Hur lossar jag bakhjulet på en Ford?
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05
Husqvarna Rider - Ort: Sörmland

-
tracker
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hydrema M900
Ford TW15 - Ort: Örebro

Re: Hur lossar jag bakhjulet på en Ford?
på min TW:s tillverkarskylt står det Basildon England
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
-
Michael Meier
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Jo, minns att gaffa skrev om det där för några år sedan.. vilka som var producerade var.Göran Ekman skrev:Visst är 8000- 9600 tillverkade i USA ?
/Michael M
- BM 4 ever
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96
Timberjack 810 D -05
Husqvarna Rider - Ort: Sörmland

-
Göran Ekman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C - Ort: Huddungeby västra Uppland

Dom verkar finnas i USA också ivarjefall från -90 talet och framåt. Men inget jag vet säkert. Men har någon vag ide om att jag har sett 90 talare på amerikanska sälj sidor. 40 serie traktorer. Kan det vara så att dessa fanns på båda sidor av Atlanten?
Göran i Norråmyra
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
-
Alrik
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140 - Ort: Uppland

Ang TW Fordarna så verkar TW-10,20,30 vara tillverkade i Romeo, USA. TW-5,15,25,35 vara tillverkade i Antwerpen, Belgien. Om man får tro tractordata.dom.
-
Yrrol
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Det har gått några år och jag satte som mål att få löst detta nu under semestern.
Visade sig, att fälgen sitter låst med två grova byglar. Sedan ska man lyfta upp fälgen, och sedan utåt. För fälgen är som en öppen mutter och det är en stor kil mellan fälg och axel.
MEN. Jag får inte fälgen att släppa ifrån axeln. Byglarna och clipset är borta. Jag har sprayat massa wd40. Jag har med hjullastare försökt dra fälgen rakt ut (som man inte ska). Även prövat uppåt (som man ska). Jag lyfter hela traktorn, men fälgen sitter kvar. Jag har försökt vända hjulet motsatt håll och sänkt traktorn så dess vikt ska tvinga loss fälgen, men gick inte.
Även pucklat på däcket med gafflarna.
Nu funderar jag på om jag ska värma fälgen med eld av något slag, men saknar gassvets. Kikar på blocket och har frågat uthyrare.
Fast en gassvets kanske inte är lämplig? Kanske sån ogräsbrännare med bredare låga?
(Kan inte köra till däckfirma och däckfirman vill inte åka ut)
Några förslag?

Visade sig, att fälgen sitter låst med två grova byglar. Sedan ska man lyfta upp fälgen, och sedan utåt. För fälgen är som en öppen mutter och det är en stor kil mellan fälg och axel.
MEN. Jag får inte fälgen att släppa ifrån axeln. Byglarna och clipset är borta. Jag har sprayat massa wd40. Jag har med hjullastare försökt dra fälgen rakt ut (som man inte ska). Även prövat uppåt (som man ska). Jag lyfter hela traktorn, men fälgen sitter kvar. Jag har försökt vända hjulet motsatt håll och sänkt traktorn så dess vikt ska tvinga loss fälgen, men gick inte.
Även pucklat på däcket med gafflarna.
Nu funderar jag på om jag ska värma fälgen med eld av något slag, men saknar gassvets. Kikar på blocket och har frågat uthyrare.
Fast en gassvets kanske inte är lämplig? Kanske sån ogräsbrännare med bredare låga?
(Kan inte köra till däckfirma och däckfirman vill inte åka ut)
Några förslag?

Senast redigerad av Yrrol den 17:48:33, 04-08-2026, redigerad totalt 1 gång.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Det lär nog sitta koniska kilar där som låser centrum mot axeln hårt.
Finns där några gängade hål som kan används för att trycka ut en kil?
Här finns en typ men det liknar inte riktigt din. https://youtu.be/6LWGb-3Pbsk
Finns där några gängade hål som kan används för att trycka ut en kil?
Här finns en typ men det liknar inte riktigt din. https://youtu.be/6LWGb-3Pbsk
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
-
Yrrol
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Kan inte säga att jag har sett gängade hål.
Manualen säger:
1. Remove the wheel disc retaining ring, fig 5. Ett clips i centrum.
2. Then remove the wheel disch retainer cap by removing four bolts, lockwashers and nuts. Manualens fälg är inte som min, men byglar och muttrar, brickor stämmer i antal iaf.
Note: Position the axle with the keyway up as shown, to faciliate cap removal. (manualen visar lösa block, mina fälgar är helgjutna, men som ni ser nertill är det en öppning genom hela fälgen. hade jag lyft fälgen hade den hamnat i ett tomrum och jag kunde dragit ut hjulet mot mig.
3. With suitable hoist, remove the wheel assembly from the axle.
4. With suitable jack or stand, support the reart axle... Fortsättningen är om bromsarna.

Hittade bilder på en lös fälg.

Manualen säger:
1. Remove the wheel disc retaining ring, fig 5. Ett clips i centrum.
2. Then remove the wheel disch retainer cap by removing four bolts, lockwashers and nuts. Manualens fälg är inte som min, men byglar och muttrar, brickor stämmer i antal iaf.
Note: Position the axle with the keyway up as shown, to faciliate cap removal. (manualen visar lösa block, mina fälgar är helgjutna, men som ni ser nertill är det en öppning genom hela fälgen. hade jag lyft fälgen hade den hamnat i ett tomrum och jag kunde dragit ut hjulet mot mig.
3. With suitable hoist, remove the wheel assembly from the axle.
4. With suitable jack or stand, support the reart axle... Fortsättningen är om bromsarna.

Hittade bilder på en lös fälg.

Senast redigerad av Yrrol den 21:32:57, 04-08-2026, redigerad totalt 1 gång.
-
Alrik
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140 - Ort: Uppland

Dela den vid fälgbanan och låt centrumet sitta kvar har aldrig varit ett alternativ?
-
QV_
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65 - Ort: Mariefred, Södermanland

Vill du värma upp den mängden metall så skulle jag endast använda "aga" gassvets.
Allt annat anser jag vara för klent, mera sett som bortkastad tid.
Allt annat anser jag vara för klent, mera sett som bortkastad tid.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
-
BM425
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61 - Ort: Motala

Det ser ut som att axeln är kilformad (blå markering) där navet passar i kilen som kläms fast med klämman?!
Går det att slipa till en kil som passar in vid röd markering?
Det ser ut som att där finns en anvisning för verktyg där. Då skulle du kunna pressa ur kilfästet på mellan axel o nav.

Går det att slipa till en kil som passar in vid röd markering?
Det ser ut som att där finns en anvisning för verktyg där. Då skulle du kunna pressa ur kilfästet på mellan axel o nav.

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
-
ac tc
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: ford 4000

Bytte själv ett 13.6- 38 däck själv för första gången och det var förvånansvärt enkelt.
Traktor på domkraft och hjulet kvar. ( tror det blir krångligare med lös fälg då fälgen på axel sitter still och går att snurra.)
- fick inte loss däcket från kanten då wiren i däcket och fälgen rostat ihop så jag sågade upp en lucka i däcket och högg av stålwiren inne i fälgen.
Snyggade till fälgen invändigt och på med däck klet, på med däcket, in med slangen på med resten av däcket och sedan var det bara att pumpa.
- hade det inte varit för att jag krånglade med wiren utan kapat på en gång så hade det tagit under en timme om man räknar bort tiden som färgen behövde för att torka.
Små däck brukar jävlas betydligt mer...väldigt enkelt att få på det nya.
Traktor på domkraft och hjulet kvar. ( tror det blir krångligare med lös fälg då fälgen på axel sitter still och går att snurra.)
- fick inte loss däcket från kanten då wiren i däcket och fälgen rostat ihop så jag sågade upp en lucka i däcket och högg av stålwiren inne i fälgen.
Snyggade till fälgen invändigt och på med däck klet, på med däcket, in med slangen på med resten av däcket och sedan var det bara att pumpa.
- hade det inte varit för att jag krånglade med wiren utan kapat på en gång så hade det tagit under en timme om man räknar bort tiden som färgen behövde för att torka.
Små däck brukar jävlas betydligt mer...väldigt enkelt att få på det nya.
- bonnen513
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2 - Ort: Tämta

Ja stora däck är lättare att kränga än små.
Och är det gamla däcket skrot så kan man ju bara kapa bort det eller köra med det lufttomt så släpper det lättare
Och är det gamla däcket skrot så kan man ju bara kapa bort det eller köra med det lufttomt så släpper det lättare
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers

Minst jobb är att byta däcket på plats. Vill inte däckfirman göra det så hitta en annan person som vill. Är man normalbegåvad att skruva så fixar man det själv. Har inte gjort det själv men finns många filmer på tuben hur man gör. Några här på forat har oxå gjort det.
Fördelen är att då kan du köpa däcken vart du vill med. Krokodilen här brukar ha bra priser tex.
Fördelen är att då kan du köpa däcken vart du vill med. Krokodilen här brukar ha bra priser tex.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-