VW LT 31 6 cyl - höga avgasvärden
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - Expertområde: Nätverk och servers

Re: VW LT 31 6 cyl - höga avgasvärden
Katten har inget med avgasläckaget att göra. Skulle hitta avgasläcket innan jag byter några dyra saker. För du kommer behöva hitta det iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Hej M Jo jag är medveten om det och skall leta noggrant. Har fått tillgång till en 4 pelar lyft men bilen tar i taket så man få sitta på en låg stol under bilen. Men bättre än att ligga på golvet och glo. Läckage leta är prio ett nu.
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
Rottne Rapid 8wd

Kontorsstol är kanon 
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

I dag har jag varit under bilen och letat efter läckage på avgas sidan men ser inget som verkar vara fel.
Jag har även sökt läckor på insug sidan med start gas man bör höra varvtals ökning sägs det men det gav inget. Har även mätt med ohm mätare på sensor för temperatur som ger info till ECU modulen. Den verkar ok med ett högre värde kall och med ett lägre värde varm så jag tror den fungerar. Jag har läst mig till att Diggifant systemet på en så här gammal bil är känsligt för spänningsfall som i sin tur kan påverka ECU. Så i morgon skall det testas med bättre jordning mellan chassi och motor. Har även putsat lite på rotorn då den såg lite bränd ut. Motorn känns som att den går bättre nu. Kanske dags att åka till Karlskoga snart och få en diagnos. Katalysator inte bytt ännu.
Jag har även sökt läckor på insug sidan med start gas man bör höra varvtals ökning sägs det men det gav inget. Har även mätt med ohm mätare på sensor för temperatur som ger info till ECU modulen. Den verkar ok med ett högre värde kall och med ett lägre värde varm så jag tror den fungerar. Jag har läst mig till att Diggifant systemet på en så här gammal bil är känsligt för spänningsfall som i sin tur kan påverka ECU. Så i morgon skall det testas med bättre jordning mellan chassi och motor. Har även putsat lite på rotorn då den såg lite bränd ut. Motorn känns som att den går bättre nu. Kanske dags att åka till Karlskoga snart och få en diagnos. Katalysator inte bytt ännu.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland

På en bil med tomgångsstabilisering, som väl den här har, är det inte säkert att man märker någon skillnad på tomgångsvarvtalet när man sprayar startgas på en läcka.
När det är fel på en tempgivare så märks det ofta bara när motorn är igång och givaren utsätts för vibrationer. Det är säkrare att mäta spänningen över givaren med motorn igång än att ohmmäta i vila. Diagram över givarspänningar vid olika temperaturer finns i torbjorn_forsman @ Felkod lambda Volvo 945 turbo.
Beträffande jordningar, så brukar Bosch insprutningssystem ha separata ledningar för signaljord (givare, elektronikströmförsörjning mm) respektive kraftjord (för drivsteg till spridare, tomgångsstabilisering, reläer mm). Oftast är de anslutna var för sig till jordpunkter på motorn. Detaljer bör man kunna se i bilens elschema. Det kan också finnas en separat jordning till tändmodulen.
Det kan också tänkas bli problem om elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet har börjat torka ut, det är inte alls förvånande efter över 30 år.
När det är fel på en tempgivare så märks det ofta bara när motorn är igång och givaren utsätts för vibrationer. Det är säkrare att mäta spänningen över givaren med motorn igång än att ohmmäta i vila. Diagram över givarspänningar vid olika temperaturer finns i torbjorn_forsman @ Felkod lambda Volvo 945 turbo.
Beträffande jordningar, så brukar Bosch insprutningssystem ha separata ledningar för signaljord (givare, elektronikströmförsörjning mm) respektive kraftjord (för drivsteg till spridare, tomgångsstabilisering, reläer mm). Oftast är de anslutna var för sig till jordpunkter på motorn. Detaljer bör man kunna se i bilens elschema. Det kan också finnas en separat jordning till tändmodulen.
Det kan också tänkas bli problem om elektrolytkondensatorer i insprutningsstyrdonet har börjat torka ut, det är inte alls förvånande efter över 30 år.
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Jaha det var många saker det. El schema vore bra att ha så man kan hitta vart kablar går osv. Mäta spänning på givare med motorn igång, hur gör man då? Insprutningsstyrdon var sitter det?
Tomgångs stabilisering kan man gå förbi den eller måste den vara med? Ang jordning så tänkte jag ta en start kabel på minuspolen och på ett bra ställe på motorn bara för att se om det blir någon skillnad. Jag försöker följa alla råd jag får och testar det jag kan. El fel är min svagaste sida men så länge det går att mäta så kan man ju ta hjälp
Tomgångs stabilisering kan man gå förbi den eller måste den vara med? Ang jordning så tänkte jag ta en start kabel på minuspolen och på ett bra ställe på motorn bara för att se om det blir någon skillnad. Jag försöker följa alla råd jag får och testar det jag kan. El fel är min svagaste sida men så länge det går att mäta så kan man ju ta hjälp
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Det bör fungera (någorlunda) med elschema för någon annan VAG-bil med Digifant också. T ex en del av de sista årsmodellerna av Transporter T3 eller vissa Passat från kring 1990.
Vet ej var styrdonet sitter på en LT31 men gissningsvis antingen i något skyddat hörn av motorrummet eller under instrumentbrädan. Det bör gå att följa insprutningskabelstammen och se vart den tar vägen.
Det är osäkert om motorn går utan tomgångsstabilisering, det beror på hur systemet är byggt i just detta fall. Ibland är det en separat reglerventil, den kan vara gjord så den står i ett fast halvöppet läge då den blir strömlös, då går motorn oreglerat på förmodligen lite väl hög tomgång, eller också stänger den helt, då blir det ingen tomgång alls med strömlös ventil. Stegmotorstyrda ventiler som bara stannar och står kvar i det läge den stod då man kopplar bort dem förekommer också, men knappast på en VAG-bil av den här generationen. Det finns också en del lösningar med en servomotor som flyttar gasspjällstoppet för att reglera tomgången.
Istället för att koppla ihop jordpunkter med startkablar kan du mäta spänningsfall mellan olika intressanta punkter (karossen, batteriets minuspol, motorblocket, generatorns stomme etc) med motorn igång och på så högt varvtal att generatorn laddar för fullt, samt ett antal stora strömförbrukare (fläkt, helljus, värmesitsar mm) igång. Max 0,2 V är tillåtet vilka punkter du än mäter mellan.
Vet ej var styrdonet sitter på en LT31 men gissningsvis antingen i något skyddat hörn av motorrummet eller under instrumentbrädan. Det bör gå att följa insprutningskabelstammen och se vart den tar vägen.
Det är osäkert om motorn går utan tomgångsstabilisering, det beror på hur systemet är byggt i just detta fall. Ibland är det en separat reglerventil, den kan vara gjord så den står i ett fast halvöppet läge då den blir strömlös, då går motorn oreglerat på förmodligen lite väl hög tomgång, eller också stänger den helt, då blir det ingen tomgång alls med strömlös ventil. Stegmotorstyrda ventiler som bara stannar och står kvar i det läge den stod då man kopplar bort dem förekommer också, men knappast på en VAG-bil av den här generationen. Det finns också en del lösningar med en servomotor som flyttar gasspjällstoppet för att reglera tomgången.
Istället för att koppla ihop jordpunkter med startkablar kan du mäta spänningsfall mellan olika intressanta punkter (karossen, batteriets minuspol, motorblocket, generatorns stomme etc) med motorn igång och på så högt varvtal att generatorn laddar för fullt, samt ett antal stora strömförbrukare (fläkt, helljus, värmesitsar mm) igång. Max 0,2 V är tillåtet vilka punkter du än mäter mellan.
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Ang tomgången så finns den med på bild tidigare i tråden en liten rund grej bredvid fronten på insugs limpan. Ska se om jag kan hitta el schema på nätet. Visst kan jag mäta spänningsfall med motor igång. Ska titta lite på det i dag.
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
Rottne Rapid 8wd

Har vi fått reda på motorkoden och årsmodell ännu?
1995 har du skrivit
Inlägg 10 står det motorfamilj 1E, är det din motor eller nåt annat?
1995 har du skrivit
Inlägg 10 står det motorfamilj 1E, är det din motor eller nåt annat?
Senast redigerad av magloman den 11:09:05, 03-09-2026, redigerad totalt 1 gång.
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

På de sista bilderna i inlägg #28 syns tomgångsventilen. Det ser ut som en VDO-tillverkad ventil, och jag tror den är av den sorten som stänger helt när den blir strömlös. Brukar användas ihop med ett separat litet styrdon (plastburk ungefär dubbelt så stor som ett blinkrelä), jag har sett den bl a på Transporter T3 och Audi 100.
Det verkar vara utrett, bl a med hjälp av Wikipedia, att 1E är den enda bensinare som förekom på LT31 så långt in på 90-talet. Så vi kan nog vara rätt säkra på motorkoden även om trådstartaren inte har visat bild på utrustningsskylten än.
Det verkar vara utrett, bl a med hjälp av Wikipedia, att 1E är den enda bensinare som förekom på LT31 så långt in på 90-talet. Så vi kan nog vara rätt säkra på motorkoden även om trådstartaren inte har visat bild på utrustningsskylten än.
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Hej jag ska försöka hitta utrustnings skylten i dag
-
Stefan1972
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

det finns bara 1E att välja på om man har insprutning. Finns förgasare också men de behöver man inte ens blanda in........
- magloman
- Moderator

- Användarens egna ämnen
Rottne Rapid 8wd

Jag hade en T4(med bensinfemma) med digifant system på. Den slutade ta emot lambdasignalen helt. Boxen var trasig så jag byggde Megasquirt på den. Det var lärorikt. Den hade map sensor på insugsröret som den använde. Söker man lite så verkar det finnas lite olika varianter på digifant men dom är snarlika iaf.
Jag sparade på mig en del info då jag byggde om min motor.
Här nån bild jag har sparat

Jag sparade på mig en del info då jag byggde om min motor.
Här nån bild jag har sparat

Senast redigerad av magloman den 14:41:11, 03-09-2026, redigerad totalt 1 gång.
-
SvampenT15
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Nu har jag mätt spännings fall. Utan motor i gång + till - på batteri 13v + till chassi 13v. + till motorblock 13v Med motor i gång med belysning på + till chassi 13,7 v + till motorblock 14 v
Det vart resultatet. Skyltar har jag hittat 5 st och fotat bilder kommer så fort jag kan krångla upp dom
Det vart resultatet. Skyltar har jag hittat 5 st och fotat bilder kommer så fort jag kan krångla upp dom
-
torbjorn_forsman
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen

Mät inte mellan + på batteriet och olika jordpunkter, utan mät mellan de olika jordpunkterna som jag skrev tidigare. Det är frågan om tiondels och hundradels volt som är av intresse.
-
- Bli medlem - Logga in
-
-
Du måste vara medlem för att ställa frågor och delta i diskussionerna.
Bli medlem / Logga in
-