Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Förkammar VS direktinsprutning

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera teknik här

6,5blower (trådstartaren)

#1 » 18:58:24, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Ja håller på med ett motor bygge, Motorn är en Cheva 6,5D som ska överladdas med en 6-71 kompressor Finns en tråd om Insprutnings pump mm där de finns bilder för den nyfikne.. men nu till min fråga. Dessa motorer är ju förkammar dieslar men skulle man kunna göra om en sån topp för ett mer direkt insprut? alltså försänka ner spridarna ner i toppen eller måste man då komma så rakt att man sprutar in dieseln rakt ner på kolven iställer för snett? skulle det bli någon skillnad om man använde "org" pump och spridare eller måste man köra med nyare commonrail pump med elektriska spridare som öppnar/stänger??

detta var bara en ide ja fick. går det eller ej har ja ingen aning om men kom gärna med synpunkter

Infogar länk. /ja-bond77
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9928
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad



Mikael.Johansson

#2 » 20:41:29, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant och avancerad fråga.

Direktinsprutade motorer har speciella insprutare och insprutningsmunstycken med annorlunda strålbild.
Insprutarna sitter ofta snett mot kolven p.g.a. att ventilerna sitter där uppe.
Dessa motorerna har förbränningsrummet i kolvtoppen och det är invecklat.

Att bara spruta in bränsle direkt utan noggrann utprovning borde kunna ge en okontrollerad förbränning.

Samma pump kan användas. För det görs ju.

Ett alternativ är att använda det systemet som återfinns på t.ex. Perkins A3.152, kombinerat direktinsprutat och förkammare.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

jörgen.ottosson

#3 » 20:49:33, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja...allt går...men det blir nog mycket att bygga om...klistrar in två bilder för att visa vad jag menar...( nykolv, annat topplock-för att förflytta förbränningsrummet)

Bild

Bild
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#4 » 23:33:35, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En direktinsprutad motor får ju större yta på kolven exponerad mot förbränningen, den borde alltså gå varmare i kolvarna. Och med tanke på att den här motorn har kompressor som är känd (ökänd) för att ge ganska hög temp på insugsluften så kanske det inte blir så bra?
Men jag är inget bra på dieslar så jag kanske missar nåt? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

clayton

#5 » 23:36:04, 28-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

PGA att förbränningen är "lugnare" i en förkammardiesel så är lager, vevstakar etc. dimensionerade därefter.

Att bygga om från förkammare till direktinsprutning kan eventuellt ge upphov till haveri.


Anders
clayton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:09, 18-09-2006

6,5blower (trådstartaren)

#6 » 00:48:07, 01-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

okey. nya toppar då är det lika bra att sattsa på nån 6,6L duramax eller liknande.. tänkte OM man kunde få mer effekt genom att "enkelt,billigt" göra om spridare/toppar så man får en bättre förbränning
Om man skulle få spridaren i slutet av kammaren ( botten ) skulle de göra någon större skillnad tro?

Varm luft, tja ja vet inte? kompressorena brukar ju vilja bli iskalla birdcatcerna brukar ju ha en del is på sig pga all luft som åker igenom men de är klart mer värme på av svarvade orginal kolvar är ju inte att föredra=)
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad

Robban_C

#7 » 08:50:21, 01-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylan som du pratar om är före kompressorn och beror på det stora flödet som ger undertryck före kompressorn.

Men efter kompressorn blir det varmt, det lovar jag!
All kompression av luft resulterar i att luften värms upp, jämför med tryckluftskompressorn. Den blir varm och utloppsledningen till tanken blir oerhört varm. Där är det förvisso högre tryck och därmed större temperaturökning.

Tänk också på bilar med turbo och intercooler, ic:n är för att kyla ner luften eftersom varm luft ger lägre effekt är kall luft. Därtill ger varm luft lättare spikningar (på bensinare).

Och här kan det påpekas att en turbo (om den är rätt matchad) ger betydligt mindre uppvärmning (vid samma lddtryck) än en GMC eftersom turbon har bättre verkningsgrad.
En kompressor av roots-typ (såsom GMC etc) har faktiskt ganska dålig verkningsgrad, framförallt om man börjar komma upp i höga laddningstryck. Men den är ball! :grin: :thumme:

Med det bygget du har så ska du nog inte alls förakta temperaturökningen efter kompressorn. Man pratar ju om att 50 gr ökning av insugstempen ger 50 gr ökning av avgastempen och det är ju avgastempen som avgör om avgasventilerna håller. Hur insugstempen påverkar förbränning, cylindertryck och "spikningar" (eller vad man nu ska kalla motsvarande problem i en diesel) vet jag inte riktigt eftersom detta är just en diesel.

Ic passar ju inget vidare i ditt bygge men du skulle väl ha vatteninsprutning har jag för mig. Det är också ganska effektivt. Tänk bara på att ha dysor som finfördelar vattnet ordentligt. Kanske en i varje insugsport?
Tror att såna finns hos turbosäljarna. Jag vet inte vad man ska ha för pump men jag använde en vanlig spolarpump på min Corvette. Glöm inte att trycksätta vattenbehållaren (som måste klara trycket!) eftersom pumpen eventuellt inte förmår övervinna laddtrycket annars.
Antagligen kommer du att behöva en magnetventil som stänger vattnet också, annars finns risk att motorn suger vatten genom pumpen på tomgång. Eller vänta nu? Du lär ju inte ha några spjäll eftersom det är en diesel, alltså blir det inget riktigt undertryck i insugsportarna. Det kanske inte behövs nån magnetventil? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

6,5blower (trådstartaren)

#8 » 11:37:17, 01-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kylan som du pratar om är före kompressorn och beror på det stora flödet som ger undertryck före kompressorn.

Men efter kompressorn blir det varmt, det lovar jag!
All kompression av luft resulterar i att luften värms upp, jämför med tryckluftskompressorn. Den blir varm och utloppsledningen till tanken blir oerhört varm. Där är det förvisso högre tryck och därmed större temperaturökning.

Tänk också på bilar med turbo och intercooler, ic:n är för att kyla ner luften eftersom varm luft ger lägre effekt är kall luft. Därtill ger varm luft lättare spikningar (på bensinare).

Och här kan det påpekas att en turbo (om den är rätt matchad) ger betydligt mindre uppvärmning (vid samma lddtryck) än en GMC eftersom turbon har bättre verkningsgrad.
En kompressor av roots-typ (såsom GMC etc) har faktiskt ganska dålig verkningsgrad, framförallt om man börjar komma upp i höga laddningstryck. Men den är ball! :grin: :thumme:

Med det bygget du har så ska du nog inte alls förakta temperaturökningen efter kompressorn. Man pratar ju om att 50 gr ökning av insugstempen ger 50 gr ökning av avgastempen och det är ju avgastempen som avgör om avgasventilerna håller. Hur insugstempen påverkar förbränning, cylindertryck och "spikningar" (eller vad man nu ska kalla motsvarande problem i en diesel) vet jag inte riktigt eftersom detta är just en diesel.

Ic passar ju inget vidare i ditt bygge men du skulle väl ha vatteninsprutning har jag för mig. Det är också ganska effektivt. Tänk bara på att ha dysor som finfördelar vattnet ordentligt. Kanske en i varje insugsport?
Tror att såna finns hos turbosäljarna. Jag vet inte vad man ska ha för pump men jag använde en vanlig spolarpump på min Corvette. Glöm inte att trycksätta vattenbehållaren (som måste klara trycket!) eftersom pumpen eventuellt inte förmår övervinna laddtrycket annars.
Antagligen kommer du att behöva en magnetventil som stänger vattnet också, annars finns risk att motorn suger vatten genom pumpen på tomgång. Eller vänta nu? Du lär ju inte ha några spjäll eftersom det är en diesel, alltså blir det inget riktigt undertryck i insugsportarna. Det kanske inte behövs nån magnetventil? :klia:



Då är ja med, jo en lysholm eller turbo hade garanterat varit bättre med bättre verkningsgrad men inte lika ballt som en gammal 6-71a hmm har åxå funderat om vatten insprut är melodin för att kyla motorn. kommer ha 2" från varje cyl för att bli av med värmen.. men skulle nog inte vara fel med lite vatten heller. funderade på sätta "spridarna" före kompressorn så det finfördelas genom kompressorn på väg ner men då kanske vattnet blir för varmt??
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad

Robban_C

#9 » 21:39:33, 01-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får nog hålla med om att en gammal 6-71 är svårslagen vad gäller ballhetsfaktor. :grin:
Och ibland så måste man ju bara ge avkall på optimeringen bara för att få ha det ballaste som fordonsbranschen uppfunnit. :grin: :thumme:

Det är nog inte vattnets värme som är det intressanta, jag tror att det är insugsblandningens värme (dvs vatten och luft tillsammans) och den borde bli densamma vare sig vattnet tillsätts före eller efter.
Men det kanske kan vara läge att mäta tempen efter kompressorn, man har ju hört om dom som rasat kompressorn för att det blivit för varmt så rotorerna har expanderat och sen kolliderat (eller skurit mot gavlarna eller vad det nu är som ger sig först). Mäter man tempen med en tempgivare omedelbart under kompressorn så kanske man kan jämföra med nån sorts "max tillåtna värden" och hejda sig innan det blir dyrt. Och visar det sig att tempen direkt efter kompressorn skenar så kan det ju vara läge att tillsätta lite vatten före kompressorn (det ena utesluter ju inte det andra) för att kyla just kompressorn.

Att jag föreslog portmonterat vatteninsprut är bara för att vara helt säker på att alla pipor får lika mycket.
Men det är billigare att tillsätta vattnet före kompressorn.

Ang temperaturer:
Jag tror att jag har läst nånstans att man i samband med dieseltrimning mäter avgastempen för att se om man törs ta ut mer effekt.
Men jag är osäker på det där så det får du kolla upp med nån som kan bättre. Och glöm inte avrapportera vad som gäller!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MN

#10 » 09:03:43, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet väl att Weiand anser att dessa gamla Roots inte skall gå "torra"? På en bil med bensin/alkohol så sprutas allt eller mkt bränsle in före kompressorn = bättre verkningsgrad och bränsle/luftblandning.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Robban_C

#11 » 09:26:27, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså, gäller det då kompressorns kylning?

Ja, jag kan inte så mycket om kompressorn specifikt men jag kan ett och annat om de naturlagar som påverkar det här.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

6,5blower (trådstartaren)

#12 » 18:41:53, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Du vet väl att Weiand anser att dessa gamla Roots inte skall gå "torra"? På en bil med bensin/alkohol så sprutas allt eller mkt bränsle in före kompressorn = bättre verkningsgrad och bränsle/luftblandning.

MN


ok va ja har hört mig för så ska dessa gå att köra "torra" dom kommer ju från första början från dieslar, soppan/metanolen kan väl inte smörja så mycke att de är därför? eller är det mest för att kyla?
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad

Robban_C

#13 » 22:06:21, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensin och metanol smörjer inget vidare, det stämmer så jag skulle tro att det handlar om kylning av rotorerna.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

6,5blower (trådstartaren)

#14 » 22:33:34, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Bensin och metanol smörjer inget vidare, det stämmer så jag skulle tro att det handlar om kylning av rotorerna.

Håller med dig om det,, ska man ändå kyla rotorerna så kan man ju sätta vattensprutet mellan birdcatchern och kompressorn men nu handlar ju inte tråden om min motor och dess problem utan om man kunde få mera fart på bitarna genom att försänka spridare :grin: men det är alltid kul med folk som har åsikter alltid lär man sig nå nytt!
6,5blower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:33:20, 14-02-2009
Ort: Up north
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania sopbil Norba påbyggnad

Mikael.Johansson

#15 » 22:44:21, 02-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tänkbar möjlighet är ju att slipa ur kammarporten en aning.
Jag kan dock inte lämna någon garanti för vad som händer.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron