Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hjälp med dimensionering av hydraulsystem.

157 inlägg • Sida 1 av 11
Diskutera hydraulik i allmänhet här

stefanden (trådstartaren)

#1 » 13:37:52, 16-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder så skulle jag behöva lite hjälp med ett "litet" projekt jag håller på med.

Tanken är att http://www.youtube.com/watch?v=HBupyrlsIAc detta åket ska genomgå en rejäl transformering och bli hydrauldriven, det som är planerat nu är en bensin motor kommer helt sonika driva en hydraulpump (rundpumpningssystem)? som går via två elventiler och till varsin hydraulmotor.

Problemet jag har stött på är hur saker och ting skall dimensioneras vad gäller hydrauliken, sen vilka komponenter som behövs för att allt ska funka, för att motverka att man får differential verkan så att ena bandet kommer att slira om det tappar fäste hur bör man göra då?

Dimensionerna på bygget ca 150cm lång 90cm bred (chassie ca 45cm) och 30-35 cm hög och ca 100kg, det som kommer att ändras är att hela chassit kommer att byggas högre för att skydda motorn, samt att pumpen skall dimensioneras för framtida "utrustning".

ungefär en fingervisning om vad jag behöver för storlek på grejjerna och vilka grejjer jag behöver för att slutföra detta projekt samt andra synpunkter mottages gärna.

Mvh Stefan

Edit: Såg att det fanns en forumdel för hydraulik så någon snäll moderator kanske kan flytta denna tråden dit istället?
Senast redigerad av stefanden 14:56:08, 16-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



jörgen.ottosson

#2 » 09:31:31, 20-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte riktigt lätt att förklara kort och enkelt.....

Men börja vid (bensin)motorn (vilken effekt och varvtal har den)

lägg dig på ca 60-75% av maxeffekt ( det är nog vad du rimligen kan nytja)

Effekt (kW) P= Q x p /600 [ Q= flöde (liter/min), p=tryck (bar) ]

maxtrycket ( p ) bestämmer du själv (tex mellan 100-180bar) sedan kan du räkna ut flödet [Q= P x 600 / p]

nu kan du räkna ut deplacimentet (=storleken, cm³/varv) på pumpen,

Q=q x n /1000 [ q = deplaciment (cm³/varv), n = varvtal (varv/min) ]

[ q= Q x 1000 / n ]

använde sedan tex ett diagram för att hitta lämpliga dimensioner på ledningar/slangar. och välj en kvalité som tå trycket. (tex. detta)
Bild

För att räkna ut storlek på drivmotorer, samma som för pumpen ovan fast bakvägen. ( flöde vet du ju, välj varvtal....räkna ut deplaciment )

Välj ventiler som klarar de flöden (och tryck) du har.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 09:32:43, 20-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#3 » 22:11:51, 21-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var minsann ingen barnlek att förstå (men jag försöker).

Angående motor valet har jag tänkt mig en 13Hp honda kopia typad 13Hp/3800RPM, 22,5Nm/2800RPM) rimligtvis borde jag väll kanske inte gå nå långt under 2800 för att behålla kraften och minska risken för tjuvstopp samt risken att övervarva pumpen, utan anpassa utväxlingen efter relativt högt ingångsvarv? (ljudnivån är inget som direkt spelar in i sammanhanget...)

Vid valet av (Q=L/min) vad har det för direkt inverkan på systemet i övrigt? Vad är ett "rimligt tal" i sammanhanget? Det som skall matas är som sagt va två motorer samt framöver 1-2 kolvar på 0,3-0,5L ca.

Mycket tacksam för hjälp då jag inte är direkt insatt i ämnet och vill ändå göra rätt från början nu när jag har möjlighet till att bygga från grunden...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#4 » 01:13:29, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Nu ska vi se "om gud vill å brallorna håller"
Jag gissar att det finns mycket matnyttigt om du i länken klickar på "drängen" när du Googlar på: "Miniskotaren Mactrack"

(ja, det går att direktlänka, men då blir länken oändligt lång...)

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

JoBy

#5 » 01:42:25, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:vilka komponenter som behövs för att allt ska funka, för att motverka att man får differential verkan så att ena bandet kommer att slira om det tappar fäste hur bör man göra då?


Oljan går ju lättaste vägen.

Några möjligheter ...

* Två pumpar, en till varje hydraulmotor. Separata styrventiler. Då påverkar inte sidorna varandra.

* En pump och en flödesdelare. I övigt som ovan.

* En pump, en styrventil samt några elventiler. Via elventilerna skickar du oljan till höger, vänster eller seriekopplar motorerna. Nackdelen är att du inte kan göra långa svängar.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

jörgen.ottosson

#6 » 07:21:58, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefanden skrev:... 13Hp honda kopia typad 13Hp/3800RPM, 22,5Nm/2800RPM) rimligtvis borde jag väll kanske inte gå nå långt under 2800
...


låter rimligt, du kan aldrig dimensionera mot max....

stefanden skrev:....
Vid valet av (Q=L/min) vad har det för direkt inverkan på systemet i övrigt? Vad är ett "rimligt tal" i sammanhanget? Det som skall matas är som sagt va två motorer samt framöver 1-2 kolvar på 0,3-0,5L ca.
...

för att citera mig själv:
maxtrycket ( p ) bestämmer du själv (tex mellan 100-180bar) sedan kan du räkna ut flödet [Q= P x 600 / p]


tex. du har Motor:13Hp = 9.5kW ( ca 65% av det är P=6kW, jag använder det värdet i beräkningarna)

Jag väljer trycket p=140bar

Då får du flödet: Q = P x 600 / p = 6 x 600 / 140 = 25,7 l/min

nu kan du räkna ut deplacimentet (=storleken, cm³/varv) på pumpen,

Q=q x n /1000 [ q = deplaciment (cm³/varv), n = varvtal (varv/min) ]

[ q= Q x 1000 / n ]


Pumpens deplaciment q = Q x 1000 / n = 25,7 x 1000 / 2800 = 9,18 cm³ ....då väljer du en modell som ligger nära det, eller två stycken som har halva det värdet, om du vill ha två pumpar.

Flödet använder du i diagrammet för att berstämma grovlek på ledningar/slangar.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#7 » 14:04:04, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åter igen är jag ytterst tacksam för alla svar!

Då kommer det ju åter en följdfråga, vad bör bli bäst/mest pålitligt utav en flödesdelare/dubbla pumpar? Blir det exakt samma funktion på systemen?

Om jag ska ta ut ytterliggare kraft/funktioner vart i respektive system bör jag plocka ut den oljan?

Om jag nu skulle sätta i en för stor pump (med flödesdelare) för framtida behov är det en tryckbegränsare jag behöver då för att inte överbelasta resten av systemet? eller är det helt enkelt så att jag får byta pump då? tänkte på ca14cm3...

Angående trycket (140bar) var det något du plockade från luften eller är det bara att utgå från maxtryck på någon komponent eller liknande? Nog för att jag fick välja det själv, men finns det några riktlinjer? är 140bar lagom för denna storleken på system?

Hur stor tank lär behövas i ett sådant här system? har ju relativt begränsat med plats att bygga på, kan det hjälpa med eventuell oljekylare?

Ungefärliga måtten som allt är tänkt att rymmas i är ca 140X45x50cm...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JoBy

#8 » 16:46:25, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut bästa lösningen är att bygga på en sådan här dubbel hydrostatpump:

http://www.surpluscenter.com/item.asp?item=9-7686&catname=hydraulic

Bild

Bild

Det är dubbla variabla pumpar som drivs med ett remhjul från motorn.

Det är ett reglage (spak) per pump som är steglöst fram/back. Denna typ används på zero-turn klippare och är perfekt till en larvmaskin.

Vet inte om just denna har utgång för extern hydraulik ( till ventilpaket för till extra cylindrarna) med det går ju annars att lösa med en separat oljepump.
Senast redigerad av JoBy 16:52:18, 22-01-2013, redigerad totalt 2 gånger.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#9 » 17:46:22, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta vore nog den klart platsbesparande och smidigt med "allt i ett".

Dock som du säger angående att plocka ut övrig hydraulik samt även vad som behövs för att styra/reglera respektive reglage till hjulmotorerna då hela bygget skall bli radiostyrt, därför jag föll för elstyrdaventiler...

Övrigt hur funkar en variabel hydraulpump? vad är fördelarna med en sån?
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#10 » 18:49:48, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

140 bar är bara ett "neutralt" tryck, går ju ställa upp eller ned efter du byggt. (så länge som alla komponenter håller för det)

Tryckbegränsare ska du alltid ha, det är hydraulikens motsvarighet till säkring.

Tanken ska minst innehålla den oljemängd du pumpar på en minut, men gärna mer.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

JoBy

#11 » 22:20:28, 22-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dubbel hydrostat har klart bästa egenskaperna eftersom du steglöst kan styra höger och vänster motor oberoende av varandra. Styrka/snabbhet på fordonet löser du genom att välja lämplig storlek på hydraulmotorerna.

Priset $120 är nog oslagbart.

Det som är kvar är att via radio styra 'spakarna' på hydrostatpumpen.

En tanke är att plocka en styrservopump från någon bil. Då har du ett separat hydraulsystem för externa hydrauliken du nämnde. Du kan även använda detta andra hydraulsystem för att hydrauliskt styra spakarna på hydrostatventilen.


En annan möjlighet är att använda två kraftigare elservon direkt till hydrostatpumpen. Som du kanske vet har elservon en inbyggd potentiometer som lägesgivare. Själva servot kan oftast snurra obegränsat. Om du monterar en lämplig potentiometer för återkopplingen direkt på hyrostataxeln så kan du låtaservot driva en 'växellåda' för att öka styrkan om den inte räcker direkt.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stefanden (trådstartaren)

#12 » 18:47:42, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckbegränsare ska du alltid ha, det är hydraulikens motsvarighet till säkring.

Okej då förstår jag ungefär, vart i systemet skall denna sitta?

Tanken ska minst innehålla den oljemängd du pumpar på en minut, men gärna mer.

Okej det gör alltså varken till eller från om det sitter olje kylare på? Har för mig att jag läste någon stans att tankens huvuduppgifter var att låta oljan "vila" svalna/skumma av i vilket eventuellt kunde avhjälpas med en kylare, fast detta kanske är marginellt?

Okej det är två pumpar man helst ska ha alltså... hur borde funktionen bli med en större pump ock ett sånt delningsblock? Som jag har förstått det matar den ju 50/50 och du kan plocka ut olja ur endast ena sidan om du vill (bara att det inte diffar mer än 210bar)

Vad gäller "kombipumpen" du länkade så vore nog det som sagt va en helt klart smidig lösning och mycket kostnadseffektiv för den delen... Dock känns det som jag kommer att satsa på ett något dyrare "komersiellt" uppbyggt system dels för att det är lätt att få tag i delar om det skulle gå isönder samt både smidigheten att kontrollera med elventiler samt om man behöver uppgradera pumpar eller liknande...
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#13 » 19:36:35, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

För avkylningen så spela ju kylaren roll, men inte för avluftningen, det är det tanken som sköter.....oljan måste ju hinna "vila" så luften kan stiga ut innan den ska in i pumpen igen. Men det beror också på hur tanken är byggd invändigt med skvalpplåtar, placering av sugledning i förhållande till retur, oljenivå,sughöjd mm.

Tänk på att om du vill bygga ett "lätt" system så kan du välja högre tryck = mindre flöde (för samma effekt) = mindre tank, pump, motor mm. men ofta dyrare komponenter som ska tåla det högre trycket.....

överströmningsventil/tryckbegränsare ska sitta placerad så nära pumpen som möjligt ( kan vara en separat komponent men är ofta första funktionen i ett ventilpaket....då trycket ledningen går in = först i kedjan.)

ex. på hudraulchema med överströmmare (pos.5). http://www.lalmek.se/hydraulaggregat/hy ... xempel.htm
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefanden (trådstartaren)

#14 » 21:28:50, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då kan man alltså montera en kylare efter om man konstaterar att oljan blir för varm helt enkelt...

För avkylningen så spela ju kylaren roll, men inte för avluftningen, det är det tanken som sköter.....oljan måste ju hinna "vila" så luften kan stiga ut innan den ska in i pumpen igen. Men det beror också på hur tanken är byggd invändigt med skvalpplåtar, placering av sugledning i förhållande till retur, oljenivå,sughöjd mm.

Jo konstruktionen har nog självklart betydelse, vad är den "bästa" lösningen? både in och utlopp i botten samt en eller flera skvalplåtar så att oljan måste gå lite sick sack för att gå mellan dessa portar?

Tänk på att om du vill bygga ett "lätt" system så kan du välja högre tryck = mindre flöde (för samma effekt) = mindre tank, pump, motor mm. men ofta dyrare komponenter som ska tåla det högre trycket.....

Som systemet ser ut att bli nu så tror jag att det är motorerna (orbitmotorer ca50 cm3) som sätter stopp vid 140 bar.

överströmningsventil/tryckbegränsare ska sitta placerad så nära pumpen som möjligt ( kan vara en separat komponent men är ofta första funktionen i ett ventilpaket....då trycket ledningen går in = först i kedjan.)

helt enkelt en ventil som sitter direkt efter pumpen och släpper direkt i tank.

Som systemet ser ut nu är det tänkt:

Pump ca10cm3 @140bar
Överströmmare
Flödesdelare
Ventiler elstyrda ng4 alt ng6
Motorer orbitmotor 50cm3
Tank 25-30L
Ev Kylare

Några snabba frågor:

Pump kan jag välja en större pump och växla den till ett lägre rpm för att senare kunna ta ut mer olja eller är detta onödigt tänkte mest för tryckfall vid montering av fler saker...

Kommer det att funka med en flödesdelare eller bättre med dubbla pumpar? om dubbla pumpar vart kan jag få ut tryck till annat då? eller måste jag isf ha en tredje pump?

Ventiler jag borde väll klara mej med elektriska ng4? skall klara ett flöde på 30L

Motorer är orbitmotorer rätt för mej? vill ha möjlighet att "smyga" och vill ha ett utgångsvarv på min 300 rpm upp till ca 600 rpm kommer att vara kedjedrift till utgående axel så går väll att dreva lite men den axeln skall ligga på ca 300-400 rpm...

Mvh Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#15 » 21:49:36, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa tank....det beror ju på...... principen är i alla fall att man "suger" olja (med pumpen) på ena sidan (i botten, eller nära) och släpper tillbaks den i den andra, under oljenivån, men inte nödvändigt vis i botten (= undvika onödigt mottryck, utan att få en "fri stråle" som blandar in mer luft.....kan ju i bland lösas med ett inbyggt returfilter.....lik väl som vanligt rör från ovan eller sidan.)

Mellanväggar kan ju vara gjorda så att de har öppningar i botten (där oljan är mera luft fri) som släpper ren olja vidare mot sugsidan.

Om du ska bygga rundpumpande system, så borde du ha typ med "öppet centrum" Bild

Ska du köra extra funktion samtidigt som banddrift? ( om inte så kan du ju sätta en 8eller flera) extra ventil (-er) på varje pump och använda den/de till extrafunktioner.....så slipper du flödesdelaren.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se