Stort och smått i verkstan
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 3165S
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner - Ort: Skåne

Re: Stort och smått i verkstan
Dubben bör göra sitt jobb vad det gäller flex.
Största risk är nog att skivfräsen snurrar i hållaren, den bara kläms med muttern. Får ta det försiktigt och har för säkerhets skull beställt en i reserv.
Största risk är nog att skivfräsen snurrar i hållaren, den bara kläms med muttern. Får ta det försiktigt och har för säkerhets skull beställt en i reserv.
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Smått på gång!
Gavlar, kugghjul och distanser för en växel i miniformat.
Det var länge sedan jag använde mina måttpinnar men nu kom de till nytta. Det "stora" hålet är Ø3,99 för lätt presspassning, övriga Ø1,6, 2,8 eller Ø2 H7. Givetvis i rostfritt. Navet i kugghjulet svarvade jag i mässing, ska bara användas för test tills jag även kan leverera kugghjul. Hålet i navet är Ø1,99mm.
Har beställt modul 0,5 fräsar så jag ska kunna fräsa hjulen, kunden har inte hittat lämpliga kugghjul.
Skruven (M3) är mest med för att visa hur smått det är.

Utgick från Ø5 stång för distanserna.

Gavlar, kugghjul och distanser för en växel i miniformat.
Det var länge sedan jag använde mina måttpinnar men nu kom de till nytta. Det "stora" hålet är Ø3,99 för lätt presspassning, övriga Ø1,6, 2,8 eller Ø2 H7. Givetvis i rostfritt. Navet i kugghjulet svarvade jag i mässing, ska bara användas för test tills jag även kan leverera kugghjul. Hålet i navet är Ø1,99mm.
Har beställt modul 0,5 fräsar så jag ska kunna fräsa hjulen, kunden har inte hittat lämpliga kugghjul.
Skruven (M3) är mest med för att visa hur smått det är.

Utgick från Ø5 stång för distanserna.

-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Har fått förfrågan på att tillverka vispar i rostfritt, vill nog hellre kalla det skruvar för yttermåttet är inte mer än Ø16 och stigningen är 10-12mm med 2mm gods i vingen, det är en lång rackare också 140-170mm.
Tvivlar på att jag kan slå stigningen i svarven utan att ha drivet verktyg, ett vanligt gängstål lär inte hålla och stommen på skruven blir inte mer än Ø9mm så den lär bli vek.
Tittar därför på en bänkfräs av mindre modell som jag skulle kunna fästa på tvärsliden och på så sätt kunna fräsa spiralen i svarven.
Det jag har hittat är en Pela BF20V från verktygsboden eller en mindre modell som heter Hawk XJ9512 på Duab. Man får vad man betalar för och dessa är Inga maskiner jag skulle köpa för att fräsa i men till detta kan de nog fungera.
Låter det rimligt?
Tvivlar på att jag kan slå stigningen i svarven utan att ha drivet verktyg, ett vanligt gängstål lär inte hålla och stommen på skruven blir inte mer än Ø9mm så den lär bli vek.
Tittar därför på en bänkfräs av mindre modell som jag skulle kunna fästa på tvärsliden och på så sätt kunna fräsa spiralen i svarven.
Det jag har hittat är en Pela BF20V från verktygsboden eller en mindre modell som heter Hawk XJ9512 på Duab. Man får vad man betalar för och dessa är Inga maskiner jag skulle köpa för att fräsa i men till detta kan de nog fungera.
Låter det rimligt?
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Jag har på senare tid fått upp i flödet flera gånger en som har en spindel fäst istället för svarvstål. Driver det hela med en handborrnaskin. Kunde kanske fungera för dig?
Tror de är för grova, men jag har två helt nya spindlar liggande med 40-konor. Var tänkta till ett projekt som tyvärr aldrig blev av.
Är du intresserad kan jag mäta lite på dem.
Tror de är för grova, men jag har två helt nya spindlar liggande med 40-konor. Var tänkta till ett projekt som tyvärr aldrig blev av.
Är du intresserad kan jag mäta lite på dem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
BengtP
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Myford S7 Svarv-Såld
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250 Svarv
Meteor ME14 Borrslip
Brierley ZB25 Borrslip - Ort: Västerås

Tror dom där billiga fräsarna har rätt kass kvalité
Kan du inte "bara" göra ett fäste till Svarven för en frässpindel? Jag tänker direkt i verktygshållaren ungefär som en "Toolpost grinder"
Tex denna https://www.jbcnc.se/frasspindlar-och-t ... er20-p-492
Eller denna och komplettera med en lämplig motor
Kan du inte "bara" göra ett fäste till Svarven för en frässpindel? Jag tänker direkt i verktygshållaren ungefär som en "Toolpost grinder"
Tex denna https://www.jbcnc.se/frasspindlar-och-t ... er20-p-492
Eller denna och komplettera med en lämplig motor
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

@ BengtP
Jag har en frekvensstyrd spindel men jag har dålig koll på hur den beter sig vid lägre varvtal. Som lägst har jag kört 1500rpm på 25%, ska kanske testa att köra lägre varvtal, gissar att jag behöver en Ø5 fräs och då är nog 1500rpm i rostfritt i överkant.
Lägsta varvtalet i svarven är 18rpm så med t ex 10mm stigning per varv blir det ju 180mm/min i matning, behöver kanske varvtalet ändå? Det blir väl ytterligare hastighet om man räknar in omkretsmåttet också.
Svarvade en konkav form i en gummidyna för något år sedan så motorn har varit uppe i svarven sedan tidigare.
@ Stridis
Tackar för erbjudandet och det skulle sitta fint med en iso 40 kona för sådana chuckar har jag gott om men det blir rätt grovt så jag avstår.
Jag har en frekvensstyrd spindel men jag har dålig koll på hur den beter sig vid lägre varvtal. Som lägst har jag kört 1500rpm på 25%, ska kanske testa att köra lägre varvtal, gissar att jag behöver en Ø5 fräs och då är nog 1500rpm i rostfritt i överkant.
Lägsta varvtalet i svarven är 18rpm så med t ex 10mm stigning per varv blir det ju 180mm/min i matning, behöver kanske varvtalet ändå? Det blir väl ytterligare hastighet om man räknar in omkretsmåttet också.
Svarvade en konkav form i en gummidyna för något år sedan så motorn har varit uppe i svarven sedan tidigare.
@ Stridis
Tackar för erbjudandet och det skulle sitta fint med en iso 40 kona för sådana chuckar har jag gott om men det blir rätt grovt så jag avstår.
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Ett annat äventyr är att klippa brickor i 3mm aluminium.

Har väl gått åt runt 100st hitintills i år och att klippa efter rits i den handjagade saxen börjar bli tröttsamt. Gissningsvis kommer det att gå 100 till innan årsslutet då är min förhoppning att någon annan ta över produkten.
Fäste den handhållna nibblaren i en bricka och testade, funkade sådär för klippspalten var för 3mm rostfritt.

Men efter att jag tillverkat en ny dyna med mindre klippspalt går det betydligt bättre, får dock fortfarande ritsa efter mall.

Ingen kritisk form för det är en botten i en behållare som jag svetsar men "öronen" behövs.

Har väl gått åt runt 100st hitintills i år och att klippa efter rits i den handjagade saxen börjar bli tröttsamt. Gissningsvis kommer det att gå 100 till innan årsslutet då är min förhoppning att någon annan ta över produkten.
Fäste den handhållna nibblaren i en bricka och testade, funkade sådär för klippspalten var för 3mm rostfritt.

Men efter att jag tillverkat en ny dyna med mindre klippspalt går det betydligt bättre, får dock fortfarande ritsa efter mall.

Ingen kritisk form för det är en botten i en behållare som jag svetsar men "öronen" behövs.
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Man ska leta i lådorna innan man försöker lösa en uppgiftVerktygsmakaren skrev: 10:55:18, 31-08-2026 @ BengtP
@ Stridis
Motor/spindel är på 4kw och det finns redan allt för att kunna använda den i svarven. Vad det gäller varvtal på en Ø5 HM fräs ska den tydligen kunna ha 4500rpm om allt är stabilt, så även där ska det funka.
-
Toost
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Vispen, är det nåt man kan låta 3d printa/lasersintra i pulvermetall ?
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Diskuterade det med kunden men vispen behöver vara i metall och högglanspolerad, sintrat har väl porer? Visparna som används nu gjorde jag för 4-5 år sedan men då på frihand, vilket jag hoppas att slippa den här gången.
Kunden har även försökt få de tillverkade i en 5 axlig maskin men varför det inte blev bra vet jag inte, det ligger några i en låda på deras lager.
Kunden har även försökt få de tillverkade i en 5 axlig maskin men varför det inte blev bra vet jag inte, det ligger några i en låda på deras lager.
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Det där är ett typiskt jobb att lämna bort för att laserskära. Men om du tvunget vill tillverka dem själv, skulle man inte kunna fräsa ut dem? Lägga plåten på en offerskiva (trä eller metall), spänna fast med ett spännjärn, fräsa halva cirkeln, sätta dit ett nytt spännjärn och ta bort det första för att sedan fräsa den sista halvan?Verktygsmakaren skrev: 11:04:06, 31-08-2026 Ett annat äventyr är att klippa brickor i 3mm aluminium.
...
Har väl gått åt runt 100st hitintills i år ... Gissningsvis kommer det att gå 100 till innan årsslutet då är min förhoppning att någon annan ta över produkten.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Det finns många sätt att tillverka brickorna, enklast är nog att få de skurna men förra året gick det inte mer än 30-40st. Kunden har inte bestämt sig ännu om man ska behålla den lösningen som brickan ingår i så under tiden får jag lösa det efterhand.
Tar det inte längre tid att fräsa? Oavsett vilket så klipper jag bara fram vad som behövs för de närmsta veckorna åt gången, dvs 10-20st från plåtspill.
Tar det inte längre tid att fräsa? Oavsett vilket så klipper jag bara fram vad som behövs för de närmsta veckorna åt gången, dvs 10-20st från plåtspill.
-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

5 000 rpm på en Ø5mm HM fräs är tydligen inga problem i rostfritt, har varit med så länge att HM fräsar var något exotiskt och dyrt så dom skulle man vara rädda om och inte belasta för mycket.
Har inte fått någon beställning ännu men jag kunde inte låta bli att testa.
Funkar som tänkt, har till och med använt gängklockan på svarven vilket inte har hänt tidigare.
Fick schimsa upp lite för att få fräsen rimligt i centrum men det behövdes bara 1mm.

Ska nog bli bra när det väl blir gradat och polerat.

Har inte fått någon beställning ännu men jag kunde inte låta bli att testa.
Funkar som tänkt, har till och med använt gängklockan på svarven vilket inte har hänt tidigare.
Fick schimsa upp lite för att få fräsen rimligt i centrum men det behövdes bara 1mm.

Ska nog bli bra när det väl blir gradat och polerat.

-
Verktygsmakaren
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser

Håller på att försöka montera ett rödpunktsikte på en Uniqe 69. Givetvis har man använt den vanliga gängan M5x0.9 där jag tänkte fästa hållaren
Fick slå gängan och på så sätt lösa problemet men har aldrig hört talas om denna stigning på M5.
Tydligen finns även M3x0,6 och M4x0,75 vilket varken är standard eller vanligt förekommande.
Givetvis måste jag därför köpa dessa tappar, man vet aldrig när de kan behövas.
Fick slå gängan och på så sätt lösa problemet men har aldrig hört talas om denna stigning på M5.
Tydligen finns även M3x0,6 och M4x0,75 vilket varken är standard eller vanligt förekommande.
Givetvis måste jag därför köpa dessa tappar, man vet aldrig när de kan behövas.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

För ca 100 år sedan, innan M-gängorna var riktigt internationellt standardiserade och hade slagit igenom på allvar, fanns det en del udda stigningar. Jag har en känsla av att framför allt Tyskland och Frankrike drog åt var sitt håll i en del avseenden. En del "gäng-gurus" propsade på att gängorna skulle ha parvis samma stigning - alltså t ex M3-M4, M5-M6 osv. Detta för att man lätt skulle kunna gänga upp ett hål med utsliten gänga och använda en 1 mm grövre skruv.
I modern tid har Japan haft en del egenheter för sig, man kan råka ut för gängan M2,6 i en del japanska prylar. Varför inte M2,5 som ISO rekommenderar?
Senast jag stötte på den var för ca 10 år sedan på några ändstycken för fiberoptik som hade två hål gängade med M2,6 för fastsättning på kretskort.
I modern tid har Japan haft en del egenheter för sig, man kan råka ut för gängan M2,6 i en del japanska prylar. Varför inte M2,5 som ISO rekommenderar?
Senast jag stötte på den var för ca 10 år sedan på några ändstycken för fiberoptik som hade två hål gängade med M2,6 för fastsättning på kretskort.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-