Jag har en gammal Atlas Copco dieselkompressor från 1969 (ut85dd) som ser snudd på förjäv..ig ut och nu i vinter så insåg jag att det troligen inte blir att jag köper någon annan kompressor på ett tag, så då måste jag snygga till den lite grann för jag har gjort några små borrnings jobb med den och fy man skäms ju hela vägen (både dit & hem ) plus att den man borrar åt har tittat lite konstigt på den
Kompressorn får nu oxå en välbehövlig service med byte av alla oljor och filter, nytt dieselfilter, lite ny olja i filterbehållaren, nytt luftfilter i "kompressordelen" plus nya fläktremmar och installera ett "normalt" tändningslås i stället för det kompletta Volvo rattlåset som är fastskruvat på ett idiotiskt ställe... Jag kommer även att montera dit någon form baklysen så jag slipper dom lösa med magnetfot.
Kompressorn går ruskigt bra så det finns inget som jag är speciellt sugen att ändra på rent "funktionsmässigt" och jag måste få säga att det måste vara en del kvalitet i prylarna om dom funkar så pass bra och är från -69 (tror inte att något är utbytt...) och dom sista åren har den nog fått mycket smisk i form av bristande underhåll.
Målet är inte att den skall bli en "trailer queen" som man inte vågar använda utan jag siktar på "fint bruksskick"
Nåja, så här såg den ut när jag hade köpt den:
Så här såg kåpan ut innan jag bankade ut dom värsta bucklorna, och bytte ut gallret i fram. "scoopet" som täcker avgasutblåset blev jag tvungen att flytta pga. att jag fick tillverka en ny ljuddämpare och jag hade ingen svets på plats och mallen som tillverkades blev inte riktigt hundraprocentig därför hamnade ljuddämparen lite för långt åt sidan och det kändes då som att det enklaste var att flytta hålet lite...
Lite byte av galler:
Påbörjad slipning (Hmm, Orange färg, gammal televerkare kanske?):
Själva kompressorn:
Här har jag "hällt" lite färg på kåpan:
Här har det kommit lite färg på kompressorn oxå, fälgarna och det gula skall dock målas något varv till:
Det kommer att bli svarta plastskärmar på den då dom gamla i plåt va rätt så risiga.
Sen får man väl börja leta efter någon med folieskärare så man kan få på några snygga dekaler.... Undrar bara hur/var dom satt original?
Blir förhoppningsvis lite fortsättning på det hela nu i kväll