Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriKringutrustning

Kompetensen att öppna en liten diesel separator.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kringutrustning ombord i fartyg här

Baikal bocken (trådstartaren)

#1 » 17:17:04, 01-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag mönstrade in på forumet i går och det verkar lite tomt på sjösidan tänkte jag skriva ner ett missöde som kunde slutat med haveri.
Jag var på 80 talet 1:e mask i en tanker. Det var söndagsmorgon och vi hade gått in i Kielkanalen sedan några timmar. Då efter frukost sa jag till motormannen att han kunde rengöra Alfa-Laval seppen för diesel. Jag skulle fulla upp någon m3 smörjolja i Hm under tiden, lungt vatten för i Nordsjön hade det gungat ordentligt. Det var på vintern och oljan var trög förra gången jag fyllde. När jag öppnat för fyllning kom motormannen ( en jugoslav som visst seglat maskinist tidigare i rederiet ) och sa att han inte kunde öppna denna lilla Mab 105. Märkvärdigt tänkte jag och följde med honom till sepprumet. Där hade han slagit verktyget snett åt fel håll (för Alfa -Laval ska ju ha de snurrande gängorna till att dra åt sig) Jag visade honom pilen off och så slog jag loss ringen. Därefter stannade jag kvar för att se om övriga delar kom upp. Plötsligt kom tanken (oljefyllningen), när jag såg ner på Hm så pumpades det ut olja ur säkerhets ventilerna på vevhuset. Hjärtat i halsgropen, stängde påfyllningen och Kielkanalen här kan jag inte slå nödstopp på Hm. Vad göra ,släppa ut det på tanktaket eller pumpa upp det till storagetanken Fick tag i en fatpump och kopplade slangar. Efter ett tag slutade det pumpas ut ur säkvent. Något lägre puls och sedan kunde jag pejla och pumpa lite till. Det var ingen lugn söndag och då drog jag mig till minnes att förra gången tog det lång tid att fylla för då var det nästan tommt i storage tk. Denna gången var det fylld storage tk. Så blivande maskinister gå aldrig ifrån något som är på uppfyllning. Det har visst hänt att maskiner har exploderat på grund av överfyllda vevhus, och det är klart att finns det inte utrymme för kolvens nedåtgående rörelse så händer något.
Baikal bocken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:42:01, 30-11-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305



magloman

#2 » 22:06:11, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande historia, men jag hade svårt o hänga med på alla förkortningar o uttryck som lekman :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PerJohansson

#3 » 22:16:24, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baikal bocken skrev:Så blivande maskinister gå aldrig ifrån något som är på uppfyllning.



Själv har man lyckats fylla diverse verkstadsgolv runt nc-maskiner med skärvätska och tvättat rent ordentligt runt skärmaskinerna på kafferasterna... Det rinner ju så oerhört sakta ur en halvtumsslang, lätt att börja tänka på nåt annat.

En gummistropp förankrad nära påfyllningskranen med den andra änden i byxlinningen så glömmer man inte så lätt.. :grin:
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Mathias Lindgren

#4 » 23:15:03, 10-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satt sent en kväll och körde igenom ett tvättprogram till en ny anläggning jag hade programmerat.

Visade sig att dräneringspumpen var underdimensionerad och att jag hade lyckas fylla en varm källare med sisådär en kubik 98 % etanol.

När jag tog hand om spriten med en golvskrapa var jag tvungen att gå ut flera gånger p.g.a. yrsel :thumme:
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

A Eriksson

#5 » 23:39:26, 21-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var med en gång om att en bränslepump havererat så att det läckte ner tjockolja till kamaxeln.
Först la smörjoljeseparatorn av...Sedan kom det larm på varmgång i generatorlagren. Vi stoppade då och en stund senare så startade en kollega den igen. Då kom det larm på lågt smörjoljetryck samtidigt som det trycktes ut tjockolja genom sprängluckorna på vevhuset.
Ingen vacker syn när det var dags att öppna upp och börja göra rent...

1 person gillar det här inlägget.
A Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 24-08-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MaK 8M453


Återgå till Kringutrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se