Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ännu ett vinterprojekt med grålle

118 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Dirren (trådstartaren)

#1 » 12:33:34, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att det behövs ett vinterprojekt i garaget så det blev att jag åkte iväg och fick köpt mig en grålle i helgen. :grin: :grin:

Att det är en TE-D 20 har jag förstått eftersom det är en bensin/fotogenmotor, men årsmodell har jag ingen koll på, finns kanske någon som vet hur man kan ta reda på det här på forumet. Själv har jag knappt vart i närheten av en grålle innan så detta skall bli spännande.

Traktorn har ju stått ett tag och naturligtvis sitter motorn fast, satt ju inga stift i, så det var ju klart.
Han jag köpte av trodde den stått i ca 3 år eller nåt, visar väl sig när jag börjar riva i grejerna kanske.

Känner mig som ett litet barn på julafton så här skall skruvas :grin: :grin:

Bild
Precis hemkommen.
Bild
Såja, på plats för att börja rivas i.
Ingen vacker skapelse den där påbyggnaden som sitter där.
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105



Dirren (trådstartaren)

#2 » 13:00:51, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju haft min lilla grålle några dagar nu så det har blivit lite skruvande redan, här kommer lite bilder på hur det ser ut så här långt.

Bild
Motorhuv och kyl borta, punka vänster fram så det får fixas direkt så det går att flytta på grejerna. Av med bakhjulen så man kommer åt bultarna som håller hytten på plats, passa naturligtvis på att lägga skärmarna åt sidan samtidigt.

Bild
Flodaverken i Lerum, strax utanför Göteborg var det som stod för den "läckra" påbyggnaden :thumme:

Bild
Hytt och skärmar satt med ordentligt fastrostade bultar, krävdes en del våld på bulten här.

Bild
Såja, hytt av. Den kommer nog aldrig på igen, skulle jag tro.
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Dirren (trådstartaren)

#3 » 13:28:07, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann med att riva lite i motorn igår och här dök det upp en del överraskningar. :sad:
Att den skall ha stått i ca tre år, hmmm, långa år i så fall kanske...

Bilderna talar för sig själva. Vad tror ni, finns det hopp eller skall man bara leta ny motor? :? :?
Bild

Bild

Bild

Bild
Länge sen det gick några avgaser genom denna port.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Inte dirket vad jag hade hoppats på när jag glad i hågen rullade upp den på släpet och körde hem med "pärlan" :uupps:

Dessutom en lagning på sidan av blocket, som jag missade när jag var och köpte den, vad skall man tro om det??
Ta bort lagning och slipa ur och svetsa, lägga om med ny fräsch kemisk metall, skrota blocket? Känns sådär att lägga ner tusenlappar på en maskin med spricka i blocket måste jag säga. :/
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

zetor 7045

#4 » 13:44:27, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

roligt med traktorrenoveringar :thummar:
tänk att hytten var fabrikstillverkad jag trodde direkt att det var något hemmabygge :smile:
ja det är nog bara lite ytrost i motorn :grin: :mrgreen:
lycka till med projektet denna tråd skall föjas :smile: :thumme:
Senast redigerad av zetor 7045 13:46:09, 07-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
zetor 7045
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:31:22, 26-06-2012
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat-hitachi fh 150lc3 1996
zetor 6911 -80
Zetor crystal 12045 turbo -84
Zetor 25K 1957
Ursus c385-4 turbo -80
Ursus 385 2wd
Ford county 1124 super six
Fordson super major -62
Fordson major 1955
Fordson power major1958

dieseltroll

#5 » 16:28:55, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jösses vilket skick! Till och med min motor ser ju ut att vara riktig fräsh i jämförelse! :uupps:

Du kan ju alltid kolla om det finns någon reservdelsmotor i närheten, men hade inte satt något större hopp till att hitta något. Om jag har fattat saken rätt så kan du även leta efter en bensinare att ta delar ifrån, då de flesta delarna i dom är gemensamma för bägge typerna...

Erfarenheten från min motor säger att det ser mycket värre ut än vad det egentligen är.

Förhoppningsvis har det varit olja i alla lager så inget vatten har lyckats leta sig in där. Fodren behöver du inte bry dig om, det är bara att slänga, är lika bra att stoppa in nya om man ändå ska göra vid motorn.

En del av skiten känner jag igen från min egen motor, och det vara bara nån sorts lösa "salter" som satt på ytan = inga rostgropar. Ventilbrygga ser det däremot värre ut med. Prövat nått med en stålborste för att se vad som sitter kvar? Och syna slitytan mellan ventil och vippa noga nu, jag vet själv vad som kan gömma sig där :slag:

Kan även varmt rekommendera Loke's mirakelkur -> Biltemas klinkerrent, typ ren fosforsyra som äter upp ytrost på mindre än en timme! Bara att spreja på och vänta :thummar:

Ang. årsmodellen så vet jag att man kan kolla upp när den är tillverkad utifrån serienummret (står på plåten ovanför ratten). Kommer bara inte ihåg vart jag hittade den listan :klia: Får väl återkomma när jag kommit på det...

edit: Hittade länken här: Ferguson TE20 Serial numbers

Lycka till och glömt inte ta fler bilder åt oss :eat:

// M
Senast redigerad av dieseltroll 16:38:36, 07-11-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
dieseltroll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:58, 04-08-2011
Ort: Lund

Holger

#6 » 16:46:23, 07-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddar upp listan hit, vem vet hur länge den ligger kvar på nätet. :grin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Dirren (trådstartaren)

#7 » 23:19:31, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanonbra med listan, tack skall du ha dieseltroll för det.
Nu vet jag att det är en pjäs från 1950 som jag satt tänderna i. :thumme:

Blev till lite skruvande idag också på projektet men tyvärr inte så mycket som jag hade hoppats, grabbens bil behövde sig några timmars omvårdnad först och det stal ju på grålletiden. :x men lite till fick jag rivit iaf.

Ser hoppfullt ut ändå tycker jag, klart att foder och kolvar mm är skrot och skall bytas men det ser jag inga bekymmer med, det som jag inte gillar är sprickan i blocket :evil: :evil: bär emot att lägga ner massa pengar och energi på något som inte är hundra.

Tänkte åka om en motorrenoveringsfirma och höra om han kan ingjuta lite hopp om att det skulle gå att svetsa kanske, någon som har erfarenhet av det?

Lägger in några nya bilder från dagen mekning.

Här av lite gosig mumma i botten på tråget.
Bild

Ser ut att ha klarat sig bra när man kommer lite längre ner.
Bild

Bild

Oljefiltret, var nog ett tag sen det blev bytt. Någon som vet om man köper nytt eller gör rent detta? Det är uppbyggt på nån sorts metallkorg såg det ut som.
Bild

På nästa mekarpass blir det att lyfta loss motorn.
Bild
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Göran.Ahlberg

#8 » 23:57:48, 08-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du kommer definitivt inte att ha några fritidsproblem i vinter! Troligen problem med att få någon fritid. En hel del av din motor ser väl tveksamt ut att renovera, men friskt vågat hälften brunnet, som elektrikern sa. Dessa Standard-motorer är förvånansvärt tåliga mot vanskötsel, så jag kommer inte att bli ett dugg förvånad om du får igång den igen. Nya kolvar, foder, troligen ventilen med fjädrar, kanske även styrningarna samt nya lager på en slipad vev så .......
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

dieseltroll

#9 » 00:00:14, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är oljefiltret på sidan av motorn du hade loss? Den är bara att byta hela paketet, du kan ju alltid spara den gamla som lite nostalgi. Sugsilen i botten på tråget däremot är en metallkorg av nått slag, och den mår nog motorn bäst av att den får sitta kvar :P men det visste du säkert sedan tidigare :wink:

Jag kan ju tycka att lagningen av blocket ser någorlunda seriöst gjord ut. Den ser också rätt så gammal ut, så det finns ju en chans att den faktiskt håller tätt fortfarande. Klart man kan försöka svetsa en ev spricka men samtidigt så finns risken att det inte blir tätt eller spricker upp i ett senare skede...

Jag hade inte pillat med det innan man visste ifall man ändå var tvungen att leta reda på en reservdelsmotor pga att nått annat är skrot (ventilbryggan exempelvis :uupps: )

En annan sak: I min motor så var inte vevlageröverfallet i mitten uppmärkt, tänk på att märka det så du får det på "rätt" håll sen när det är dax för monteringen.

// M
Användarvisningsbild
dieseltroll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:58, 04-08-2011
Ort: Lund

Grett

#10 » 11:33:56, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en fungerande Grålle till salu ;)
Kanske bättre att göra reservdelsmaskin av denna ?
Sönderfrusna block är ganska vanligt... och resten ser inte heller så kul ut.

Med tanke på hur motorn ser ut, har du kikat i växellådan ?
Är det rostskadat även där ?
Hur ser hydraulpumpen ut som sitter längst ner ? Har det varit vatten i lådan kan man misstänka skador även på pumpen och kanske även på växellåda och slutväxel.

Vore lite tråkigt att lägga en massa pengar på motorn om det visar sig att resten också är rostskadat

Edit
Oljefiltret är ett vanligt insatsfilter men det verkar som du fått ut filtermaterialet ur plåthållaren.

Delar hittar man t.ex. hos www.argrilineproducts.com som har ett brett sortiment och vettiga priser.
Senast redigerad av Grett 11:50:48, 09-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Dirren (trådstartaren)

#11 » 14:55:01, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä några fritidsproblem kommer jag inte ha som du säger Göran.Ahlberg och det var det som är hela tanken också, kommer vara hemma en hel del i vinter så tid kommer finnas. :grin:

Att det går att skrämma igång den igen tror jag definitivt på, kommer kosta på med några tusenlappar och en himla massa vilja förståss, det är det där med en spricka i blocket som stör mig. Skall gå ut i em och ta loss plåten och se hur det ser ut under den, saknas det material så känns det helkört och då är det bara att börja leta nytt block, är det "bara" en spricka så har jag inte gett upp tanken än på en reparation.

Eftersom motorn inte går runt så har jag inte kunnat kolla växellåda men alla växlar går i fint och låser hjulen iaf, kopplar jag ur så går det att rulla traktorn så där känns ok också, sen om den hugger eller spökar på annat sätt vet jag ju inte men mekaniken funkar och den sitter inte fast.

Har tyvärr inget 6V batteri så jag har heller inte kunnat kolla startmotorn, även genetratorn är också en sån sak som jag inte har en aning om hur den är.

Tack för tipset med lageröverfallen, hittills har jag varit väldigt noga med att märka upp allt och tagit en himla massa bilder på detaljer, kommer nog underlätta när den skall ihop och man står där och trodde sig komma ihåg, någon som känner igen sig där :)

Har inte kollat växellåda och hydraulpump, vet inte hur jag kommer åt det heller, kanske finns inspektionsluckor eller, får kolla på det nu när jag skall ut i garaget.

Vart och köpt mig en 36mm hylsa och ett motorstativ, skall se om jag kan slipa lite i hylsan eller på muttern till remhjulet för att få den att passa, felar på några tiondelar :sad:
BTW, köpte en flaska klinkerrent också för att testa med, tack för tipset :smile:
Dirren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:45, 26-03-2012
Ort: Halland, Onsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor Zetor 6748 -77:a
Traktor Ferguson Grålle TED 20 -50:ia
Grävare Terex TC37
Dumper Yanmar C30R
Lyftkran Moelven 690-230
Skylift Dino 105

Thomas Frisk

#12 » 15:56:38, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulpumpen släpper du ner underifrån. Dra ur pto-axeln först, sedan öppnar du luckorna på sidan och lossar gaffeln till reglerventilen (2 skruvar) sedan lossar du bottenlocket och vips har du hela paketet i handen. Är helt säkert fullt med gegga där. Tryckledningen går upp via flänsen på locket ifall du blir fundersam hur det funkar. :smile:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

Grett

#13 » 19:15:08, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När pto-axeln är borta kan du titta på slutväxel / diff.
Via luckorna på sidan ser du ner på pumpen.
Öppnar du pluggen bredvid växelspaken ser du ner i växellådan
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

joakim72

#14 » 21:21:32, 09-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En varning bara när det gäller fergusons startmotorer modell äldre, minns inte namnet på dem, men de brinner om de inte har belastning!! Det har något att göra med att det har någon flerstegs inkoppling, en lindning gör en funktion så nästa starkare startar och kopplar ur första osv. Har fått det exakt förklarat men minnet har svikit.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Thomas Frisk

#15 » 06:11:26, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig har grållens startmotor lätt klarat 12v, och de jag känner har konverterat till 12v utan problem, tvärt om det blir bättre snurr och gnista. ( 12v belysning och tändspole behövs förstås )
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ply36 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se