Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 4 spak till två spak

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Rönnskog (trådstartaren)

#1 » 22:10:06, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man byggt om 4 spaks till två spaks system för grävaren, en direkt kopia av en tidigare bild här på sajten.
Lite 5 mm plattjärn, några länkleder från bilbuttriks och spakar gjorda av 10 mm armeringsjärn klätt med rostfritt rör så original knopparna passar.
Resultatet blev bra men svängen gick motsatt spakrörelsen. Har dock ändrat rören efter chockventilen ( ej växlat slangar) så chockventilen har kvar sin funktion. Nu gäller det bara att lära sig dessa enkla rörelser :driver:
Har även bytt galon i hytten och bytt ut bakelit ratten mot en lite bekvämare typ,
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lägger in lite bilder på Hymas bilder Galleri

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare



Bengt Erik Eriksson

#2 » 22:15:53, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

snyggt! :thummar:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

bengt jansson

#3 » 09:26:57, 19-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Snyggt jobb !!! Måste bli en stor skillnad att köra 2 spak istället för att fibbla med 4 spakar om man inte har händer som dasslock :grin:
En fråga ang. omkoppling av rör till svängen . Jag kollade på översiktsbilden för hydrauliken i reservdelskatalogen och vad jag förstår sitter chockventilerna integrerade i reglage sektionerna i min maskin ( 71 a ) . Därifrån går det rör till ett fördelningsblock där svängcylindrar och svängdämpare är anslutna med slang
Var det där du kopplade om rören eller på reglage sektionen ??
Behövde du bocka om rören eller gick det med lite våld och vaselin :smile:
Bengt
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

chevy67stv

#4 » 22:08:34, 04-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ju superbra ut. Tänkte göra likadant på min hymas. Du har ingen bild på vilka rör du fick skifta? Man skulle inte kunna få måtten på spakstället du byggt? :dancing_geek: mvh Andreas
chevy67stv
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:14, 11-04-2010
Maskintyp: Ej angivet

Siggetass

#5 » 13:47:54, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också konverterat till 2-spak. Man fattar ju inte hur bra det är förrän det sitter på plats. I mitt fall var dessutom alla leder från spak till ventil 2mm glapp, som långspår, så det var knappt körbart längre.
Jag gjorde "standardlösningen", den blev förbluffande nära Rönnskog's design! Men, där går grävspakarna fritt för stödbensspakarna, jag fick vika ner mina sådär en 30 grader. Men enligt bilderna har vi nog en liten skillnad i design: Jag har valt ett längre slag på spakarna, jag behöll originalets 48mm ventildelning både fram/bak och i sida. På så sätt kunde jag behålla den enkla plattjärnsdesignen på länken ner till ventilen. Jag har också ett kvadratiskt rörelseschema på spakarna +/-100mm. Känns bekvämt för snabba rörelser resp smygkörning.
Lagringarna är skruv som låsts för rotering i ena godset resp går i Glycodurbussningar i andra godset (ja, ogängade delen...). Kopiera inte detta, lagra med en CP-pinne eller slipad axel istället, det blir bättre. Skruvar ligger med för mycket minustolerans, så det blir ett litet retligt glapp.
Jag har skiftat ett par slangar och även rören undertill till svängen för att få "modern standard" på spakrörelserna. På 467 funkar chockventilerna rätt efteråt, vet dock inte hur det blir på 470 och senare. Men så här vill man ju ha det:
Bild


Lite bilder på bygget:

Bild

Bild

Original dragning:
Bild

Och efter modifiering:
Bild

Ja, om man är noga så går det att svetsa ihop med MIG, men det finns snyggare lösningar. Jag gjorde mej en "piprensare" och körde igenom efteråt, ifall det skulle sitta en halvlös loppa inuti. (Jo, jag sköljde också, lugn) :insomnia:

Och så ett mycket, mycket enklare enklare sätt att bygga, som jag sett efteråt. Länkhuvudet längst till höger har kulan fäst i gods. Busenkelt, helt glappfritt:

Bild
Senast redigerad av Siggetass 13:54:00, 16-03-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Mikael Hansson

#6 » 21:31:59, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Jättebra ombyggnad, snyggt och prydligt. +++

//M
Användarvisningsbild
Mikael Hansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:57:45, 06-07-2009
Ort: Partille
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 1x Hymas 470 1971/1975, Borros borrvagn No BBV 43, Brokk 150, Hydromac H7

Siggetass

#7 » 11:55:48, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, det får väl duga till en riktigt råhuggen och rostig gammal Hara Caway. Maskinen i övrigt kommer aldrig att komma i närheten av Rönnskogs snyggbygge. Min är huggen direkt ur berget, ur ett rostigt stycke järnmalm. :mrgreen:
Jag ritade mitt 2-spak i Solidworks (3D Cad), jobbar en del med det, så det går fortare än att stå och mäta och prova. Och som bonus kunde jag bara ändra lite på konstruktionen, så hade jag 1-spak till lastaren mot 2-spak original. Och det sitter nu i och är ett sagolikt "lyft". Hellre 1-spak fram än 2-spak bak. Eller som jag brukar säga om griplastarkärran: "Hellre ramstyrning och wirekran än griplastare och stum kärra." Ja, år 2013 behöver man ju inte välja egentligen. :off_topic:

1 person gillar det här inlägget.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Siggetass

#8 » 12:09:18, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga nära den här tråden:

När jag ändå byggde om till 2-spak hade jag ur sliderna ur ventilen och bytte O-ringar. Det läckte ner i fjäderkopparna så det var dyngblött. Ringarna såg så slitna ut att det var svårt att se den rätta dimensionen. Jag provade med 21.30x3.60, som var det närmsta i mått som gick att få tag på i butiken. Det är nog för stort, för det läcker lite ändå och spakarna "fastnar" lite om maskinen står ett par veckor. Misstänker att för mycket gummi gjorde att det naggades bort en bit då jag stoppade i sliden i ventilen igen, det var lite motstånd.
Så, har någon koll på vilken dimension det ska vara? Och var får man tag på rätt ringar? Jag vill inte sitta och limma så många, det är lite sy-junte-varning på det...
Iofs har jag inte kollat på Huddig i Skellefteå, men de har väl inte så gammalt junk...?
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

krokodilen

#9 » 12:20:50, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Siggetass skrev: Jag ritade mitt 2-spak i Solidworks (3D Cad), jobbar en del med det, så det går fortare än att stå och mäta och prova. Och som bonus kunde jag bara ändra lite på konstruktionen,,,,,,,,,


Du Siggetass den där ritningen kan du väl PM:a till Holger så lägger han den i D-L sektionen!

Denna operation står nämligen på "att göra" lista för min Hymas 42:a & det skulle vara nice med nått att utgå från.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Siggetass

#10 » 12:54:36, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste nog rekommendera lösningen som ligger som sista bild i mitt bygge istället, den med en liten platta och 3 länkhuvud. Den finns i andra trådar härinne på samma tema. Det är en SÅ mycket enklare lösning, som blir long-life och helt glappfri. :idee3: Du har ju ändå en rätt fin maskin?
Jag är smått irriterad på mej själv som hastade iväg utan att sondera terrängen ordentligt först. Min lösning är i princip en kopia av länkaget på vår gamla Bergsjö-lastare, kompisens 470 och lite ideer härinne. Det funkar, men blir inte helt glappfritt, och är lite pilligt att montera dit.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

krokodilen

#11 » 21:25:40, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja jag har ca 30-35cm långa armar från spakställ ner till paketet så jag vet inte om den varianten funkar men man kanske kan montera plattorna högt i stället? :klia:

Hymas 42:an fanns ju att få med 2-spaks som ny emot extra kostnad och då såg det ut ungefär som ni byggt i denna tråd.

/Christer
Senast redigerad av krokodilen 21:31:16, 17-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Siggetass

#12 » 22:18:37, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det funkar säkert oavsett vilken lösning du väljer. Har du 30 cm till ventilen borde du kunna länka om så rörelserna blir rätt utan att flytta slangar, och därmed riskera att få chockventiler osv fel. Men, det blir en liten tvärkraft på sliden om man gör så. Sliderna borde väl ändå tåla det? I 'min' lösning valde jag att ha raka kraftvägar från spak till slid bara för att det var enklast. Jag har extern chock på min 467 och kunde skifta slangar på ett enkelt sätt.
Siggetass
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:04, 09-04-2010
Ort: Nässjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: I skogen och till plogen: Valmet 455. För skoj: BM 400 Buster. "Trädgårdstraktorn" MF 135. I sandlådan: BM GM616 -74. Söndagar: Grålle TEA.

Inge Nilsson

#13 » 15:38:32, 22-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Rönnskog.
Ja vad säga föutom att du gjort ett attans så imponerande å snyggt jobb!!!!!
Lägg gärna upp bilderna på D-L så kan vi andra se hur man kan göra med 4-spaksmodeller.
Mvh
Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

HYMAS-HYMAX

#14 » 16:20:28, 23-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Tja jag har ca 30-35cm långa armar från spakställ ner till paketet så jag vet inte om den varianten funkar men man kanske kan montera plattorna högt i stället? :klia:

Hymas 42:an fanns ju att få med 2-spaks som ny emot extra kostnad och då såg det ut ungefär som ni byggt i denna tråd.

/Christer


Har du :
Sving- skuffe -stikke-bom ?

HH sa at det var samme graveventil, så du må vel ha noen ''kryssende stag'' for å få til:

Sving-stikke skuffe-bom

Skulle vært morsomt å se hvordan det var gjort originalt på Hymas 42
Användarvisningsbild
HYMAS-HYMAX
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:11, 15-05-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: HYMAS-HYMAX

krokodilen

#15 » 16:33:29, 23-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vi får hoppas att "Cng" här på forumet vaknar till nu fram på vårkanten och tar lite bilder på stag-arrangemanget på sin 2-spaks 42:a.

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se