Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Cirkelsåg Meec 800W 140mm

75 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#31 » 09:13:34, 07-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... så -kan- man ju göra... men,... 250kr vs min säkerhet, hälsa och samtliga kroppsdelar fast där tillverkaren monterade dem... :idee:
Jag föredrar å ha alla mina delar kvar där jag är van att finna dem. :vissla:


Visst, lagersätet har ju en stålring runt som "håller ihop" det, men klingskyddet är av plast; det rörliga är iof av stål, men det skyddar bara 50% som bäst.
4500rpm med en massa på 1-2hg... finns inte en chans att plasten står emot de krafterna om,... när, lagersätet ger upp och splittras... :insomnia:

Att Jula svär sig fri från ansvar för produkten med hänvisning till att jag skruvat själv är ett intressant ställningstagande. Men de gör det genom att hänvisa till att Garantin är förverkad. De blandar alltså ihop produktansvar med frivilligt ansvarstagande gentemot kund.

Av de fynd jag gjort, när jag i förebyggande syfte bara skulle fylla på fett i "växellådan", visar på att produkten är behäftad med sådan svagheter och skador att den inte borde fått säljas.
Att Jula väljer -trots-, istället för att, som en seriös företagare, ta in varan och granska den för ställningstagande om huruvida de skall stoppa försäljning, kalla tillbaka produkerna och hur att förändra upphandlingarna denna typ av varor, visar ju på mognadsgraden hos företaget.

Jula får sätta sig i skam-vrån !

:aaargh:

:slag:


:skratta3:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Holger

#32 » 09:24:37, 07-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

... silvertejp ...

:mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Krister W.

#33 » 18:27:11, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Jo... så -kan- man ju göra... men,... 250kr vs min säkerhet, hälsa och samtliga kroppsdelar fast där tillverkaren monterade dem... :idee:
Jag föredrar å ha alla mina delar kvar där jag är van att finna dem. :vissla:


Visst, lagersätet har ju en stålring runt som "håller ihop" det, men klingskyddet är av plast; det rörliga är iof av stål, men det skyddar bara 50% som bäst.
4500rpm med en massa på 1-2hg... finns inte en chans att plasten står emot de krafterna om,... när, lagersätet ger upp och splittras... :insomnia:

Att Jula svär sig fri från ansvar för produkten med hänvisning till att jag skruvat själv är ett intressant ställningstagande. Men de gör det genom att hänvisa till att Garantin är förverkad. De blandar alltså ihop produktansvar med frivilligt ansvarstagande gentemot kund.

Av de fynd jag gjort, när jag i förebyggande syfte bara skulle fylla på fett i "växellådan", visar på att produkten är behäftad med sådan svagheter och skador att den inte borde fått säljas.
Att Jula väljer -trots-, istället för att, som en seriös företagare, ta in varan och granska den för ställningstagande om huruvida de skall stoppa försäljning, kalla tillbaka produkerna och hur att förändra upphandlingarna denna typ av varor, visar ju på mognadsgraden hos företaget.

Jula får sätta sig i skam-vrån !

:aaargh:

:slag:


:skratta3:


Om produkten är CE-märkt är den godkänd för försäljning inom EU. Så är den bara CE-märkt torde ev brister i säkerheten inte vara Julas ansvar...den är ju godkänd!
Rätta mig om jag har fel.
Men jag håller med om att det är dålig stil av dem. :slag:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

PerJohansson

#34 » 18:56:12, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur värderar du timmarna det tar att plocka isär, rengöra, byta lager, fetta in och montera ihop?

Det lär väl ta ett par timmar för en sådan operation, eller åtminstone en, plus nya lager för 250:-. Då är man väl nästan uppe i vad en "mellanmodell" kostar?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dc_lindberg (trådstartaren)

#35 » 20:05:30, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som företagare / försäljare har man ett mer långtgående ansvar än många kanske inser...


Arbetstid - ja ja.
Ska vi blanda in min timpenning så motsvarar den minst en Mafell cirkelsåg om dagen.
Lagren kostade ca 80kr/st i detta fall, så det är en låg kostnad.
Att fetta om drev och växellådor gör jag oavsett - så den "kostnaden" är den samma om maskinen kostat 100 eller 10 000.
Det tar iof bara ca 15min att plocka isär och ihop handverktygen. Att byta lager i cirkelsåg ingår i dessa 15min - att jag är petig och omständig och spenderar kanske upp till en timme är en helt annan sak.


Frågan om det är värt att köpa en skräpmaskin för att det första man gör är att byta lager?
Svar:
- Nej! Det är fullständig idioti!

Frågan om det är värt att köpa en maskin som det första man gör är att byta smörjmedel i?
Svar:
- En självklar förebyggande service -:)


När man nu har investerat i skräpet o garantier löpt ut, så blir det snarast prestige i att lyckas fixa attiraljen så att den fortsätter fungera och därmed minska kapitalförlusten (på bekostnad av personlig arbetstid = fritid).
Vill man så kan man kalla detta för: "dum-snålhet" :lmao:



En helt annan aspekt av detta är att, varje gång man skruva på nått så lär man sig något nytt och förfinar sina färdigheter i att lösa tekniska problem, - kunskap kostar- , "lär-pengar".
:skriva:
:klia:
:skriva2:


Vi är överens om att dessa maskiner -inte- duger till yrkesmässig använding och att de visar sig behäftade med sådan svagheter att de är att betrakta som skräp. Vi är också överens om att det är mer ekonomiskt att köpa bättre maskiner, både på kort och längre sikt.
Så,
:back_to:

:smile:
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PeterA

#36 » 20:35:30, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cirkelsåg? Nu är jag absolut inte ute efter att vara besserwisser, men köp en Hitachi (inte billig, men heller inte svindyr) och bli glad istället för arg/ledsen varje gång den används. Jag har absolut ingen anknytning till företaget, men köpte en sådan (C7BU) för många år sedan när husrestaureringen började. Märket är känt för att göra mycket bra handcirkelsågar. Tyvärr jobbar jag i den bransch som ser till att "kinaskräpet" kommer hit (containerkranar).
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

Krister W.

#37 » 21:32:00, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Som företagare / försäljare har man ett mer långtgående ansvar än många kanske inser...
...



Då kan du väl berätta, hur då?

Edit: Med CE-märkning avses i det här fallet EJ den så kallade China Export-märkning! :mrgreen:
Senast redigerad av Krister W. 21:33:56, 09-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

dc_lindberg (trådstartaren)

#38 » 21:38:45, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset :!: :grin:

Ska botanisera på "gubbdagiset" från Germania-land, Bauhaus. De skall föra en liten, lätt, Bosch, som skulle kunna ersätta den här mindre bra Meec 800W och den B&D 800W (se annan sträng) som är på G också. Mafell tilltalar, efter ha sett videon - priset, 4800 + moms dämpar lite av köpnöden, men avskräcker inte.
Har titta på Milwaukee hos Swebolt många gånger - ligger perfekt i handen och ger en stark känsla av kvallité; tyvärr är de kanske en aning tunga, men hellre det än att dummar sig som Meec'en.
http://www.swebolt.se/
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_s ... x?ReadForm
Fast då är det mest den här jag fastnat för, å det är ju "off-topic" i den här strängen:
http://www.milwaukeetool.se/int/sv/sv_p ... t&nav1=pro


Personlig erfarenhet värderar jag högt - spelar ingen roll om man är "part i målet" eller ej.
:big_eyes:
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blom 1

#39 » 22:51:45, 09-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du nämner Mafell har några maskiner av dem (är dock inte opartiskt då företaget jag jobbar på säljer dem) men "s*t*n" vilken härlig maskin är toknöjd med deras maskiner. De kommer även vara på svenska mässan nästa vecka med en monter

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blom 1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:45, 25-03-2008
Ort: Småland, höglandet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Molnia

#40 » 01:14:08, 10-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan väll erkänna att orsaken till att jag nämnde mafell tidigare i tråden är för att just blom 1 hade tipsat om den för mig i en annan tråd.
:grin: jag har inte kommit till att köpa mig en ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg (trådstartaren)

#41 » 13:53:56, 10-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och så tvär skar lagret i slutet av Juni 2020.
Far (93 år ung) kom med sågen o sa "den låter underligt".
...hm...

Så tog platsen slut på SD minnet i kameran osså...
2GB, SD, o de är väl "lätta" att få tag i idag?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så bilder på hur man pressar ur axeln och lagret blev inte tagna...
Lagersätet... hoppades att far skulle kört sönder sågen inom garantitiden... (2013... 7 år sedan... Jäddra Omega 77!!!)

Ville -inte- investera i Biltema lager, så jag svängde in på Lundqvist Maskiner och verktyg, men de har slutat sälja lager, så då åkte jag över till BBS (också i Lunda Industriområde). Vad är det för "no name Polen" som de sålde?... samma skit som Biltema/Jula? Det är i vart fall inte ett SKF, FAG eller Koyo!... (lär nog hålla så länge sågen (lagersätet) håller iof, men...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

skogsgurra

#42 » 14:34:51, 10-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där gängade hålen skulle jag misstänka. Risk för att skruvarna pressar isär sprickorna och då blir lagerpassningen lite snål. Det ger ett lätt knackande ljud i början och när man kört ett tag så skriker det.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

dc_lindberg (trådstartaren)

#43 » 14:56:12, 10-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade -totalt- glömt att jag plockat isär den 2013. dc_lindberg @ Cirkelsåg Meec 800W 140mm Lagret på bilden där, userpix/49872_100_4161_1.jpg återmonterades. Fick det väl att gå runt med Omega 77 som jag pressade i förbi Z-tätningarna.
Men -var- har jag lagt SKF lagren som Kullager.se levererade till mig?! Jag -visste- jag hade fått hem 6001RS lager från dem, men hade glömt att det var till den här maskinen.
Nå väl... jag valde nog att inte montera SKF lagren då jag fortfarande hade garanti (1år) på skiten... o originallagret "snurrade" samt att SKF lagren nog kändes för dyrbara att "kasta bort" på en trasig maskin...

Nå väl - den snurrar, spinner som en katt, men... vibrerar "underligt" nu efter lagerbytet.
Kan det månne bara bero på att 1 tand lossnat på såg-skivan/bladet?... (tycker inte det borde kännas...)

Hur som. Bra reklam för Omegas smörjmedel. ...fel... reklam för Julas skräp... :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#44 » 22:21:57, 10-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

äh, du har väl bytt i någon skottkärra o har glömt på borta det.

2) starta en tävling "vinn en snigel" :) och sedan tar du några foton så får vi leta..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#45 » 11:40:14, 11-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:
Om produkten är CE-märkt är den godkänd för försäljning inom EU. Så är den bara CE-märkt torde ev brister i säkerheten inte vara Julas ansvar...den är ju godkänd!
Rätta mig om jag har fel.
Men jag håller med om att det är dålig stil av dem. :slag:


Kan ju passa på att förtydliga nu när tråden ändå lyfts.
En CE-märkning innebär att Tillverkaren (inom EU) eller EU-importören (med tillverkare utanför EU) själva Intygar att produkten följer EU:s föreskrifter och direktiv. Antagligen är det Jula själva som är Importören, så ansvaret ligger därför på dem om något smyger sig med deras produkt.

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se