Uppvärmning verkstad + boningshus
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: Nordvästra Skåne

Re: Uppvärmning verkstad + boningshus
Jpeg: Menade du vem jag diskuterade min värmedesign med?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
JPEG
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 35

- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844

Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg vad han hette. Vi satt på hans kontor inne på Nibe, så jag kända honom via hans riktiga namn, inte via något nät-alias.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
-
Pelleplutten
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM6300 / JH 3650 / BM-230
Stridis2 skrev: 18:22:50, 01-09-2026 Som ni nog redan har kommit fram till, värm inte acctankar med VP. Det betalar sig aldrig.
Varför ska du ha någon värmeväxlare över huvud taget?
När vi köpte gården där jag bor nu ritade jag ett system som byggde på markvärmepump i boningshuset och vedpanna i verkstaden. Men systemet kunde köra värme på två håll. De veckor jag arbetade försörjde VP:n hela boningshuset och höll verkstaden frostfri. De veckor jag var ledig kunde jag elda i pannan och få varmt i både verkstad och boningshus. Då stannade VP:n och startade först när värmen var slut i stora acctanken i verkstaden. Enda nackdelen med "mitt" system var att man var tvungen att ha en VVB i verkstaden och en i huset.
Jag hade en mycket lång diskussion med en av Nibes bättre konstruktörer på den tiden. Hans första reaktion var att -Det går aldrig. Men efter att vi diskuterat igenom allt i över en timme så var vi helt överens om att det skulle bli ett mycket bra system. Han hade bara några små tips, t.ex. att det troligen aldrig skulle betala sig att dra kulvert till ett utrymme jag ville ha värme i, men tekniskt skulle det fungera.
Tyvärr så har jag bara byggt upp VP-sidan i boningshuset, och ingen värme ut till verkstaden ännu.![]()
Så din tanke är helt klart genomförbar. Men vad jag funderar över är varför du vill ha smutsig ved i huset? Kan du inte sätta panna och stora tankar i verkstaden?
Du kommer att få bättre effekt om du har VP:n i boningshuset. Kan ett alternativ vara att sätta en markvärmepump så frun slipper se LVP?
Ok tack för utförligt inlägg. Det jag reagerar på är det du skriver om att värma acctank med vp aldrig lönar sig. Det är något jag sett som självklart. Jag förstår ju att det läcker värme från en acctank, men efterom den ändå står i huset(källaren) så kommer ju den värmen till nytta ändå.
Jag tänkte mig en stöddig värmepump som kan gå då elpriset är lågt mitt på dagen (eller solcellerna genererar el) för att sedan pausa då det är högt elpris. Jag kanske tänker fel....
Ett sätt att skala ner hela anläggningen är att köra luft luft i verkstan.
VVB för varmvatten i boningshuset och elda i pannan då kamin inte räcker till.
Elpatron för att hålla värmen dem dagarna vi inte är hemma(tex åker iväg på vintersemester).
-
jpd
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10 - Ort: Skåne

Just för VP så finns fenomenet att verkningsgraden går ner när temperaturen på det du vill värma ökar. En acktank gör precis det - att VPn måste jobba mot högre temperatur.
Om det därmed är en dålig ide beror på många fler faktorer. Till exempel om priset är mycket lågt just nu så kanske det ändå är bättre att ladda billigt med låg verkningsgrad nu. Eller om man har solceller som matar på när elpriset är lågt så det blir meningslöst att exportera. Men det är ett tämligen stökigt optimeringsproblem.
Om det därmed är en dålig ide beror på många fler faktorer. Till exempel om priset är mycket lågt just nu så kanske det ändå är bättre att ladda billigt med låg verkningsgrad nu. Eller om man har solceller som matar på när elpriset är lågt så det blir meningslöst att exportera. Men det är ett tämligen stökigt optimeringsproblem.
-
Pelleplutten
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM6300 / JH 3650 / BM-230
Finns det någon tabell på hur mycket en acctank läcker? I min värld så minskar läckaget ju närmre omgivningstemperaturen man kommer, men med det så minskar ju också energin man har tillgänglig i det uppvärmda vattnet.
Golvvärmen behöver ju inte så hög temp. runt 30 -35 grader när det är riktigt kallt ute.Vår och höst så tror jag att 25 grader gör tillräckligt för att hålla huset varmt. Kunde jag värmt tankarna till 45grader med lvvp så finns det ju ändå användbar energi den vägen ,men det kanske är för lite för att det ska göra någon nytta.
Golvvärmen behöver ju inte så hög temp. runt 30 -35 grader när det är riktigt kallt ute.Vår och höst så tror jag att 25 grader gör tillräckligt för att hålla huset varmt. Kunde jag värmt tankarna till 45grader med lvvp så finns det ju ändå användbar energi den vägen ,men det kanske är för lite för att det ska göra någon nytta.
- Stridis2
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844

Jag har tyvärr inte ork eller tid att räkna på det här igen, men jag har gjort det i någon annan tråd om VP här på M. Men i korthet gick det ut på följande.
Precis som JPD skriver så sjunker verkningsgraden kraftigt med större deltaT-värde. Om jag kommer ihåg rätt så ligger en Nibe 1115 på ca 4 vid 0-35, men vid 0-50 har den sjunkit till 3. Men det betyder att verkningsgraden mellan 35 - 50 är så låg som 2!
Har man en acctank till ved så kommer man upp till 90 graders temp i den. Huset klarar sig med 45, så man har 45 grader man kan använda i tanken. Men kör du med VP så kan du kanske, kanske i bästa fall använda 15 grader. För att få plats med energin så behöver du en tre gånger så stor tank, troligen ännu större ändå. Jag vill minnas att i mitt räkneexempen så behövdes en tank på några tiotak kubikmeter!
Precis som JPD skriver så sjunker verkningsgraden kraftigt med större deltaT-värde. Om jag kommer ihåg rätt så ligger en Nibe 1115 på ca 4 vid 0-35, men vid 0-50 har den sjunkit till 3. Men det betyder att verkningsgraden mellan 35 - 50 är så låg som 2!
Har man en acctank till ved så kommer man upp till 90 graders temp i den. Huset klarar sig med 45, så man har 45 grader man kan använda i tanken. Men kör du med VP så kan du kanske, kanske i bästa fall använda 15 grader. För att få plats med energin så behöver du en tre gånger så stor tank, troligen ännu större ändå. Jag vill minnas att i mitt räkneexempen så behövdes en tank på några tiotak kubikmeter!
-
ac tc
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: ford 4000

Stridis har rätt i att det inte funkar särskilt bra att lagra värme i ackar med vp.
- för att det ska gå bra så använder man acken som ett stort magasin med vatten som ligger precis över önskad stigar temp.
Då kommer vp´n att tro att den har ett stort trögt system och få bra förutsättningar för acceptabel gångtid, däremot så kommer detta i väldigt liten grad att ge möjlighet till att bara köra under vissa tider.
- för att det ska gå bra så använder man acken som ett stort magasin med vatten som ligger precis över önskad stigar temp.
Då kommer vp´n att tro att den har ett stort trögt system och få bra förutsättningar för acceptabel gångtid, däremot så kommer detta i väldigt liten grad att ge möjlighet till att bara köra under vissa tider.
-
tracker
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Hydrema M900
Ford TW15 - Ort: Örebro

Där är fördelen med golvvärme och värmepump, har det i verkstaden.
1600 m slang på 450m² och drygt 200 ton betong. framledningstemperatur vid -20 är 28 grader och har ca 17 grader inomhustemp.
Ligger på 7-800 kWh enstaka på 1000kwh vintermånaderna.
När jag byggde upp hallen så hade jag en el-aerotemper som värmekälla, kontaktorn brann upp och det tog typ 5 dagar innan jag märkte att det blev kallare ..
1600 m slang på 450m² och drygt 200 ton betong. framledningstemperatur vid -20 är 28 grader och har ca 17 grader inomhustemp.
Ligger på 7-800 kWh enstaka på 1000kwh vintermånaderna.
När jag byggde upp hallen så hade jag en el-aerotemper som värmekälla, kontaktorn brann upp och det tog typ 5 dagar innan jag märkte att det blev kallare ..
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-