Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseFöretag/Entreprenader

Vart skaffar man f-skatt/fa-skatt?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Tillverkar du/ni tillbehör eller andra produkter för maskiner?
Har du eller jobbar du hos entreprenad? Välkomna att presentera företaget här!
Vår partner:
Bild

rotkkiv (trådstartaren)

#1 » 08:49:18, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tänkt skaffa ett litet företag för enstaka jobb samtidigt som jag redan har fast anställning.
Har aldrig hålltpå mä nått sånthär så skulle behöva lite hjälp.

Vart skaffar man fa. skatt och hur går man tillväga för att starta ett företag på bästa sätt?

Har tänkt hyra en mindre grävare ~5 ton till att börja med och sedan skaffa egen när man har kört in så man kan köpa en egen utan lån, bra eller dåligt?

//Viktor
rotkkiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:44, 22-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Turbodiesel

#2 » 08:53:36, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att titta in på skatteverkets hemsida.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rotkkiv (trådstartaren)

#3 » 09:37:00, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kollat där å hittat att man registrerar sig på verksamt.se med e-leg :)

Va tror ni om att hyra en grävare till att börja med?
Om det lönar sig att hyra en grävare som kostar ~4400 för en dag.
Har tänkt använt den till vatten, avlopp, dräneringar och liknande småjobb.
rotkkiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:44, 22-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Johnj-e

#4 » 10:04:46, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ansökningsblanketter finns hos arbetsförmedlingen, skickas väl sedan till skatteverkat som avslår/godkänner din ansökan.. resten vet jag inte så mycket om
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

LeifAndersson

#5 » 10:21:56, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte mena att du funderar på att hyra en grävare för 4400:-/ dag eller 550:- / timme och tro att du då ska kunna köra in pengar så du kan köpa en grävare kontant? Något måste blivit fel där, du får förklara lite mer ingående hur du tänkt.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#6 » 11:10:49, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bör leta på en liten redovisningsfirma i byn där du bor som kan ta hand om dina papper(bokföring, momsdeklaration,bokslut,självdeklaration).

Sen förankra din idé lite hos dom. De kan även hjälpa dig o registrera fskatt mm

Du måste mer eller mindre ha hjälp av denna firma sedan tills du blir varm i kläderna och ev. bokför mm själv. Det är dock inget jag rekomenderar att du ska börja med själv när du inte vet bättre. Det är rätt mkt att hålla ordning på.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#7 » 16:01:25, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte skv "starta eget kurser" eller vad det heter?

Genomgång av grunderna kvällstid,


Absolut behöver du någon att fråga, har du någon bekant (som du litar på) med firma?

Tänk igenom ditt beslut & gör ingenting förhastat, egen firma ger inte automatiskt massor med pengar.



Har själv haft eget sedan -04, dock förstår jag knappt än idag hur det ekonomiska hänger ihop :uupps:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

patrik h

#8 » 17:07:12, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är att du tar det här året och funderar och tar reda på fakta och går på någon föreläsning som skv håller.
Iom din frågeställning så känns det verkligen inte som att du är insatt eller påläst tillräckligt att du ens ska fundera på att starta i år.
Har du ens någon koll på prisbilden så du kan räkna och få allt att gå ihop ekonomiskt.
Att du inte ens tagit reda på var man söker FA-skatt tyder för mig om bristande intresse och att du tror att du kommer tälja guld. Internet har du uppenbarligen...
Känns helt enkelt som ett förhastat beslut.

Detta skrivet i all välmening.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

rotkkiv (trådstartaren)

#9 » 17:50:43, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är såhär att jag har fast anställning men jag skulle vilja starta dehär på sidan i lite mindre skala.

Skulle gärna starta redan iår eftersom jag har blivit lovad körning på en grävare men har även annan körning där ja inte behöver hyra maskin.
Har en start ekonomiskt så tror faktiskt inte det är helt omöjligt att köpa en grävare kontant.. Men de lä väll visa sig när man har kört ett tag om man behöver ta ett lån eller inte.
Är ledig fredagar och har ju även helger så man får väll se om tiden räcker.

Ska på arbetsförmedlingen på freda där dom skulle berätta lite om att starta eget.

Har bra hjälp med redovisning och räkna på jobb, tänkte mest om de var nån här som har eget eller har haft som har nå bra tips som man kanske inte har tänkt på.


Vet inte riktigt hur ja ska skriva för att få de å inte låta så dummt men så äre.
rotkkiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:44, 22-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ivar Risslén

#10 » 18:46:31, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag Googla på starta eget och fick upp denna sida där det verkar finnas svar på de flesta frågorna. http://www.verksamt.se/portal/web/guest ... 4QodX1cASQ
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

patrik h

#11 » 21:15:56, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vi är väldigt många företagare här :mrgreen:
Men då gör du rätt, sök info/råd detta året.
Det gäller bara att inte rusa in i något så du åker på en stor smäll.
Informera fack/arbetsgivare om du kommer bedriva konkurerande verksamhet så du har ryggen fri och inte riskerar sparken om det bara blir en sidoverksamhet.
Gör kalkyler, inga glädjekalkyler utan gärna mer negativa så har du lite mer utrymme än som behövs.
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

samju

#12 » 22:42:26, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer knappt ihåg hur man gjorde för att få F-skatt (och Fa skatt har jag inte haft, fastän att jag en kort tid behövde :uupps: ). Men andra har ju redan nämnt. Det är lite svårare än vad det låter som. Mycket som skall på plats. Momsregistrering skall väl bakas in någonstans också. Hur du skall göra deklarationen? Måste man inte registrera en firma till Bolagsverket med verksamhetsbeskrivning?...
Sen så se till att försäkra dig. med mera.

Det blir ju lite kostnader också, om du vill ha riktiga arbetskläder och lite grundläggande utrustning. Det blir lätt pengar. Jag utrustade min bil (och köpte/leasade bilen) i höstas. Har lagt ut ca 60' på verktyg, och då har jag inte köpt allt än, och ungefär lika mycket på bilen (2 uppsättningar däck mm, 5 måna leasing). Jag räknar med att börja tjäna pengar i år. :mrgreen: Nu så kanske du "bara" behöver en maskin, och något kund står för resten, skönt isf.

Och se verkligen till att (minst) halvera den hyreskostnaden för maskinen!

Lycka till!

Edit, föresten, vad jobbar du med idag? Kör du grävmaskin? Blir detta en konkurrerande verksamhet till din arbetsgivare? Kanske ogillas isf.
Om inte, hur mkt erfarenhet har du? Om ingen, så inte för att vara för negativ, men det är inte så lätt att göra dräneringar och avlopp. Jag hade kanske lite av den inställningen själv i början. Men att gräva ett dike, eller ta bort en stubbe är en sak. Att dränera (bra) eller göra avlopp är faktiskt lite svårare. Inget personligt emot dig, men det finns allt för många som gör felaktiga dräneringar tex.... Och avlopp skall man väl gärna ha cert för. :cool: . Men har du gjort ett gäng dräneringar/avlopp tidigare (eller skall jobba med en erfaren anläggare) så kör på. Om inte, fundera lite. Fungerar inte dräneringen och det visar sig att den är felgjord det allra minsta - så får du bekosta en omdränering tex... :bira:
Senast redigerad av samju 22:49:44, 01-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
samju
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:15:47, 28-11-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

patrik h

#13 » 23:14:09, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krävs inget cert för avlopp, gäller samma som för tätskikt i badrum, fotodokumentation, om du tex har gjort det som privatperson så gäller försäkringen ändå. Men inget foto=ingen ersättning heller vid vattenskada...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

rotkkiv (trådstartaren)

#14 » 08:22:06, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra svar :thumme:

Får kolla lite mer på dehär med moms och deklaration, men de kanske man får höra lite om på freda.

Va på cramo iår och fick prislista och den dyraste i storleken som jag tänkt mig kostade 3300 så man kan nog kommaundan lite billigare än ja tänkt mig från början.

De blir nog väldigt konkurerande eftersom de är presic va jag hållerpå mä idag så att göra bra jobb ska nog gå bra. :bira:
rotkkiv
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:44, 22-01-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#15 » 09:34:29, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer inte att kunna hyra en maskin på en hyrfirma. Den vinst som finns ackumulerad i den maskinen har redan hyrfirman tillgodogjort sig via den hyra du betalar. En "Cramo" maskin är något man kan ta till när man är totalt bet, men det jobbet kommer inte att ge någon vinst för den har du redan lämnat hos uthyraren. Ska en Hyrmaskin öht. "föda sig" då ska den användas oerhört intensivt och och inte stå och vänta en sekund.
Om det vore möjligt, varför tror du att någon då satsar kapital på en "egen" maskin om det bara vore att hyra en, och då även kunna lägga undan så stora summor att man en dag ska kunna köpa en egen maskin för överskottet. Isf. vore det inte då vettigare att fortsätta att hyra maskin och leva livets glada dagar för överskottet?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Företag/Entreprenader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se