller det att få dit värmeväxlaren innan Mikkelgubben & Råttan får för sig att användaren som en kylare till hembrännaren...

Senast redigerad av QV_ den 21:59:33, 10-07-2026, redigerad totalt 2 gånger.
-
ac tc
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: ford 4000

Plattisen ska ha en egen cirkpump även på vatten sidan för att fungera bra. Att lita på självcirkulation kommer bara att öka Delta T.
Cirkpumpen på bild ska vridas 90 grader så axeln kommer vågrätt om det inte är nån special.
Cirkpumpen på bild ska vridas 90 grader så axeln kommer vågrätt om det inte är nån special.
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99

Jo det blir en egen cirkpump för VP till plattvärmeväxlare.
Bilden är rätt gammal och cirkpumpen började klaga på min montering så efter någon månad i drift vart den roterad 90 grader.
Men jag tackar för infon. Även den gången vart jag upplyst av forumet.
Gängmaskinen jag lånade förra gången var såld och inte till förfogande.
Så jag har köpt ett manuellt verktyg för 1 till 2 tums rör.
Har fått dit skären för 1 tumsrören nu.
Nu är det bara bokföringen (momsen) som skall hanteras sedan är det dags att börja riva i rören.....
Om inte något i Villan behöver min uppmärksamhet.
Det skall bli skönt när semestern är över1
Bilden är rätt gammal och cirkpumpen började klaga på min montering så efter någon månad i drift vart den roterad 90 grader.
Men jag tackar för infon. Även den gången vart jag upplyst av forumet.
Gängmaskinen jag lånade förra gången var såld och inte till förfogande.
Så jag har köpt ett manuellt verktyg för 1 till 2 tums rör.
Har fått dit skären för 1 tumsrören nu.
Nu är det bara bokföringen (momsen) som skall hanteras sedan är det dags att börja riva i rören.....
Om inte något i Villan behöver min uppmärksamhet.
Det skall bli skönt när semestern är över1
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99

Eftersom den bekväma elektriska gängmaskinen inte längre finns tillgänglig så är det muskelstyrka som gäller.

Som vanligt är jag mycket glad över mitt rörskruvstycke som köptes för +30 år sedan

Gängan passar även praktiskt. Så då vet man att det fungerar.

Som vanligt är jag mycket glad över mitt rörskruvstycke som köptes för +30 år sedan

Gängan passar även praktiskt. Så då vet man att det fungerar.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-