Sajo UF52 -71
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Sv: Sajo UF52 -71
Vet inte om jag hittade rÀtt trÄd men pÄ ett stÀlle var det snack om 9000 spÀnn.
Ser ni felet förresten. Det synns knappt men det Àr dom yttre justerings gÀngorna som Àr tillplattade. Justerskruven med den fyrkantiga skallen verkar hel.
Ser ni felet förresten. Det synns knappt men det Àr dom yttre justerings gÀngorna som Àr tillplattade. Justerskruven med den fyrkantiga skallen verkar hel.
Senast redigerad av mimeck den 15:24:52, 29-12-2012, redigerad totalt 1 gÄng.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
...
...du kan inte vrida bÄda muttrarna ett halvvarv sÄ du kommer pÄ frisk gÀnga pÄ glappjusteringen?

Deus ex machina
- madmagnus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Lundberg 341
Re: Sv: Sajo UF52 -71
Precis! bra tips. de enda reservdelarna man har rÄd med Àr lager Ä dom Àr dyra med.
nya muttrar kostar nÀstan som en komplett maskin sÄ försök med jörgens trick.
- hesche
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Carman 475
Mitsubishi 2fd20 truck
Ă kerman H7c 1989
Ă kerman ew130c 1996
Komatsu pc120
bmb230 Bamse
international td-6
international drott d-100 bandlastare
Fiat 25c
case mx 135 2002
zeppelin zl80 1997
L70f 2008 - Ort: umeÄ
Vet inte om ni refererade till mina svarvade muttrar ?
Vem kan svarva en matningsmutter bordsmatning?
men dÀr var ju kuggen frÀsch utvÀndig och det var den inre jag gjorde ny...
fungerar fortfarande med loctite cylindrisk fastsÀttning
Sen kan ju du Magnus göra en sÄn dÀr mutter med kugg nu nÀr du har ett glÀnsande nytt rundmatningsbord

Sen kan ju du Magnus göra en sÄn dÀr mutter med kugg nu nÀr du har ett glÀnsande nytt rundmatningsbord

-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Orsaspark
- madmagnus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Haha...hesche skrev: Vet inte om ni refererade till mina svarvade muttrar ?
HÀr kommer lite bilder pÄ det.
Jag har letat rundmatningsbord ett tag eftersom jag helst vill ha ett gammalt kvalitetsbord ca 200-250 mm, tyvÀrr Àr de svÄra att fÄ tag i och gjordes sÀllan bÄde för horisontal och vertikal anvÀndning.
Efter lite research bestÀllde jag ett frÄn Duabhuset eftersom dom var billigast av alla svenska ÄterförsÀljare av detta Kinesiska "noname" bord.
Posten levererade detta i gÄr och obduktion inleddes omg.....
Kvalite pÄ rundmatningsbordet Àr sÄdÀr, mekaniskt fungerar det som det ska men finishen saknas.
Hittade nÄgra dÄliga gÀngor bÄde i skruvhÄl och tex handttagen pÄ vevarna.
De viktiga delarna som bordet och dreven ser iaf bra ut, vÀrre Àr det med axeln till matningsveven som verkar lite krokig sÄ att ratten skevar, inte mycket men tillrÀckligt för att det ska vara irriterande ( ska reklamera den)
Absolut sÀmst var stora veven som ser ut att vara svarvad i smÀrgeln, glappar sÄ mycket att den lÄser fast i stÀllet för att rotera i handen. jag var Àven tvungen att göra klart gÀngan pÄ den för att kunna montera skiten.
Slutsats!
Jag Ängrar lite att jag inte köpte ett Vertex i stÀllet men det hÀr kan vara ok för priset (2750 + frakt inklusive moms)
Om Duabhuset inte ger mig en rak axel sÄ finns det risk att det blir retur.

Sen sÄ har jag byggt ett litet verktyg som jag hoppas ska kunna pressa loss drevet pÄ spindelaxeln eftersom jag nu insett att jag mÄste byta lagren, har bestÀllt nya frÄn Tyskland sÄ rivning pÄbörjas nÀr jag fÄr hem dom.

Sen sÄ saknar jag kranarmen som man lyfter vertikalhuvudet med och en sÄn Àr ju vÀldigt praktisk att ha sÄ jag har börjat bygga en egen med en lÄnad (Hesches) som mall.
Min blir lite lÀngre och lite stadigare bara för att....

Senast redigerad av madmagnus den 23:59:27, 29-12-2012, redigerad totalt 1 gÄng.
- madmagnus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Den gÀngan Àr ju inte till en vÀxel som ska rotera varv pÄ varv, sÄlÀnge skruven greppar i muttern kan man justera backlash sÄ nog borde den gÄ att frÀsa sjÀlv med lite tÄlamod och rÀtt verktyg.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Orsaspark
- madmagnus
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Jo, jag förstÄr hur det Àr tÀnkt att man ska göra men rÀtt modulfrÀs och ett vinklat rundmatningsbord eller delningsapparat borde kunna göra ett tillfredstÀllande jobb.
FÄr jag tid över nÀr mina grejor Àr i ordning ska jag tamefan göra ett försök.
Finns en intressant sida för oss som gÀrna gör allt sjÀlv.
www.homemadetools.net
- jos4561
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne. - Ort: gÀvleborg
om du svarvar muttern och den skÄlade profilen sÄ borde det gÄ att slipa till ett sparskÀr och sÀtta i en axel liknande dom hemgjorda svarvbommarna i svarv delen av forumet, spÀnnhylsa för pinnfrÀs och kort utligg sÄ tycker jag det borde gÄ, delningen kan du ju rÀkna fram, det borde ta en jÀkl tid men kanske vÀrt att prova.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker sÄ dom inte fungerar lÀngre, och kalla det för framsteg.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
NÀ, det Àr nog inte omöjligt att tillverka muttern.....men utan driven delningsapparat sÄ borde man nog hobba det sista, för att fÄ rÀtt form pÄ spiralen. ( precis som med ett snÀckhjul till en vÀxel)
Deus ex machina
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Om det skulle fungera vore det ju perfekt men frÄgan Àr hur lÄngt man mÄste kunna justera den.
Man skulle ju kunna sÀtta pÄ nÄnn slags stopp sÄ att den aldrig hamnar i omrÄdet med dÄliga gÀngor. Men frÄgan Àr ju som sagt om det fungerar att inte ens kunna vrida ett helt varv.
Har Àven funderat pÄ att fylla igen det skadade omrÄdet med nÄtt lÀmpligt material och sedan slipa/svarva till rundningen. Man borde nÀstan kunna fÄ till nya gÀngor för hand med en dremel eller liknande.
Ăr det mĂ€ssing i muttern eller nĂ„tt annat material? Ăr det nĂ„nn som lagat nĂ„tt liknande?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Om alla nu tÀnker efter, en gÀnga bestÄr av en "dal" och en "topp" = en gÀngstigning = 1 varv.
om man nöter bort hela gÀngan = 1 dal eller 1 topp (beroende pÄ hur man ser det) = 1/2 varv.
men eftersom du har tvÄ muttrar som du ska justera glappet i (jag förutsÀtter att ledarskruven hÄller betydligt lÀngre) sÄ kan du ju teoretiskt behöva skruva 1 helt varv (1/2 per mutter) innan bÄda muttrarna Àr helt gÀngfria.....

Om du med lÀmpligt material menar mÀssinglod sÄ OK (Àven om det Àr en ganska svÄr operation att fÄ bra...) Jag hade nog sjÀlv prövat att göra en ny gÀnga/"Kugg" utvÀndigt pÄ ett annat Àmne...svarvat ned muttern och krympt pÄ den nya.
Jag antar att det Àr "mÀssing" ( troligen rödmetall, tex JM1, efter som det Àr en rÀtt vanlig val för trapetsmuttrar och glidlager) men jag vet inte.
Deus ex machina
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Tittade lite mer pÄ gÀngorna idag och det verkar vara en skada till som inte jag sÄg förut. DÄ kanske man bara kan vrida 1/2 varv och det verkar lite lite.
Tror inte jag klarar av att fÄ till ett helt "gÀngvarv" sÄ dÄ Àr frÄgan det kostar lejja bort jobbet men jag ska ringa runt lite först och kolla vad en ny/begagnad mutter kostar. Vilka firmor kan ha sÄnna hÀr delar till rimliga priser?
Funderar Àven pÄ om man kan snurra muttern pÄ nÄtt annat sÀtt men jag har inte kommit sÄ lÄngt i mina funderingar.
Tror inte jag klarar av att fÄ till ett helt "gÀngvarv" sÄ dÄ Àr frÄgan det kostar lejja bort jobbet men jag ska ringa runt lite först och kolla vad en ny/begagnad mutter kostar. Vilka firmor kan ha sÄnna hÀr delar till rimliga priser?
Funderar Àven pÄ om man kan snurra muttern pÄ nÄtt annat sÀtt men jag har inte kommit sÄ lÄngt i mina funderingar.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Du vet ju Är vilket hÄll du kommer att fÄ justera, det behöver ju inte vara ett exakt halvvarv..... ( skruva den mot den andra muttern) ....stÀll den sÄ du har ett bra utgÄngslÀge, montera samman...sedan har du ganska mycket att "slita pÄ" innan du mÄste byta mutter.
Deus ex machina