krokodilen skrev:Mycket imponerande att lyckas rätta denna koloss, har ni sett hur lång den är filmad från land i upprätt läge!
Men jag kan inte låta bli att tänka på vad som hänt om skiten sjunkit 200m längre ut?
Hade "stekar-Schettino" snortur efter sitt misslyckade försök till att stila eller lyckades han med något, eller var det förste styrman kanske? Jag menar 34 döda (eller hur många som nu fick plikta med livet) hade ju lätt kunnat bli 340 eller ännu mera på djupare vatten!
En sak är säker likande katastrofer kommer att hända igen så länge människan finns på jorden!
/Christer
Instämmer i hyllningskören. Man har tydligen satt sprätt på c:a 5,5 miljarder SEK så här långt och väntas tydligen bränna 1,5 miljard till och något måste man ju få för dom slantarna. Men visst är det en stor bedrift!
Stekarn och alla andra hade en j-a tur, klippan slog ett femtio meter långt hål i de vattentäta skotten där huvudställverk, drivmotorer och hydraulpumparna till rodret var lokaliserade. De översvämmades nästan omedelbart. Vid kollisionen sjönk farten från 16 knop till 8 knop! Allt detta finns att läsa i haverirapporten
http://gcaptain.com/full-costa-concordia-investigation/Inom femtio sekunder hade man förlorat både framdrivning och manövrerbarhet på rodret. Som lök på laxen funkade inte hjälpkärran då det var strul med kylningen till den så den stannade på övertemp efter 40s flera gånger.
Anledningen till att man hamnade på kanten var att rodret stod fullt styrbord i ett tidigare försök att manövrera undan och där blev det stående, därför åkte skutan en bit ut av farten, gjorde en gir på drygt 180 grader och drev sedan sakta med hjälp av strömmar och vindar tills den grundstötte där hon senare blev liggande.
Alla påståenden om att kaptenen eller någon annan styrde mot ön är alltså (ytterligare en) lögn.