Kylan som du pratar om är
före kompressorn och beror på det stora flödet som ger undertryck
före kompressorn.
Men efter kompressorn blir det varmt, det lovar jag!
All kompression av
luft resulterar i att luften värms upp, jämför med tryckluftskompressorn. Den blir varm och utloppsledningen till tanken blir oerhört varm. Där är det förvisso högre
tryck och därmed större
temperaturökning.
Tänk också på bilar med turbo och intercooler, ic:n är för att kyla ner luften eftersom varm luft ger lägre effekt är kall luft. Därtill ger varm luft lättare spikningar (på bensinare).
Och här kan det påpekas att en turbo (om den är rätt matchad) ger betydligt mindre
uppvärmning (vid samma lddtryck) än en GMC eftersom turbon har bättre
verkningsgrad.
En
kompressor av roots-typ (såsom GMC etc) har faktiskt ganska dålig verkningsgrad, framförallt om man börjar komma upp i höga laddningstryck. Men den är ball!
Med det bygget du har så ska du nog inte alls förakta temperaturökningen efter kompressorn. Man pratar ju om att 50 gr ökning av insugstempen ger 50 gr ökning av avgastempen och det är ju avgastempen som avgör om avgasventilerna håller. Hur insugstempen påverkar förbränning, cylindertryck och "spikningar" (eller vad man nu ska kalla motsvarande problem i en diesel) vet jag inte riktigt eftersom detta är just en diesel.
Ic passar ju inget vidare i ditt bygge men du skulle väl ha vatteninsprutning har jag för mig. Det är också ganska effektivt. Tänk bara på att ha dysor som finfördelar vattnet ordentligt. Kanske en i varje insugsport?
Tror att såna finns hos turbosäljarna. Jag vet inte vad man ska ha för pump men jag använde en vanlig spolarpump på min Corvette. Glöm inte att trycksätta vattenbehållaren (som måste klara trycket!) eftersom pumpen eventuellt inte förmår övervinna laddtrycket annars.
Antagligen kommer du att behöva en
magnetventil som stänger vattnet också, annars finns risk att motorn suger vatten genom pumpen på tomgång. Eller vänta nu? Du lär ju inte ha några spjäll eftersom det är en diesel, alltså blir det inget riktigt undertryck i insugsportarna. Det kanske inte behövs nån magnetventil?