Volvo BM10 SVARTRÖK

Diskutera bussar här
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001
Sverige

Volvo BM10 SVARTRÖK

Inlägg av doggydoggen  (trådstartaren) »

Hej gott folk, har köpt en 1981 BM10 racebuss med en 9.6l pannkaksmotor på 276hk, motorn startar extremt lätt och låter och går perfekt, MEN, om jag blippar till gasen när jag står på tomgång så blir det ett svartmoln som heter duga.:), har ingen erfarenhet av dessa motorer men misstänker att rökbegränsaren LDA inte fungerar korrekt, dvs den ska ju begränsa bränslemängden beroende på turbotryck, logiken säger mig att troligtvis membranet är helt eftersom det skulle bli en omvänd effekt om det var trasigt, dvs lda skulle då istället inte öka bränslemängden när turbotrycket kommer., hur som, försöker hitta info hur denna LDA skall justeras och vad som eventuellt är trasigt, fastnat eller dylikt. all info eller input angående detta uppskattas.:)
Bild
BM425
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61
Sverige

Re: Volvo BM10 SVARTRÖK

Inlägg av BM425 »

Är regulatorn i pumpen uppskruvad eller inte fungerar riktigt kan insprutningspumpen mata in max bränsle i motorn vid gaspådrag.

Har kört en Bison 470 som var uppskruvad ordentligt. Den gav samma rök som du beskriver. Det sänker också temperaturen i förbränningen så att det ryker mer.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

Re: Volvo BM10 SVARTRÖK

Inlägg av torbjorn_forsman »

Ta reda på vad den har för slags insprutningspump och sök manualer mm för den. Skulle kunna gissa att det är en Bosch PE eller PES.

En möjlighet är om någon returfjäder för rökbegränsarens membran är trasig. Fjädrar på liknande ställen inne i membrandosor blir ju ofta utsatta för en massa kondensvatten och rostar bort med tiden.
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Bussar"