Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriHaverier

Roderhaveri i Kinesiska sjön i början på 70-talet

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera fartygshaverier här

Thomas Frisk (trådstartaren)

#1 » 13:40:16, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roderhaveri på Star Altair i Kinesiska Sjön

Redan på resan från Ykohama till Hong Kong kunde jag märka en mysko skälvning i skrovet som om vi kört på något, men det var omöjligt att lokalisera orsaken.
Vi anlände Hong Kong och låg där endast ett dygn till kinesbesättningens besvikelse.
Återigen till havs mot Singapore. De mystiska skälvningarna fortsatte. Jag frågade andra ombord om de kände något, men icke.
En lördag, gick jag som vanligt en runda till styrmaskinrummet, som var rent som ett dockskåp. Jag stod där en stund och beundrade Hastings-maskineriet som med små rörelser korrigerade kursen. Jag kollade manometrarna för hydrauloljetrycket då ser jag plötsligt hur nålen går upp till max, hydraulpumpen skriker och helt plötsligt släpper det, rodret rycker till och trycket återgår till det normala, båten skälver till. Jag står där en stund och kollar, nästa gång sker samma sak men nu löser elmotorn ut och den andra startar som står i reserv. Jag tar vevtelefonen och ringer bryggan och varskor att rodret sitter fast, men de fattar först inte vad jag menar. Nu löser även den andra motorn ut och där står jag med ett roder som fastnat 4 grader BB. Samråder med Bef, och vi kommer överens att åtminstone få rodret på 0 grader till att börja med. Under tiden saktar vi ner och stoppar i maskin. Jag tar med hela kinesgänget till styrmaskinrummet och med medhavda taljor och stroppar försöker vi få rodret till 0-läge, men det sitter som berget. Jag startar åter upp styrmaskineriet och med hjälp av det tillsammans med taljorna lyckas vi få rodret på 0 grader.
Havet ligger blankt tursamt nog, positionen är ungefär mitt i kinesiska sjön.
Nu börjar ett kommunicerande med Stockholm över kortvågen, när de till slut förstår vad det handlar om ska de försöka få tag i en bogserare som kan ta oss tillbaks till Hong Kong.
Dagarna går, Bef. försöker med att lägga ut ett fallrep på SB sida riggat med lastbommarna för att på så sätt försöka styra båten, men ger upp efter några försök.
Dagarna går och vi driver mot Vietnams kust.
Nu börjar man kunna skönja doften av djungel, en speciell doft som alla sjömän känt efter ett tag till havs då man närmar sig land. Kriget har inte avslutats ännu i Vietnam så det börjar kännas olustigt.
Men så en dag dyker det upp en bogserare från Manilla, inte en havsbogserare som man kunde vänta sig utan snarare en stor hamnbogserare med en massa barfotaflappar som ville ha cigaretter och sprit. Med det blev det dock inget, Bef. sade ifrån.
Man kunde skymta en Holländsk havsbogserare i horisonten, troligen väntandes på dåligt väder och att rycka in.
Bogseringen inleddes och det gick förvånansvärt bra, 4-5 knop kanske.

Väl i Hong Kong, in i en flytdocka. Jag passade på att ge större delen av maskinbesättningen ledigt till deras stora lycka, de var ju bosatta allihop där med familjer.
Morgonen efter första natten var det fullt med presenter framför hyttdörren, whiskey, fin konjak samt en stor aluminiumväska som jag sedan använde flitigt att smuggla i på hemresorna.

Nere i docken försökte varvsarbetarna att med en gigantisk domkraft (vattenfylld i stället för olja) trycka upp roderstocken. Domkraften hade långa spakar på ömse sidor där det hängde 6 -8 kineser och hoppade och ryckte, man kunde skönja att hela akterskeppet lyfte, till slut hoppade roderstocken upp 3-4 cm och så där fortsatte dom tills roderstocken var uppe.

Orsaken till haveriet var att de hade på varvet i Kobe ersatt pockenholzen med något slags modernt fibermaterial som uppenbarligen svällt. Materialet byttes ut och båten blev som den skulle igen.

Efter en vecka var vi till havs igen, några erfarenheter rikare av Hong Kongs nattliv, härligt ställe när man väl hade tid att gå iland.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta



Gravelman

#2 » 14:16:11, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig berättelse :grin:
Jag lägger till en länk till wikipedia för de som likt mig inte vet vad pockenholz är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pockenholz

// Mats

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

kimmen

#3 » 14:34:37, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en spännande berättelse

Har en liknande händelse av att byta material. Jag böt ut en mässing mutter till en trapetsgänga till en väl fungerande "plast" mutter, det fungerade ett tag innan muttern nöp till, blev stora problem för den handikappade som hade rullstolen i en låda på biltaket

Man böt muttern för att slippa smörja så ofta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ErikPetersson

#4 » 16:38:01, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade lite bök med ett roder på en bilbåt.
Fick länslarm i kofferdammen kring hjärtstocken. Länsade och bort med manlock och krångla sig ned till hjärtstocken. Det är viktigt att rodret sitter stadigt och det var därfør fullt med förstärkningar därinne.Genom trånga öppningar i spant och skott fick man åla sig fram och det tog några goda minuter att komma på plats. Där var det läck och sprutade in vatten när båten doppade häcken djup i sjön. Det visade sig att man bytt ut vanlig glander-fläta mot o.ringar. Det var trångt som innih*vete därinne men vi fick loss låsringen som höll o-ringarna på plats. De hade inte funat så bra utan de hade nötts ned en del. Det hängde dock nya o-ringar i snören ovanför tätningn så försten skar bara väck de gamla och tryckte ned den nya. Bara montera ihop igen allt frid och fröjd. Sen fick vi länslarm igen några dagar senare, det visade sig då varit "bättre beg" o-ringar som hängt kvar. Då beställde chiefen gammal hederlig glandertätning istället. "Jag tog dubbelt upp så har vi i reserv" sa han. 2:e gången vi var nede och öppnade tätningen så fick vi en fläta av chiefen. "Det skal gå åt 3,6 meter" förkunnade han glatt. (hjärstocken var lite över metern tjock) Det vara mkt riktigt nog till ett varv, men det kravdes 4 varv för att få korrekt ihopklämmning av tätningen! Så istället för 2 kit hade han beställt ett halvt kitt. Vi drog ihop det tilsammans med de 2 kassa o-ringarna så verkde det blir tillräckligt tätt sålänge iallafall. Sista bytet till rätt antatl tätningar slapp jag för vid det laget hade jag åkt hem. Det gjorde mig inget att jag gick miste om det då 2 gånger nede i det trånga mörka utrymmet räckte mer än väl :smile:
Senast redigerad av ErikPetersson 16:45:23, 01-03-2013, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

Thomas Frisk (trådstartaren)

#5 » 16:56:26, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik, det där låter som någon Walleniusbåt, vilken då? Jag var Chief i Wallenius innan pensioneringen :bira:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

ErikPetersson

#6 » 20:20:56, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer bra det, Walleniusbåt. :thumme:

Fint ombord där :thumme:
ErikPetersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:04:36, 25-07-2009
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: PelJob EB406 -98
BM 650 -73
Barford SXR 3000 -00
Velsa 8t Tippkärra
Åkerman EW 150 C 1996 nr 538
Åkerman EC 230 B 1997
Dumper Volvo BM 860S 1978
Neuson 50Z3 2011
Case 1150B

rospigg

#7 » 20:24:05, 01-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Tack för en bra och intressant historia :thumme:

Tänk ändå att moderna konstruktioner och material ibland är odugligt!!
Ändra aldrig på ett vinnande koncept, principen glandertätning som är rätt monterad har fungerat i långt mer än 100 år!!

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Tomas S

#8 » 22:31:56, 02-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pockenholz är ett riktigt kul träslag. Jag har pysslat med det vid ett par tillfällen i mitt arbete som snickare. Bl a så använde vi det till linhjul när vi reconstruerade Confidansen vid Ulriksdals slott i Sthlm för ca 15 år sedan, och även Confidansen vid Kina slott, Drottningholm, allt enligt orginalet från 1700-talet. Träslaget är tungt, flyter inte, och mindre bitar förvaras med fördel i vattenbad för att inte spricka. det är underbart att svarva i eftersom det är så otroligt kompakt. Vid ett tillfälle köpte vi en stockbit, d ca 300mm, l ca 1000, för massa tusen pengar. Biten var ordentligt vaxad i ändarna för att skydda mot uttorkning. Av denna sågades skivor som jag svarvade till linhjul i hissmekanismen. Även småtrissorna som golvluckan rullar på är av detta material. Några axeltappar gjorde vi av samma material också. I o m att träslaget är så fett så så är det till stor del självsmörjande och även vattentåligt. Därutöver smordes extra med något annat som jag glömt vad det var.

Tomas S
Ingenting är omöjligt, dock tar det omöjliga lite längre tid.
Tomas S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:25, 14-06-2007
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 322
Volvo T22 -49

Thomas Frisk (trådstartaren)

#9 » 08:40:27, 03-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas S ; Intressant att se, ja pockenholz är ett underskattat material idag, det användes också med fördel i äldre ångmaskiner har någon berättat mig.
Det kan bli känsligt då man byter ut ett gammalt beprövat ämne mot något nytt påfund. :???:
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

AcPower

#10 » 10:28:16, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Frisk skrev:Tomas S ; Intressant att se, ja pockenholz är ett underskattat material idag, det användes också med fördel i äldre ångmaskiner har någon berättat mig.
Det kan bli känsligt då man byter ut ett gammalt beprövat ämne mot något nytt påfund. :???:



pockenholz siter fortfarande i många vatengraftverk som turbin lager
Har mobilbearbetat axlar och monterat nya lager i samma matrial
frågade en gång hur länge det hade suttid där och fick till svar sedan den var ny byggd ca 1927 jag renoverade 1989 :)

2 personer gillar det här inlägget.
AcPower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:10, 21-03-2013
Ort: Skutskär
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec45 2001
Skutskär

matts.boman

#11 » 17:57:58, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas S - kul att höra din anknytning till Drottningholm.
Vi måste nog ha träffats på 80-talet kan jag ana.
Jag tjänstgjorde som inspicient på teatern från 1972-1993
och hade mycket kontakt med Byggnadsstyrelsens entreprenörer
på den tiden, bl.a Kalle Brun som också gjorde mycket jobb där.
Världen är liten!
/Matts

PS Kommer du ihåg Kurt Mattysek?
matts.boman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:08, 15-11-2009
Ort: Runmarö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35 -1955
BM 36 -1954

BD

#12 » 20:09:30, 27-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uddevallavarvet byggde bl a tankern W Alton Jones. Den drabbades rätt snart efter leveransen av att propelleraxeln nöp i hylsan och fartyget fick bogseras till varv. Orsaken var att pockenholzribborna legat för kort tid i blöt. Pockenholzlagringar förekommer även för vattenturbiner.
Läraren vid Sjöbefälsskolan i Härnösand, Stanley Sernhag, berättade 1962 om hur en båt med havererat roder eller styrmaskin ändå kunde köras med full fart. Man hade riggat två lastbommar och wires till någon anordning att sänka i sjön. När man behövde styrbord roder sänktes styrbords vinsch resp omvänt.

https://digitaltmuseum.se/021015772865/ ... -bogsering

1 person gillar det här inlägget.
BD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:27, 18-03-2010
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Haverier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se