Nya flygplanet, en Cougar GA-7

Diskutera flygteknik här
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton) minigrävare
Kovira 12-3 (1,2 ton) minigrävare
+ div. flygplan
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Långtidslånat en skylift Dino 15
Nyaste flygplanet: Grumman Cougar GA-7
Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
Sverige

Re: Nya flygplanet, en Cougar GA-7

Inlägg av Janson1  (trådstartaren) »

Jag har konstaterat att flygplanet väger väldigt olika om man jämför dom tre vägningar som jag har tillgång till. Första vägningen kan jag bara se slutresultatet på, då väger den 1241 kg med CG på 244 cm (dess uträknade mittpunkt CG = Center of Gravity)
På dom två sista omvägningarna 1274 resp 1272 kg med en betydligt med framflyttad CG-punkt. Så nåt stämmer nog inte riktigt... Så jag har bestämt mig för att göra en ny vägning. Denna gång med knökfulla tankar och sen räkna baklänges och ta den beräknade vikten som tomvikt. Det står i manualen precis dels hur man skall göra och dels bränsletankarnas exakta CG-läge. Jag har lånat tre vågar som klarar 2000 kg styck med 0,5 kg som minsta skillnad. Men jag tänkte ändå prova dom på golvet med lite fyllda bensindunkar så jag kan se att dom visar lika sinns emellan.
Om tid finnes så i em/kväll! Får väl ta någon bild eller två på spektaklet...
Senast redigerad av Janson1 den 07:04:55, 12-08-2026, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
+ div. flygplan
Expertområde: Expert är väl att ta i men det borde väl i så fall vara flygteknik
Sverige

Bilder, ja jäklar... Men jag fick vägt den i alla fall. Jag provvägde vågarna för att utröna om dom var känsliga för tex ojämnt underlag? Varje våg står på fyra fötter med varsin trådtöjningsgivare per fot. Jag la på fem bensindunkar på fyra bräder per våg och provade 109,1 Kg 109,9 Kg 110,4 Kg blev resultatet per våg hur man än ställde lasten, mer än nog!
Nu var det dags för vägning. Jag valde att tanka kärran knökfull, dvs 446 liter totalt. Vikten blev 1551 Kg fulltankad. Sen drog jag av 431 liter, 310 Kg och fick tomvikten 1241 Kg (431 liter väger 310 Kg). Detta är betydligt bättre än 1272 resp 1274 Kg som blev på dom två sista vägningarna. Jag frågade AI om vägningen och konstaterade att AI gjorde exakt samma fel som dom gjort på dom två sista vägningarna. Max bränslevikt skall vara 310 Kg och inte 277 Kg som alla tre fick (Vågförättare 1, 2 och AI) En annan grej är dess bränsletankar. Max bränslemängd är ju 118 Gallon (446 Liter) max utnyttjbart är 114 Gallon (431 liter) Denna mängd är extra, extra mycket mot vad som normalt behövs så tillverkaren Grumman har gjort tre olika beräkningar. En med full tankar 80 Gallon (302 liter) och en med extra full 100 Gallon (378 liter) och en med toppfyllda tankar 114 Gallon(431 liter). Om man låter bli extra full och toppfylld så kan man åka fullt antal människor med div väskor mm. Men behöver man nu flyga 7 timmar bort så går det också fast med max två personer ombord. En sund inställning till vikt kontra bränsle!
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

Inlägg av Göran Ekman »

En liten fundering är det en fast volymvikt som man räknar på?
När jag körde fotogen på Arlanda, då kollade man volymvikten några gånger under dagen. Men där var det ibland ganska många kilo bränsle som skulle på kärrorna och då kan det slå fel om man inte räknade på den densiteten som var vid varje tillfälle.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
+ div. flygplan
Sverige

Inom min del av flyget räknar vi bara i liter, punkt slut. Min kärra med sina över 400 liter är ganska ovanlig bland småkärror, dom flesta stannar vid 200 liter eller där under. Vi räknar bensin som 0,72 Kg per liter. Jag har även sett 0,7 Kg per liter...
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840. Cat 301.8C
Sverige

Inlägg av Göran Ekman »

Okej då förstår jag . Lite annorlunda när det ska tankas en Airbus som ska över Atlanten med 50-60 ton bränsle. På plan där man trycker i bränslet är planens bränsle mätare graderade i vikt. Oftast Kg.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
+ div. flygplan
Sverige

Jag tycker att höger motor är svårstartad, det har den alltid varit ända sedan vi startade den första gången i vintras/tidig vår. För tre veckor sedan så bytte jag fyra tändstift på prov men det gjorde väl egentligen ingen skillnad alls... Så jag bestämde mig nu för att leta upp en annan tändmagnet som jag nu har gjort luftvärdig och skall när tid finnes byta den på högermotorn. Bild:
Bild
En tändmagnet är helt självgenererande, den gör allt om man bara vrider runt drevet. Den består av en roterande permanatmagnet, en avbrytare, kondensator, tändspole och fördelare med fyra högspänningsuttag. För att man skall kunna få igång motorn så har tändmagneten en sk inpulskoppling som syns längst till höger på bild. Den gör två saker, Vid riktigt låga varv (under 125 Rpm) så spänns en fjäder i kopplingen och själva magnetrotorn i tändmagneten står still, sedan släpps magnetrotorn lös med en snärt och det bildas en högspänning/gnista och motorn startar. När rotorn släpps lös så blir det automatiskt ca 25 grader senare än sedan under drift så den tänder vid startvarv på runt 0 grader (startläge) och sedan när inpulskopplingen inte gör nytta längre blir det (i mitt fall) 25 grader före övre dödläge = driftläge. Sedan så har den anslutning (längs ner till vänster i bild) den sk dödaren, om man ansluter denna anslutning till jord så kommer det inga gnistor och motorn stannar. Den är kopplad till tändningslåset eller strömbrytare för on/off.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Maskin: Volvo 320

Inlägg av Murre o2 »

De där inpuls kopplingarna ställde till det på traktorer förr i tiden, elände att veva igång en traktor om den lagt av...
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
+ div. flygplan
Sverige

Det blev inget magnetbyte, jag kom på att motorerna lutar ju lite inåt kroppen vilket gör att oljan i dom lägsta cylindrarna rinner ner i varje cylinders nedre tändstift och om det inte blir kortslutning för gnistan så i alla fall väldigt dålig fart. Vid start så startar man bara på det ena tändsystemet, det med inpulskoppling. Varje magnet driver fyra tändstift, dom två översta på högercylindrarna och dom två nedersta på vänstercylindrarna. På vänstermotorn så blir det rätt tändstift i förhållande till motorns lutning som är startstift, alla fyra. Men på högermotorn så blir dom två vänstercylindrarnas nedre tändstift oljeindränkta efter några dagars stillestånd. Och sen när man skall starta så startar motorn i princip bara på två cylindrar, om man slår på höger tändmagnet när den precis startat men inte orkar igång riktigt, då går den direkt igång och går sedan som den skall. Så jag provade att byta plats på tändkablarna uppe och nere, och det hjälpte precis direkt. Jag funderar nu på hur jag skall göra, bara ändra så den blir startbar som jag nu gjort på prov, eller byta högspänningkablaget mot ett som är rätt från början? Det finns bägge typer där vänster magnet bara driver övre tändstift och höger magnet bara driver understiften. Sen finns det som jag har vänster magnet driver höger uppe och vänster nere och höger magnet driver vänster undre och höger uppe. Bökigt? ja... Hade tändkablarna varit slut så hade jag bara köpt nya (ca 10000 kr) men dom här är i gott skick...
Visa alla inlägg på en sida
  • Bli medlem - Logga in
  • Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem / Logga in

Bli medlem

Bli medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.

Bli medlem

Logga in

Du är redan medlem? Klicka här för att logga in

Logga in

Återgå till "Flyg"