Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Costa concordia

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera fartygshaverier här

NiklasHellner

19:07:10, 08-11-2012

Nån som vet hur det går med bärgningen?




Holger

21:12:02, 08-11-2012

Så vitt jag vet ska den bärgas till våren.


Thomas Frisk

12:15:51, 26-11-2012

Visar ganska bra händelseförloppet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 404917.ece

olle67

12:38:18, 26-11-2012

Den va nmkt bra gjord,men vilket arsle till Kapten....han e ju körd inom sjöfarten för alltid,vilket e tur...

Rille

13:18:15, 26-11-2012

Dem har en webkamera där också, varit där i stort sett sen olyckan inträffade. Men händer inte så mycket på plats.
Tänker dem repa den tro? Så länge den legat där har ju allt trä väl börjat ruttna och mycket vattenskador.
Vore det inte billigare att bara skära ner den på plats.
http://www.webbkameror.se/special/gigli ... _1_640.php

Yanmar-man

17:15:17, 12-09-2013

Dom ska rulla upp henne nästa vecka om väder och annat tillåter. Om allt går bra och de får upp henne rak så ska styrbords sida lagas (den som legat neråt) och så på med pontoner. Man räknar med att man ska få henne att flyta nästa sommar, sen bogseras hon bort fört upphuggning i torrdocka.

Syns kanske inte hur mycket arbete som lagts ned eller hur stort allting faktiskt är. Ungefär 100 dykare och 370 man ovan ytan har jobbat sen i våras. Det verkar som om bärgningen kommer att kosta mer än att bygga en ny båt. Allt detta pga myndigheterna kräver att hon ska tas bort i en bit för att bespara miljön en massa skit, inte bara olja utan allt annat halvruttet som finns i båten. Spaghettini lyckades ju lägga skutan i ett världsarvsområde...

Se mer här http://www.theparbucklingproject.com

Mer kameror http://www.giglionews.it/2010022440924/webcam/isola-del-giglio/webcam-traghetto-isola-del-giglio-porto-santo-stefano.html
Assumption is the mother of all fuck-ups

Krister W.

09:08:55, 17-09-2013

Nu står hon på rätt köl:
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2040 ... a-ratt-kol
Lite imponerande att det lyckades, faktiskt... :thumme:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b


Rille

09:42:09, 17-09-2013

Synd att kameran på webkameror.se inte fungerar sen igår så man inte har kunnat se det.

krokodilen

10:09:43, 17-09-2013

Mycket imponerande att lyckas rätta denna koloss, har ni sett hur lång den är filmad från land i upprätt läge! :uupps:

Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som hänt om skiten sjunkit 200m längre ut?

Hade "stekar-Schettino" snortur efter sitt misslyckade försök till att stila eller lyckades han med något, eller var det förste styrman kanske? Jag menar 34 döda (eller hur många som nu fick plikta med livet) hade ju lätt kunnat bli 340 eller ännu mera på djupare vatten! :sad:

En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

v702

13:02:25, 17-09-2013

krokodilen skrev:
En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer



Nåja... några av de värsta hände innan vi ens fanns till :cool:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

Krister W.

13:09:13, 17-09-2013

Beror väl lite på hur man definerar vad som är katastrof eller inte... Kanske var det någon "katastrof" som ledde till att människan kunde existera?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

Yanmar-man

22:15:45, 17-09-2013

krokodilen skrev:Mycket imponerande att lyckas rätta denna koloss, har ni sett hur lång den är filmad från land i upprätt läge! :uupps:

Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som hänt om skiten sjunkit 200m längre ut?

Hade "stekar-Schettino" snortur efter sitt misslyckade försök till att stila eller lyckades han med något, eller var det förste styrman kanske? Jag menar 34 döda (eller hur många som nu fick plikta med livet) hade ju lätt kunnat bli 340 eller ännu mera på djupare vatten! :sad:

En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!

/Christer


Instämmer i hyllningskören. Man har tydligen satt sprätt på c:a 5,5 miljarder SEK så här långt och väntas tydligen bränna 1,5 miljard till och något måste man ju få för dom slantarna. Men visst är det en stor bedrift!

Stekarn och alla andra hade en j-a tur, klippan slog ett femtio meter långt hål i de vattentäta skotten där huvudställverk, drivmotorer och hydraulpumparna till rodret var lokaliserade. De översvämmades nästan omedelbart. Vid kollisionen sjönk farten från 16 knop till 8 knop! Allt detta finns att läsa i haverirapporten http://gcaptain.com/full-costa-concordia-investigation/

Inom femtio sekunder hade man förlorat både framdrivning och manövrerbarhet på rodret. Som lök på laxen funkade inte hjälpkärran då det var strul med kylningen till den så den stannade på övertemp efter 40s flera gånger.
Anledningen till att man hamnade på kanten var att rodret stod fullt styrbord i ett tidigare försök att manövrera undan och där blev det stående, därför åkte skutan en bit ut av farten, gjorde en gir på drygt 180 grader och drev sedan sakta med hjälp av strömmar och vindar tills den grundstötte där hon senare blev liggande.

Alla påståenden om att kaptenen eller någon annan styrde mot ön är alltså (ytterligare en) lögn.
Assumption is the mother of all fuck-ups