Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Bockkran till verkstaden

64 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

ja-bond77 (trådstartaren)

#1 » 21:04:57, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan gott folk!

Blir dags för vårbruk här men jag tänkte ändå starta en tråd om ett litet projekt jag startat upp. :smile:

Det ska alltså byggas en bockkran till verkstaden eller portalkran som det också kallas. Som ni vet vid det här laget duger sällan fabrikstillverkade grejor åt mig utan det ska vara så flexibelt och mångsidigt som möjligt men ändå skräddarsytt enligt mina förutsättningar. Som utgångspunkt har jag haft fabrikstillverkade kranar som klarar 3 ton med bockavstånd på ca 6m. Dessa kranar har haft I-balkar med en höjd kring 360mm. Så jag skaffade en IPE360 av stålkvalitet S275/1412/Fe44.


Först en bild på balken.
Bild

Jag har alltså svetsat i ett extra 5mm livplåt på vardera sidan i hopp om att öka balkens kapacitet. Balkens totala längd är 6,5m.
Bild

Jag skulle gärna höra från nån som kan det här med beräkningar, lite vad en sådan balk kan tänkas belastas med och med vilka säkerhetsfaktorer.
Bild
Jag vilja veta:
- Hur stor belastning tål balken(i sig) vid 6,3m, resp 3,0m spännvidd?
- Hur stor belastning tål balken med de extra liven fastsvetsade?

Om det är nånting oklart så är det bara att fråga!
Senast redigerad av ja-bond77 19:03:20, 14-05-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Robban_C

#2 » 21:21:57, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu missade du det viktigaste av alltihop!
Du vill egentligen inte veta vad balken klarar. Du vill veta hur man räknar ut vad en sån där balk klarar. Dvs hur ser ekvationen ut och vilka värden ska in i den?
Eller hur?

Det vill i alla fall jag veta. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

matsibacken

#3 » 21:43:54, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Tibnor-tabellen 207 kN med l=3 m och 103 kN vid l=6 m. Förutsatt att jag räknat rätt i hastigheten och enligt StBK-N1.

Bild Tillägg efter 16 minut(er):

StBk-N1 är en gammal norm för stålbyggnader.

Om du ska använda balken som lyftdon så är Hiss-och krannormen IKH4.30.01 istället den som gäller och då får du annorlunda resultat. Då beror det på hur du använder kranen, hur ofta och med hur tung last osv. Då får du lägre tillåten last. Dessutom måste man kolla nedböjningen så att den inte blir för stor, det kan också sänka tillåten last jämfört med vad jag skrev tidigare.
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8

Wyckman

#4 » 22:07:34, 23-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr tror jag inte att förstärkningarna ger någon större ökning.
Bättre att lägga plattjärn ovanpå och under balken för att på så sätt öka böjmotståndet enligt formeln på denna länk, http://sv.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6jmotst%C3%A5nd.

Mvh
Wyckman
Användarvisningsbild
Wyckman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:18, 29-04-2005
Ort: Oskarshamn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MC

MN

#5 » 08:01:19, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man dimensionerar för max tillåten nedböjning. 1/500 av spännvidden - vid dina 6,3 m får den böja ned sig max 12,6 mm. Small sak att räkna ut då du kombinerar elemntarfallen för utbredd last (balkens egenvikt) och punktlast ("sämsta läget" är ju när du lyfter mitt på balken. Har nyligen satt upp en liknande histyora på 3 ton men spännvidden 12 m- Gick åt en HE-B 300...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Holger

#6 » 10:57:11, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojojoj, jag förundras och imponeras om och om igen av vilken kunskap vi har i detta forum! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

knut.sonsteby

#7 » 16:27:32, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar Ni fram reglarna (normen) giltig för Finland bereknar jag gärna din kranbalk. Texten måste vara på svenska.
Jag är stålkonstruktör ock gör såna berekningar ofta.
Kan strax rekna efter norska normen, Veritas eller Eurocode om det duger.

Mvh.

Knut Sønsteby

Bild Tillägg efter 19 minut(er):

Wyckman skrev:Tyvärr tror jag inte att förstärkningarna ger någon större ökning.
Bättre att lägga plattjärn ovanpå och under balken för att på så sätt öka böjmotståndet



Det är korrekt. Om Ni vil öka krankapaciteten avsevärt ska Ni svetsa på en (halv eller hel) sektion ovanpå den befintliga profilen. Stagning går också men det fordrar mera plats och inngripen. Om Ni bara önskar en måttlig ökande capacitet följer Ni den citerade recepten.
Kolla att stålkvalteten är rätt (provcertifikat) ock för lyftdon behöver Ni svetsar med betyg för dessa arbetsuppgifter formoder jag. Se vad normen kräver.
knut.sonsteby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:48, 23-06-2007
Ort: Haugesund
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B S/N 3945 (årsmodell 1991), hammarhydraulik, B20 snabbkopling, centralsmorning, restaurering på gång
Scania '85 T142 6x2 restaurerad, centralsmorning, tipp m/bergflak Zetterberg Eurodumper, hydraulisk baklem

ja-bond77 (trådstartaren)

#8 » 18:38:33, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C: Näää, det vill jag inte alls! :mrgreen: Jag har sett siffrorna och formlerna som man använder och kan lugnt konstatera att det där befattar jag mig inte med, punkt. :svettas:

Ok, tack för svaren.

knut.sonsteby: Nån finländsk norm vet jag inte av så räkna gärna på dina föreslagna normer. :buga:

Att mina extra liv inte skulle ha någon effekt alls var lite överraskande. Tanken slog mig faktiskt att det kunde vara så, men det avfärdade jag raskt! :smile: För raskt, verkar det som då... Jag tänkte som så att de 5mm tjocka livplåtarna(tillsammans) bär ju som sådana säkert ett eller två ton(i mitten av 4,5m spännvidd). Detta under förutsättning att de är bra stödda för att undvika att de viker sig. Nåja, det var mest spekulationer från min sida. :???: Några extra förstärkningar på flänsarna kommer jag inte att lägga eftersom det ökar på totala balkhöjden. Hur som helst har jag en ordentlig balk som jag tror mer än väl kommer att räcka till mina behov.

"Mycket vill ha mer" som man säger, därav min tanke med extra liven. :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

adahlm

#9 » 20:45:51, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Hade inte färdiga värden för S275 så jag använde S355, och kraften 100kN på mitten av balken L=6500. Första bilden är IPE360 utan "förstärkningar". Andra bilden med 2x5mm extra liv på båda sidor, L=4500. [/img]
adahlm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:28, 19-12-2007

ja-bond77 (trådstartaren)

#10 » 21:19:15, 24-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. :buga:

Hmmm, är balken på första bilden faktiskt belastad i rätt riktning?

Jag ser att skillnaden blir i så fall 0,494. Vad gör det i ton tro(till samma deformation)? :klia:

Edit: Nu ser jag ju att belastningspilen kommer från sidan på den övre bilden, alltså är det rätt. :ohnej:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#11 » 20:47:12, 11-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi övergår till projektredogörelsen.

I min bockkran tänker jag använda en tre tons mekanisk kättingtalja jag har från tidigare, samt ifall jag hittar nån förmånlig elvariant så ska det också monteras en elektrisk kättingtalja.
Utgångspunkten för mitt bygge har varit portalkranar av denna typ:

Wallace. http://www.wallacecranes.com/about.htm
Bild
Bild


Spanco. http://www.spanco.com/pages/gantryt.php
Bild
Vet inte om jag ids bygga nått vinschsystem. Blir väl antagligen att ha den på maxhöjd, som verkstan tillåter, mest hela tiden.
Bild

Som synes så är bockarnas infästning lite olika från gängse kranar, typ denna(hemmabygge jag hittat på nätet).
Bild

Orsaken till att jag bygger enligt de övre exemplena är:
- Möjligheten att enkelt justera spårvidden. Jag fixar den biten med elmotorer+trapetsgängstänger. :thumme:
- Man får bredare arbetsområde för taljan.
- Möjligheten att kunna köra ut taljan/telfern genom benen och lämpa en last ytterom kranbockarna. Funkar ju ypperligt så länge man håller sig med relativt lätta laster.
- Man kan kanske ha nytta av att ha taljan under bocken vid vissa speciallyft, typ om man vill dra isär en envis hydraulcylinder eller nåt.
- :???: Tycker precis det var nåt mer... :klia:

Hmmm… tror det får räcka så här just nu… Det kommer en hel del specialiteter till men vi tar väl det vartefter jag faktiskt får nånting gjort. Återkommer med bilder på projektet.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#12 » 18:44:40, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaa, så börjar vi väl då.

Sågade till en fanérmall till balkhållarna. Skulle gälla att få till nån snygg design då också...
Bild

Hållarna utskurna, borrade två hål för fastspänning på planskivan vid ursvarvning av centrumhålet. Samma två hål kunde jag även använda för avjämning av den yttre kanten, fy sjutton vad ostadig man är på hand då det ska gasskäras. :mad:
Bild

Ingenting man kanske borde göra om man är rädd om svarven. Den gasskurna ytan blir härdad o är förbaskat svår/påfrestande att svarva. Men det blev hur bra som helst, fixar resterande kanter med vinkelslipen.
Bild

Skar ur för flatjärn så att jag kan svetsa ihop hållarna två och två. Samma flatjärn funkar också som glidytor.
Bild

Blir nog bra det här. De båda skruvarna på sidorna är temporära. Bockarnas båda balkar ska alltså vara fästa kring centrumtappen, liksom spancobilden ovan. Nackdelen med denna konstruktion är att man får en sidobelastning på bockarnas båda ben och kan då åtm teoretiskt förorsaka att benen viker sig vid stora belastningar. Förhoppningsvis blir det tillräckligt dimensionerat... :svettas:
Bild
Återstår att svetsa ihop hållarna då...

Såhär i efterskott skulle jag nog kanske hellre valt den andra varianten (wallace) med två skillda bultar för benen. Alltså enligt denna bild från wallace sidan:
Bild
Bara med den skillnaden att det skulle fortfarande finnas ett centrumhål för gängstången.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77 (trådstartaren)

#13 » 21:14:12, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här svetsar jag ihop den nedre tvärbalken som hjulen fästs i. Hittade ingen passande balk på skroten så det blev att svetsa ihop två mindre istället.
Bild

Benen ska fästas med nån tappfundering nertill i tvärbalken... I förrådet hittade jag några U-skruvar som var tillräckligt långa, blir nog bra dom där... Svarvade ur ett par muttrar att svetsa på som skruvhuvuden.
Bild

Ny resa till skroten. Införskaffning av lite ämnesrör, tappar o grejor.
Bild

Tillverkning av hjulspindlar, eller vad jag ska kalla dem... Skar ur lite flänsar med den raka brännaren och min snabbt ihopplockade cirkelskärningsmanick. Skärytan blev slät som en barnrumpa, eller hur man nu brukar säga. :thummar:
Bild

Här är tappdelen ihopsvetsad med flänsarna samt lite grovsvarvad för att kolla läget... På bilden syns även en del lagerhus jag svarvat till, samt de färdiga tapparna som jag nämnde tidigare.
Bild

I svarven med skiten...
Bild

Omvändning...
Bild


Klart! Här har jag svetsat fast PTO-tappar på tappändarna. Får se om vi ska hitta på nån intressant användning för den funktionen senare... :wink:
Bild

Urskärning för lagerhus i nedre tvärbalken.
Bild

Fastsvetsning av nämnda lagerhus.
Bild

Börjar likna nåt nu...
Bild
Nu har jag alltså tänkt montera kedjehjul på dessa hjulspindlar och koppla ihop två spindlar med varandra med hjälp av rullkedjor. På mitten av tvärbalken har jag fyra hål där jag tänkte montera plastbitar för att hålla upp en rullkedja... Vet inte hur det kommer att fungera ännu... Funderar som bäst på hur sjutton jag ska få till en spännanordning av kedjan inom det begränsade utrymmet? :klia: Det borde kanske finnas två spännanordningar per balk, en på vardera "kedjelängden" mellan kuggarna. Detta så att man kan finjustera så att hjulen går rakt. Iofs kanske inte hela värden om den är lite "kobent"... :mrgreen:

Detta styrsystem blir inte lika flexibelt som med vanliga pivåhjul(se fabriksbilderna ovan) men det är ju trots allt tunga grejor så jag föredrar nog att ha lite makt över styrningen. Tanken är att jag ska kunna manövrera den precis som en vanlig pumpkärra(ni kallar den kanske "palldragare"?). Är man två man vid förflyttningen funkar det ju bäst...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Holger

#14 » 22:07:20, 14-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt otroligt! :buga:

Jag ser att du har varit i kontakt med daniel.h också! Skruvtvingar!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Gossebear

#15 » 11:24:38, 16-05-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusigt ..

Byggde en bockkran för sca ett år sedna jag använde dock klenare grejer.

Körde med vanliga axeltappar till hjulen monterade på vanliga 4 punkt opelhålade hjul.
4 kants rör 50x50x5 som triangel ram&ben , själva tvärbalken var en ipe 120mm balk. spännvid 2 m. klarar att lyfta båtaen på 600 kg med den inte testa tmed något tyngre.
jag skar ur i balken för benen och svetsade fast dessa i tvärbalken
skall se om jag kan få fram en bild på det.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: emilar3 och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se