Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Kamremsbyte Volvo V70

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:17:39, 03-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nära ett byte av kamrem på min bil. Själva jobbet är väl beskrivet i min Haynes-manual. Men jag tror mig ha läst någon stans att man inte behöver demontera remskiva/annat pyssel på vevaxeln. Dvs att det går att trixa förbi remmen utan att först skaffa en avdragare och lossa muttern som enligt manualen kan sitta riktigt hårt. (Specialverktyg behöver konstrueras för att hålla emot med.)

Kan någon bekräfta eller dementera mitt påstående om att det går att byta remmen utan att ta bort remskivan på kamaxeln?

Har läst en hel del på olika volvoforum men det skrivs inte mycket om just detta.

I denna guide står det att man inte behöver ta bort remskivan. Men bilderna verkar komma från en 850. Känner inte riktigt igen vissa delar. Tillexempel spännaren ser helt annorlunda ut.

http://volvospeed.com/Repair/timingbelt.php

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



d557017

#2 » 11:34:58, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda motorn i en V70 som kräver specialverkyg för lossning av vevaxelns remskiva är D5252 d.v.s 2 ventilers dieseln.

Drar av din länk slutsatsen att du har bensinmotor, vilket innebär att remskivans centrummutter och de fyra bultarna enkelt kan lossas med en mutterdragare.

Angående sträckaren så har din motor förmodligen en excenter i spännrullen som justeras med en 6 mm insexnyckel.
Observera vid demontering åt vilket håll den ska sträckas, vill minnas att det är moturs.

Naturligtvis måste vev och kamaxlar ställas på märkning, men det fanns ju beskrivet i din länk, såvida du inte har RN motorn, som kom -99, dock brukar 2 ventilarna av 99 års modell vara av den gamla typen.

Rekommenderar att du byter spänrulle, samt kontrollerar vattenpumpen och brytrullen beträffande oljud och glapp när du har tagit bort den gamla remmen.

När du monterat den nya remmen och ska justera spänrullen så har den en arm som rör sig mer medurs desto mer du sträcker remmen, ungefär rakt upp finns en märkning/urtag i spänrullens fasta del d.v.s bakom den rörliga armen, lagom sträckning är ca. 5 mm förbi denna märkning, om vi säger att den fasta märkningen är 12.00 så ställ armen på halv ett :grin:
Viktigt som sagt att du vrider insexnyckeln åt rätt håll när du justerar, åt bägge håll funkar, men remmen mår bara bra om man gör rätt!
Dessutom, om du råkar sträcka så att armen går för långt, undvik att backa en bit och dra åt skruven, slaka av helt istället och börja om rörelsen.

När du dragit åt sträckaren, montera remskivan och dra runt vevaxeln 2 varv.
Stämmer märkningarna på vev och kammar? Står spänrullens visare rätt?
Om ja, starta motorn några sekunder och kolla sen om spännrullens visare fortfarande står rätt? isåfall är det bara du sätter ihop resten och gratulerar dig själv till ett väl utfört arbete :thummar:

Hoppas att jag inte fått kamremsbytet att låta besvärligt, för det är faktiskt enklare än på de flesta bilar!!
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Ingvar

#3 » 12:26:35, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett litet tillägg/fråga; Ser man då att man spännt lagom? Jag bytte en gång på en peugeot diesel, och där fick man vrida spännrullen på känn.. Efter ca 2000 mil gick remmen av :sad: med ventilhaveri som följd.. När jag då konsulterade motorrenoveringen innan jag satte ihop den igen, så fick jag uppfattningen att den ska sträckas mycket mindre än man tror, jag hade ju dragit åt den rätt rejält, men enligt dom så skulle man nästan kunna vrida remmen 90 grader på längsta sträckan utan problem...
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#4 » 12:48:07, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 2.5 liters turbomotor på 193hk.

I boken är det tydligt beskrivet hur man ska göra med spännaren. Och det står exakt som du beskriver.

Äger ingen mutterdragare och hade hoppats slippa demontera remskivan. I min bok står det att efter man har lossat remskivan så ska man med hjälp av en avdragare ta bort grejjen som remskivan sitter fast i. Även detta hoppas jag att jag ska slippa. Pillar gärna lite extra med remmen bara jag slipper ifrån detta. Om det nu inte är så trångt att det inte går eller att remmen går sönder när man tvingar den på plats.

Jag har beslutat att byta spännrullen och brytrullen samt vattenpumpen då det är billigare än att renovera motorn. Och jag tror inte det är speciellt svårt. Det enda som oroar mig är remskivan på vevaxeln. :sad:

Ingvar. Det verkar som om det är en "visare" på spännrullen som visar när man har spännt remmen tillräckligt. Så den delen är jag inte ett dugg orolig för. Volvo kan ibland.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#5 » 13:35:07, 04-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar: spänrullens excenter är i detta fall fjäderbelastad, även efter att man dragit fast skruven kan den röra sig och håller alltid remmen lagom sträckt om man bara gör rätt i samband med kamremsbytet.

Knut: det sitter en halvmåneformad plåt skruvad innanför remskivan nertill, vet att på Volvo 960 vars motor i grund och botten är samma som t.e.x 850 motorn fast med en cylinder mer, kan man byta rem bara genom att ta bort denna plåt och lämna remskivan kvar, så det är mycket möjligt att du kan göra så, har aldrig provat annat än på 960.
Däremot finns absolut ingen anledning att ta bort delen som remskivan sitter på, d.v.s drevet till kamremmen.
Kan du inte låna en mutterdragare av någon och ta bort remskivan?
Får du bara bort centrummuttern och de fyra bulten lirkar du lätt loss remskivan med ett litet brytjärn eller liknande.

Vattenpump eller brytrulleshaveri på en motor som din är mycket ovanligt, känner/hör man inga fel på dem så är det ingen fara men för all del, sätter man dit nytt så är man säker, bara du inte sätter dit några superbilliga piratdelar, för då har du så att säga bitit dig själv i ryggen.

Lycka till :thumme:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#6 » 20:12:41, 22-11-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är remmen bytt! :grin:

Spännaren var av typen Hydralisk spännare. Det enda problemet med det var hur man skulle göra för att "klämma" ihop den. Har ju inte ännu något tillräckligt stort skruvstäd.

Aja jag uppfann en spännarihoptryckare. Gick fint.
Bild

Jag passade på att byta vattenpumpen också. Den var faktiskt billigare än remmen. :uupps: Märkligt.

Spännhjulet och brytrullen verkade ok när man kände på dom. Därför bytte jag inte dom.

Lite trångt är det allt där mellan hjulhuset och motorn. Om jag behöver göra det igen om 12000mil är det ju inget att orora sig om. Tog lite tid men det var ju igentligen inget svårt.

Det gick finfint att lirka remmen förbi bakom remskivan. Men det var inte gott om plats. Dock med mycket lirk och nästan inget våld (Vågade inte vålda. Man vill ju inte skada remmen.) kom den på plats. :smile:
Vattenpumpen verkar hålla tätt också. I alla fall efter en provtur på ett par mil.

Passade på att byta minuskabeln från batteriet också. Den var väldigt dålig. Har kört med en startkabel från minuspolen på batteriet till karossen i 4månader. Den strejkade mitt i semestern så det fick bli en halvpermanent lagning med startkabel. Funkade fint. Men nu är den altså bytt. Jädrans vad det var trångt att komma åt bulten som satt på motorn. Pust. Tur det är klart. Det var kul att besiktiga bilen med startkabel som jordkabel. Besiktingsgubben såg mer än fundersam ut men han hade inget att anmärka på det. Första gången han såg just den lösningen sa han. :smile:

Tack för er hjälp.
/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se