Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Rivierre-Casalis

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

cowboy

#16 » 21:27:49, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm,borde du inte dra den maskinen med traktorn ? :wave:
Har man Åkerman så åker man sa Åkerman!
Användarvisningsbild
cowboy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:51, 10-02-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 602 mf 690 M-F 35 Iveco Daily pickup LT 55 Opel Vivaro Valtra 6650 M-F 6616
Lännen 740S



Ulric Eriksson

#17 » 22:11:59, 24-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

cowboy skrev:Hm,borde du inte dra den maskinen med traktorn ? :wave:


Ja, är inte en Volvo 745 en traktor då? :?

Men det skiter sig det här. Jag tycker den knyter fel. Jag trär snöret från burken via öglorna till nålen och knyter sedan fast bak i ramen. Där satt det en massa snörstumpar förut så jag tycker det borde vara rätt. Sedan när jag kör igång och den skall knyta så åker nålen upp till knytmekanismen. Då är ju tråden dubbel. Den dubbla tråden tas fast och viras runt knytaren som går runt, griper tag i trådarna och skär av en tråd. Nålen sitter då fast i en kort ögla som naturligtvis går av när nålen går tillbaka ner. Kvar är alltså en knut och fäst i den är två snörstumpar. Den ena går till snörburken utan att gå via nålen. Den andra går till ramen där jag knöt fast den.

Jag tycker att snöret till ramen borde kapas, för annars sitter det ju ivägen så att inget hö kan komma fram. Och så tycker jag att snöret som går till burken borde gå igenom nålen.

Har stått och glott på mekanismen i flera timmar och dragit runt den med och utan hö, med traktorn och för hand, och tycker jag förstår i princip hur den borde fungera, men den verkar inte förstå det.

Gör jag något fel? Eller är det knytmekanismen som gör fel? Båda knytarna beter sig lika märkligt.

Om någon har lust att ta en titt så finns diverse bilder här:

http://www.gullringe.se/cgi-bin/bilder?d=&f=080724
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60

Ingvar

#18 » 00:14:40, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var inte helt lätt att se hur du trätt garnaet på dom bilderna, kan du ta nåt så det framgår vart garnet kommer ifrån, alltså så man ser burken också..
Men jag tog en av dina bilder och ritade in lite på, där sitter en ögla som jag markerat med blått..Har den lite rundade kanter så man tänker sig att garnet ska gå därigenom? det brukar nämligen oftast sitta en ögla rakt framför nålens viloläge, så att garnet kommer rakt in i nålen, Jag drog ett rött streck så som jag hade velat dra garnet, från burken genom diverse öglor och sen genom denna och genom nålen, på översidan av det lilla hjul som eventuellt sitter i nålen, och sen fäster du det i nån balk.
När du sen får upp nålen första gången så blir det ju en dubbel tråd, och det är i sin ordning, det är ju liksom en tom bal.. Sen kommer då höet in och puttar garnet bakåt tills en lagom bal finns där, då åker nålen upp med tråden som då bildar baksida på balen och knyter den, tråden som han drar med sig ner igen, bildar ju framsida på nästa bal.

Knuten ska hållas fast och dras åt av ett litet järn som sitter vid knytapparaten, det ser ut som om du tänker dig två fingerspetsar mot varandra, och den ska då orka hålla i knuten en stund medan den dras åt av höet som puttar balen bakåt, släpper den knuten för lätt så blir den inte åtdragen och går upp, sliter den för hårt i knuten så drar den sönder garnet, därför är dessa fingerspetsar på ett eller annat sätt fjäderbelastade, så att man kan justera in dom lagom...
Bild

Det är inte helt lätt att förklara en knytapparat i text, men jag hoppas du fattade lite, krånglar dom så är det en liten vetenskap att fixa dom :) Fråga mer om du undrar i morgon...
Läste din text en gång till..det är riktigt som du tänkte att tråden som sitter fast i knytaren ska gå ner till burken via nålen, annars får ju inte nålen med sig nån tråd upp nästa gång den ska knyta..du måste ha trätt fel på nåt vis...
Nu hittade jag en bild på den som ska hålla i knuten..en kräftklo ser den ut som, för att vara exakt
Bild
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ulric Eriksson

#19 » 00:34:10, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trätt fel låter rimligt. Vi trädde via de där öglorna vid något tillfälle för att se om det blev bättre, men jag minns inte om vi trädde just på det sätt du föreslår. Får prova det i morgon när det är ljust.

Kräftklon tar mycket riktigt tag i tråden och gör en riktigt prydlig knut. Tråden som går genom nålen fastnar dock stenhårt så att den går av på tillbakavägen, så någon nästa bal blir det aldrig.

Mot sängen; i morgon skall nya slag utkämpas och segrar vinnas.
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60

Ulric Eriksson

#20 » 11:17:45, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en usel men dock skiss på hur jag trätt:

Bild

Texterna säger "Burk", "Pendel", "Nål" respektive "Ram". Obs att tråden inte går genom den "pendel" som är markerad med blå pil i bilden ovan. Trär man genom den blir det så här:

Bild

Det verkar onekligen bättre. Måste åka hem från jobbet snart så den teorin kan provas.
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60

Ingvar

#21 » 13:55:13, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den övre bilden är hursom fel... Om du nu gjort exakt så som du ritat?Tråden ska bara gå naturligt rakt igenom nålen över hjulet (har du ett hjul i nålen?) och inte tråcklas runt hjulet så som du ritat, kan nog vara därför den fastnat på vägen ner och dragit av snöret..
Nålen ska bara på ett enkelt sätt gå upp och lägga tråden över kräftklon och sätta fast den i nästa moj som håller i snöret...
När nålen sen går ner ska en tråd ligga över kräftklon, samtidigt som föregående knut sitter i klon och dras åt...

Jobbar du??? Nu , mitt i höskörden :uupps: :)
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

björken

#22 » 16:01:53, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på hur det är på vår RC, den är dock inte helt lika, vår har ett bakhjul också... Men kanske ger det någon vägledning?
Har fått tips om att aldrig köra pressen helt tom utan lämnar alltid en eller två balar i banan mellan säsongerna, därför syns lite hö på bilderna.


Bild

Bild

Bild

Bild

/Björken
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Ingvar

#23 » 16:08:11, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka fina bilder Björken! När jag tittade på den första i orginalstorlek, så kände jag doften av hederligt garn... :) Hmmm, visste inte att doftdatorerna redan var här :klia: :P
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ulric Eriksson

#24 » 21:37:14, 25-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Jobbar du??? Nu , mitt i höskörden :uupps: :)


Visst är det galet!

Men medan jag var på jobbet var min son Jakob ut och trädde enligt den nedre skissen. Och nu knyter den som om den aldrig gjort annat. :thumme: Vi var ute och pressade balar tills solen gick ner. Resten tar vi i morgon.

Den gillar tunna strängar. Blir det det minsta tjockt så slirar remmen. Oberoende kraftuttag på traktorn hade varit praktiskt, nu blir det en massa växlande mellan ettan och friläge när den skall köra ikapp.

Stort tack för alla råd och dåd!
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60

Ulric Eriksson

#25 » 10:37:08, 29-07-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten film med maskinen i arbete. Tugg, tugg...

http://www.youtube.com/watch?v=DyWaUBSRzjE
Ulric Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:22, 22-07-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24
Nuffield Universal 4
2 st BM Volvo 350
Nuffield 10/60


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: NIAX, PO och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se