Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Renovering av betesputs / Slagslåtter.

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

albin77 (trådstartaren)

#1 » 21:45:51, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att renovera en välanvänd Berti Betesputs,modell EKR 250. Som jag har precis köpt.
Det är lite vibrationer i maskinen när man kör med den. Föra ägaren har svetsat på några nya öron till infästning till slagan, har nog kört på sten så att fästöronen har gott av. Så jag har demonterat hela maskinen och ska kolla om axeln/Valsen är krokig. Har varit i kontakt med 2st firmor som balanserar men ingen vill göra det för att valsen är för lång och stor. 2,5Meter lång.
Så nu undrar jag om det är någon här på forumet som har haft någon firma som har balanserat en rotor axel. Och vad har ni betalat för jobbet?
Är det någon som har erfarenhet av att balansera axeln själv? Hur har ni då gjort?
Hur gör ni med hammarslaggerna om det skiljer i vikt på dom. (Olika slitna)
Hur känsligt är det med olika slitna slagor? Läste i någon instruktionsbok att det fick max skilja 2% i vikt på hammarslagorna som sitter mitt mot varandra på axeln!
Försöker slänga med en bild på hur maskinen ser ut och hur rotor valsen ser ut.
Om det är någon som har en kåpa liggandes som sitter över remmarna så vill jag köpa den.







Bild

Bild
albin77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:44, 05-03-2011
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorgrävare Hydrema 270/6 byggd på en Volvo BM 430
Fiat 60-94.
New Holland 7740 SLE under renovering.



MekJan

#2 » 22:02:04, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök balanseringsapparat på diverse verktygsmaskinhandlare den består av två kullagrade stålskivor som går om varandra relativt stor diameter som axeln ska snurra på ,krävs en bock i varje ände ingen stor vetenskap men kräver lite tålamod.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

ja-bond77

#3 » 09:15:05, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dimorep

#4 » 10:10:39, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jätteviktigt att slagorna har samma vikt, annars är det knappast lönt att du offrar på en balansering av själva valsen. Viktjustera befintliga slagor eller ännu hellre byt till nya. Behöver du sen under drift byta en slaga så ska alltid den som sitter mitt i mot också bytas till en likvärdig.

Efter att kört ett antal timmar med sådant redskap så lär man sig hur slagorna ska bytas / flyttas runt för att balansen ska bibehållas.

Balansera axelen går (hyffsat bra) att göra själv, genom att ha den monterad utan slagor i maskinen. När redskapet är "lugnt" efter uppvarvning så är det ok, bara att vikta upp på rätt ställe tills det uppnås...
Dock krävs det att axel (samt inf och lagring) är ok först.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#5 » 11:52:16, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

(En firma som klara att balansera kardanaxlar borde väl klara även den där?!)
Att kolla så den är rak bör väl klaras själv. Ögonmått...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

anders.andersson

#6 » 21:03:20, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Berti slagslåtter med samma problem, jag har kört på en jordfast sten. Fick ganska stora vibrationer efter det. Plockade isär den och lämnade "rullen" för riktning. Blev ganska bra dock lite vibrationer kvar. Bytte till Y-slaggor och vibrationerna nästan försvann. Så frågan är om du behöver Hammarslagor eller kanske skulle byta till lättare y-slagor som dessutom är betydligt lättare att driva. Att kunna se med ögat om den krokig kan nog vara lite svårt, för det behöver inte vara stor krök på axeln så vibrerar den.
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

albin77 (trådstartaren)

#7 » 23:04:00, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu beställt nya lager till valsen. Var svårt att bedöma om lagren var dåliga eller ej. Var lite lager glapp vertikalt men ej kännbart lagerglapp horisontalt. Så när jag har fått hem nya lager ska jag prova och se om man kan själv mäta upp axeln på plats i maskinen. Och även prova maskinen utan slager monterade, och se om maskinen vibrerar.
Jag har frågat firma som balanserar kardaner men efter att de fick se en bild på Valsen/axel så verka de det som om de inte ville greja med det. Ringe inte tillbaka som de lovade. Jag ville haft ett ungefärligt pris vad de skulle kostar att rigga upp axeln för balansering. Sen själva balanseringen förstår jag att det blir debitering per timme.

Vad fick du betala för riktning av axeln anders.andersson ?

Jag får väga alla hammarslagor på en brevvåg och se om de väger lika mycket. Slagorna är inte speciellt mycket slitna, vad jag kan bedöma.
Får försöka att montera de slager som väger lika mycket på var sen sida av axeln.
albin77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:44, 05-03-2011
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorgrävare Hydrema 270/6 byggd på en Volvo BM 430
Fiat 60-94.
New Holland 7740 SLE under renovering.

anders.andersson

#8 » 20:17:15, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns inte riktigt det var ganska länge sedan, jag lämnade in den till firma som satte upp valsen i en svarv och sedan kollade med indikatorklocka. Dom värmde och kylde för att rikta den. Jag har för mig att det inte var speciellt stora pengar jämfört med att köpa en ny.
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

redheat

#9 » 06:45:55, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

lånar tråden till en fråga, hoppas det är okey

jag har byggt om en gammal ( JF slaghack 1 meter bred ) rensta bort allt onödigt,typ huven som sprutade upp gräset i vagnen,

Y-slagor sitter 2 och 2 , totalt 32 st Y-slagor

Bytte från original hammarslagor till y-slagor för att dom gick lättare traktorn är inte så stark ( BM Terrier )


Är det viktigt med motstålet??, när jag bytte till Y-slagor var dom kortare än original hammarslagor så dom är ej i närheten av motstålet

Hammar slagorna klippte väldigt jämt och fint, blev nästan som en gräsmatta efter man kört.

Y. slagorna blir väldigt ojämnt klippt efter, verkar också vara svårare att lyfta upp och slå av gräset där bakhjulet har tryckt ner gräset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av redheat 06:51:23, 12-06-2013, redigerad totalt 1 gång.
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

Mikael.Johansson

#10 » 11:31:52, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det lär inte var en omöjlighet att flytta ut maskinen så att den går utanför högerhjulet.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

redheat

#11 » 14:27:50, 12-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

men det blir lika tuvsigt även där hjulen inte går med Y-slagor






nu har jag monterat hammar slagor igen nu blir det mycket bättre, jämnt och fint

skulle vara kriminelt att skriva, att det blir snyggast med Y-slagor, det kostar en del och köpa nya slagor


som KTS skriver::: Y-slagan är även den typ som klipper gräs snyggast.

http://kts.se/NT/svenska/produkter/slagor.htm
redheat
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:19:33, 20-11-2011
Ort: Dalsland
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktor BM Terrier -57 ,lastmaskin Ahlmann AL70 -95

albin77 (trådstartaren)

#12 » 22:54:27, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

helt ok att låna tråden lite.
kul att det löste sig med att montera hammarslaggerna igen.
jag har inte hunnit att köra så mycket med min renoverade Berti slagslåtter. men det lilla jag har kört så tycker jag att hammarslaggerna funkade bra.
som jag skrev innan i tråden så hade jag vibrationer i maskinen. men mycket av vibrationerna försvann när jag hade byt lager i valsen. Och så vägde jag alla hammarslaggerna på en brev våg och monterade de som vägde lika mycket mot varandra. och det fungerade jätte bra.
skickar med lite bilder på min renoverade Slagslåttter.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
albin77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:44, 05-03-2011
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorgrävare Hydrema 270/6 byggd på en Volvo BM 430
Fiat 60-94.
New Holland 7740 SLE under renovering.


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se