Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Abene VHF 3 uppstart efter att ha stått oanvänd. MATNING DEFEKT

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

yes

13:47:29, 24-03-2013

Hejsan, har nu köpt en fräs, en Abene VHF 3. Tyvärr har den stått oanvänd dom senaste 5 åren och matningen är defekt. Den har också ytrost lite här och där.

Något att tänka på innan man börjar köra igång och fräsa?
Vad för oljor rekomenderar ni att man skall använda?
Matningen, något som brukar gå sönder? Den hoppar över på "smatterkopplingen"
Hur ta bort rosten, putsa och olja?
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av yes 22:02:17, 25-03-2013, redigerad totalt 2 gånger.



Loke

20:13:19, 24-03-2013

Sök På "rostbortagning" och liknande här på forumet så hittar
du säkert lite matnyttigt.
Sök även på "Abene" OBS utan citattecken.


Bruksanvisning:
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=2994


Loke

yes

22:24:18, 24-03-2013

rosten har löst sig med olja + någon form av tunn fin putsduk.

Men matningen går inte i, den hoppar över i smatterkopplingen.

Hur tusan får man bort matningsaxeln och "locket" som är på bilden, måste man ta bort hela knäet eller hur gör man riktigt?[/quote]
Senast redigerad av yes 22:07:00, 25-03-2013, redigerad totalt 1 gång.

Loke

01:03:31, 25-03-2013

Kan tyvärr inget mer ingående i fråga om Abenefräsar men går
alla rörelser lätt om du matar manuellt? Det brukar ju som du
även nämner vara någon form av frikoppling som ska gå in om
något går för tungt. Ser på en av bilderna att ratten för
längdmatningen på bordet saknas, varför?

Du kan gärna få ändra bilden i sista inlägget och använda
"infoga bild/foto" i slället så slipper man skrolla över hela
skärmen för att kunna se bilden, Åven de efterföljande inläggen
blir utdragna om man gör tokigt vid bilduppladdningen.
Bara ett litet tips så att din tråd inte ska bli tungläst.


Loke

Polarmotor

10:32:36, 25-03-2013

Är maskinen fasrätt inkopplad? På Abene måste motorn till matningsväxellådan gå åt rätt håll.
Maskininnehav:
Volvo FH 13
Harley 1949 med sidovagn
Harley Evo Chopper
Harley Evo Trike
Triumph "Purple Haze"
Chrysler 300 Cab 1966
Storebro GK 195
Sajo UF 54 DM & VF 54 MA
Snabbradial Otto Müller
Och del slipmaskiner och svetsar

yes

17:15:58, 25-03-2013

Ratten är bortmonterad pga flytt, den är nu på plats.

x och z går lätt men y går trögt.

fasen måste vara rätt, kylpumpen går åt rätt håll och matningen snurrar ju runt, fast de släpper ju på smatterkopplingen.


Hur monterar man ner matningsaxlarna, måste man ta bort knäet för att komma åt?

Erland Karlsson

21:03:10, 25-03-2013

Är kylpumpen trefas? Om den skulle vara enfas säger den ju inte så mycket om fasvändningen.

yes

22:00:21, 25-03-2013

Har ingen aning, nu är bordet (X & Y) borta.
Han som ägde den före sa att matningen var defekt så tror ej faserna är fel.
En utav växlingsgafflarna är vind och ser hemmagjord ut. Antagligen är det det som är felet.

Problemet är att få ut matningens växellåda

yes

22:12:07, 26-03-2013

Såhär ser det ut nu, men växellådan vägrar komma ur.... Gafflarna och växelstagen ser reparerade ut tidigare, Vet nån hur man får bort lådan ur knäet?

Bild

Bild

Bild



Är bilderna bra eller hur menade du att jag skulle lägga upp dom?

Loke

00:14:36, 27-03-2013

Bilderna är riktigt upplagda, det är eländigt när bilder läggs upp
under "Lägg till bilaga" dom blir så förbannat stora då.


Intressant med bilder i trådarna, det blir även lättare för folk att
hjälpa till med råd och ideér då. :thumme:


Loke

yes

21:34:52, 27-03-2013

Nu är lådan urtagen, alllting ser och känns bra men vinkelväxeln som ger matning åt x går trögt och går ej att dra runt för hand. Hittade även lite metallbitar nere i tråget.. Den största var en stödbussning åt z'as ändlägesaxel så den måste nog ersättas med något, tips? Själv funderar jag på elektriska brytare som stannar matningen elektriskt, funkar det bra? Annars att försöka komma åt att svetsa tillbaka den? :insomnia:

Bild

Bild

Bild

Har någon nån idé om hur gammal maskinen kan vara? 60-70 tal?
Senast redigerad av yes 21:40:28, 27-03-2013, redigerad totalt 2 gånger.

surkuse

22:31:50, 27-03-2013

VHF3 kom i mitten på 50-talet och växelreglaget för spindeln gjordes om i början på 70 (du har det äldre utförandet), har du iso40-kona så hamnar den närmare 70 än 50.... (fuskade och kollade lathes.co.uk).
Du kan antagligen maila abene och fråga om du har et tilverkningsnr.)

sjögge

09:01:51, 30-03-2013

Nu är knäet borta då vi hittade lite lager som var dåliga:

Bild

Bild

Orsaken till varför ej matningen fungerat: Skuret nållager i vinkelväxeln
Bild

1 person gillar det här inlägget.

sjögge

16:42:13, 31-03-2013

På Z'as gejder samt på kilen till X axeln står det "No. 3083"

Kan det vara serienumret?

jörgen.ottosson

20:30:06, 31-03-2013

Blir intressant att följa detta! :thumme:

Delen av bussningen som är av känns nog säkrast att hårdlöda. (eller göra en skruvad version som ersättning) Jag tror inte riktigt på svetsning just i det fallet även om det säkert skulle gå. (efter som du inte kan svetsa varmt, så kommer svetsen (och gjutjärnet runt om) att bli hård och svår att bearbeta för montering av bussning, samt att presspassningen ger dragspänningar vilket är illa i kombination med svetsat gjutgods.)
Deus ex machina