Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF52 -71

145 inlägg • Sida 4 av 10
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

mimeck

#46 » 15:24:27, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag hittade rätt tråd men på ett ställe var det snack om 9000 spänn.

Ser ni felet förresten. Det synns knappt men det är dom yttre justerings gängorna som är tillplattade. Justerskruven med den fyrkantiga skallen verkar hel.
Senast redigerad av mimeck 15:24:52, 29-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#47 » 16:20:58, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

... :klia: ...du kan inte vrida båda muttrarna ett halvvarv så du kommer på frisk gänga på glappjusteringen?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

madmagnus (trådstartaren)

#48 » 19:02:59, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:... :klia: ...du kan inte vrida båda muttrarna ett halvvarv så du kommer på frisk gänga på glappjusteringen?


Precis! bra tips. de enda reservdelarna man har råd med är lager å dom är dyra med.
nya muttrar kostar nästan som en komplett maskin så försök med jörgens trick.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

hesche

#49 » 22:53:10, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om ni refererade till mina svarvade muttrar ?

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=15

men där var ju kuggen fräsch utvändig och det var den inre jag gjorde ny...
fungerar fortfarande med loctite cylindrisk fastsättning :thummar:

Sen kan ju du Magnus göra en sån där mutter med kugg nu när du har ett glänsande nytt rundmatningsbord :mrgreen:
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:21, 10-06-2004
Ort: umeå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Carman 475
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
VMV Stalon
Åkerman H7c 1989
Åkerman ew130c 1996
Case ck81 1989
Komatsu pc120
volvo bm lm 846
Kockum kl 820
Wille 445 1994
jcb 3 mk1 1964
volvo 868
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c

MekJan

#50 » 23:17:45, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverka en sådan utvändig gänga kräver delningsapparat med matning från bordsmatningen via kugghjul har själv en Sajo 54 med mutter som nästan är slut har forskat lite och har bara sett den kuggsatsen i reklamblad från Sandens mekaniska aldrig i produktion.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

madmagnus (trådstartaren)

#51 » 23:31:27, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hesche skrev:Vet inte om ni refererade till mina svarvade muttrar ?

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &&start=15

men där var ju kuggen fräsch utvändig och det var den inre jag gjorde ny...
fungerar fortfarande med loctite cylindrisk fastsättning :thummar:

Sen kan ju du Magnus göra en sån där mutter med kugg nu när du har ett glänsande nytt rundmatningsbord :mrgreen:


Haha...

Här kommer lite bilder på det.

Jag har letat rundmatningsbord ett tag eftersom jag helst vill ha ett gammalt kvalitetsbord ca 200-250 mm, tyvärr är de svåra att få tag i och gjordes sällan både för horisontal och vertikal användning.
Efter lite research beställde jag ett från Duabhuset eftersom dom var billigast av alla svenska återförsäljare av detta Kinesiska "noname" bord.
Posten levererade detta i går och obduktion inleddes omg.....

Kvalite på rundmatningsbordet är sådär, mekaniskt fungerar det som det ska men finishen saknas.
Hittade några dåliga gängor både i skruvhål och tex handttagen på vevarna.
De viktiga delarna som bordet och dreven ser iaf bra ut, värre är det med axeln till matningsveven som verkar lite krokig så att ratten skevar, inte mycket men tillräckligt för att det ska vara irriterande ( ska reklamera den)
Absolut sämst var stora veven som ser ut att vara svarvad i smärgeln, glappar så mycket att den låser fast i stället för att rotera i handen. jag var även tvungen att göra klart gängan på den för att kunna montera skiten.

Slutsats!

Jag ångrar lite att jag inte köpte ett Vertex i stället men det här kan vara ok för priset (2750 + frakt inklusive moms)
Om Duabhuset inte ger mig en rak axel så finns det risk att det blir retur.

Bild

Bild

Sen så har jag byggt ett litet verktyg som jag hoppas ska kunna pressa loss drevet på spindelaxeln eftersom jag nu insett att jag måste byta lagren, har beställt nya från Tyskland så rivning påbörjas när jag får hem dom.

Bild

Sen så saknar jag kranarmen som man lyfter vertikalhuvudet med och en sån är ju väldigt praktisk att ha så jag har börjat bygga en egen med en lånad (Hesches) som mall.
Min blir lite längre och lite stadigare bara för att....

Bild

Bild
Senast redigerad av madmagnus 23:59:27, 29-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

madmagnus (trådstartaren)

#52 » 23:51:38, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Tillverka en sådan utvändig gänga kräver delningsapparat med matning från bordsmatningen via kugghjul har själv en Sajo 54 med mutter som nästan är slut har forskat lite och har bara sett den kuggsatsen i reklamblad från Sandens mekaniska aldrig i produktion.


Den gängan är ju inte till en växel som ska rotera varv på varv, sålänge skruven greppar i muttern kan man justera backlash så nog borde den gå att fräsa själv med lite tålamod och rätt verktyg.
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

MekJan

#53 » 23:59:08, 29-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket tålamod isf ska egentligen fräsas med spiralfräs , samtidigt som delningapparaten roterar men lyckas du tillverka en eller flera muttrar betalar jag gärna en slant om den passar i min 54.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

madmagnus (trådstartaren)

#54 » 00:10:53, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Mycket tålamod isf ska egentligen fräsas med spiralfräs , samtidigt som delningapparaten roterar men lyckas du tillverka en eller flera muttrar betalar jag gärna en slant om den passar i min 54.


Jo, jag förstår hur det är tänkt att man ska göra men rätt modulfräs och ett vinklat rundmatningsbord eller delningsapparat borde kunna göra ett tillfredställande jobb.
Får jag tid över när mina grejor är i ordning ska jag tamefan göra ett försök.

Finns en intressant sida för oss som gärna gör allt själv.

www.homemadetools.net
Användarvisningsbild
madmagnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 09-03-2010
Ort: Holmsund
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Lundberg 341

jos4561

#55 » 07:17:14, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

om du svarvar muttern och den skålade profilen så borde det gå att slipa till ett sparskär och sätta i en axel liknande dom hemgjorda svarvbommarna i svarv delen av forumet, spännhylsa för pinnfräs och kort utligg så tycker jag det borde gå, delningen kan du ju räkna fram, det borde ta en jäkl tid men kanske värt att prova.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

jörgen.ottosson

#56 » 09:57:50, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är nog inte omöjligt att tillverka muttern.....men utan driven delningsapparat så borde man nog hobba det sista, för att få rätt form på spiralen. ( precis som med ett snäckhjul till en växel)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mimeck

#57 » 16:49:36, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:... :klia: ...du kan inte vrida båda muttrarna ett halvvarv så du kommer på frisk gänga på glappjusteringen?


Om det skulle fungera vore det ju perfekt men frågan är hur långt man måste kunna justera den.

Man skulle ju kunna sätta på nånn slags stopp så att den aldrig hamnar i området med dåliga gängor. Men frågan är ju som sagt om det fungerar att inte ens kunna vrida ett helt varv.

Har även funderat på att fylla igen det skadade området med nått lämpligt material och sedan slipa/svarva till rundningen. Man borde nästan kunna få till nya gängor för hand med en dremel eller liknande.

Är det mässing i muttern eller nått annat material? Är det nånn som lagat nått liknande?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#58 » 18:35:44, 30-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:....men frågan är hur långt man måste kunna justera den.
...


Om alla nu tänker efter, en gänga består av en "dal" och en "topp" = en gängstigning = 1 varv.

om man nöter bort hela gängan = 1 dal eller 1 topp (beroende på hur man ser det) = 1/2 varv.

men eftersom du har två muttrar som du ska justera glappet i (jag förutsätter att ledarskruven håller betydligt längre) så kan du ju teoretiskt behöva skruva 1 helt varv (1/2 per mutter) innan båda muttrarna är helt gängfria..... :grin: ....men det är väl inte så troligt.


mimeck skrev:...
Har även funderat på att fylla igen det skadade området med nått lämpligt material och sedan slipa/svarva till rundningen. Man borde nästan kunna få till nya gängor för hand med en dremel eller liknande.
...


Om du med lämpligt material menar mässinglod så OK (även om det är en ganska svår operation att få bra...) Jag hade nog själv prövat att göra en ny gänga/"Kugg" utvändigt på ett annat ämne...svarvat ned muttern och krympt på den nya.


mimeck skrev:...
Är det mässing i muttern eller nått annat material? Är det nån som lagat nått liknande?
....


Jag antar att det är "mässing" ( troligen rödmetall, tex JM1, efter som det är en rätt vanlig val för trapetsmuttrar och glidlager) men jag vet inte.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mimeck

#59 » 16:54:50, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade lite mer på gängorna idag och det verkar vara en skada till som inte jag såg förut. Då kanske man bara kan vrida 1/2 varv och det verkar lite lite.

Tror inte jag klarar av att få till ett helt "gängvarv" så då är frågan det kostar lejja bort jobbet men jag ska ringa runt lite först och kolla vad en ny/begagnad mutter kostar. Vilka firmor kan ha sånna här delar till rimliga priser?

Funderar även på om man kan snurra muttern på nått annat sätt men jag har inte kommit så långt i mina funderingar.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#60 » 17:07:24, 31-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet ju år vilket håll du kommer att få justera, det behöver ju inte vara ett exakt halvvarv..... ( skruva den mot den andra muttern) ....ställ den så du har ett bra utgångsläge, montera samman...sedan har du ganska mycket att "slita på" innan du måste byta mutter.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se