Har också konverterat till 2-spak. Man fattar ju inte hur bra det är förrän det sitter på plats. I mitt fall var dessutom alla leder från
spak till
ventil 2mm glapp, som långspår, så det var knappt körbart längre.
Jag gjorde "standardlösningen", den blev förbluffande nära Rönnskog's design! Men, där går grävspakarna fritt för stödbensspakarna, jag fick vika ner mina sådär en 30 grader. Men enligt bilderna har vi nog en liten skillnad i design: Jag har valt ett längre slag på spakarna, jag behöll originalets 48mm ventildelning både fram/bak och i sida. På så sätt kunde jag behålla den enkla plattjärnsdesignen på länken ner till ventilen. Jag har också ett kvadratiskt rörelseschema på spakarna +/-100mm. Känns bekvämt för snabba rörelser resp smygkörning.
Lagringarna är
skruv som låsts för rotering i ena godset resp går i Glycodurbussningar i andra godset (ja, ogängade delen...). Kopiera inte detta, lagra med en CP-pinne eller slipad
axel istället, det blir bättre. Skruvar ligger med för mycket minustolerans, så det blir ett litet retligt glapp.
Jag har skiftat ett par slangar och även rören undertill till svängen för att få "modern standard" på spakrörelserna. På 467 funkar chockventilerna rätt efteråt, vet dock inte hur det blir på 470 och senare. Men så här vill man ju ha det:
Lite bilder på bygget:
Original dragning:
Och efter modifiering:
Ja, om man är noga så går det att svetsa ihop med MIG, men det finns snyggare lösningar. Jag gjorde mej en "piprensare" och körde igenom efteråt, ifall det skulle sitta en halvlös loppa inuti. (Jo, jag sköljde också, lugn)
Och så ett mycket, mycket enklare enklare sätt att bygga, som jag sett efteråt. Länkhuvudet längst till höger har kulan fäst i gods. Busenkelt, helt glappfritt: