Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vattenpump Hymas 900t

28 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

micke bäckvall (trådstartaren)

#1 » 13:58:55, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har haft problem med att muttern till kylfläkten på vattenpumpen succesift gängat opp sig,som resulterat i att fläkten börjat vobbla och tagit i (med ett skrammel som följd)i kylarens......om jag säger krage,då kanske ni förstår vad jag menar. Nå väl!
Jag lyckades tidigare komma åt att dra åt denna mutter en ggn,hur det gick till har jag ingen aning om,för då jag nu skulle göra detta igen så lyckas jag inte,pga av att axeln i pumpen följer med då jag skruvar på muttern,jag kunde således inte hålla emot i fläkten medan jag drar åt muttern!
Ok tänkte jag,det ska ant finnas en krysskil mellan axel och fläkt som nu ant saknas och att det därav bara snurrar när jag försöker dra muttern!
Så nu har jag rivit ut kylaren,spräckt muttern till fläkten,för att ta ur denna och kontrollera hur det står till....men va tusan....det finns ju varken kil eller spår för ngn???? Så min fråga är då: hur är det tänkt??
Det verkar inte koniskt på ngt vis heller.......hur tusan ska man kunna dra åt fläkten??

Är det någon som har rivit i detta tidigare el har nå'n id'e om hur det är tänkt? vänligen öppna ditt hjärta :grin:

/Micke:som inte duger till ngt! :???:

Bild Tillägg efter 37 minut(er):

Kan det möjligen vara så att man måste bort med pumpen helt och att man då kan hålla emot från insidan?
/Micke:som nu börjat prata med sig själv!
När jag inte vet brukar jag fråga,och frågar gör jag ofta.
Användarvisningsbild
micke bäckvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:24, 19-03-2007
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 900t



Mikael.Johansson

#2 » 15:04:25, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hej på dig.
Vad är det för motorfabrikant som har tillverkat motorn. Ford eller?

Det kanske är något som är slitet så att det inte nyper till riktigt.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

micke bäckvall (trådstartaren)

#3 » 15:16:28, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Det är en valmet motor.
Tja,jag vet inte......jag ser då inte att det verkar nerslitet mellan propellern och axeln,det enda jag kunnat se är en liten liten spåranvisning i ytterkanten på propeller kroppen,som om brickan skulle ha en motsvarande passning i denna spåransvisning,men hur detta skulle hjälpa mig vette tusan!
När jag inte vet brukar jag fråga,och frågar gör jag ofta.
Användarvisningsbild
micke bäckvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:24, 19-03-2007
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 900t

Mikael.Johansson

#4 » 15:31:02, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstår så har du loss fläkten, och denna borde vara monterad på ett nav.
Hur ser det ut på axeln. Det bör finnas en avsats som navet går emot när man drar åt muttern.
Om det har blivit slitet endera på navet eller avsatsen så kanske det inte går att dra till muttern så att det nyper fast.

(Jag vet tyvärr inte hur det ser ut på valmet).
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

ja-bond77

#5 » 16:36:33, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild skulle verkligen underlätta diagnosen! :smile: Valmets vattenpumpar brukar väl ha presspassning av remhjulet som då fläkten är fäst i med fyra skruvar. Åtm på de som jag knåpat med.... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

micke bäckvall (trådstartaren)

#6 » 17:00:40, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu rivit och återkommer med bilder,om inte annat för er andra hymas antusiaster.....så ni slipper detta :dancing_geek:
När jag inte vet brukar jag fråga,och frågar gör jag ofta.
Användarvisningsbild
micke bäckvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:24, 19-03-2007
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 900t

Robban_C

#7 » 19:26:51, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke bäckvall skrev:... /Micke:som nu börjat prata med sig själv!
:laes_detta: :lmao:


En idé kan ju vara att dra muttern med muttermaskin. Då behöver du ju inte något mothåll. Massan i pumpen agerar ju mothåll så att säga.
Och med lite gängsäkring på muttern så kanske du slipper göra om jobbet.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

63an

#8 » 20:03:26, 14-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat med att mäta djupet på navet/fläkten och axiella distansen till muttern på axeln (om det går), kanske behövs en tunn bricka och sträckt fläktrem för att åtgärda? :mail:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

micke bäckvall (trådstartaren)

#9 » 14:31:56, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allesammans!
&3an:är det ett axiellt spel du far efter?och att inte muttern nyper om fläkt kroppen? is å fall så tror jag inte att det är problemet,har nu renoverat hela pumpen iv f och det har jag med facit inte behövt då jag kunnat öppna en plugg i sidan och stuckit in en mejsel som låst pumpflärpen som är gjord i gjutjärn och som således tålt denna behandling,antar att det är meningen att man skall göra så då denna plugg verkar som gjord för ändamålet.
Fläktkroppen bottnar ivf mot det yttre lagret via en bricka,mellan lagren sitter en distans,hela lagerhuset var fullt med vitt litiumfett,inte helt enkelt att få tag på i s a s fast form.
Sedan sitter det en packbox mot nästa hålrum(det är detta rum du kan se in i via kondenshålet inunder pumpen,står om detta hål i instruktions boken) mot pumpflärprummet sitter sedan en packbox till med en fjädrande funktion,antar att den skall kunna släppa igenom vid extremt höga tryck el något? Ja sedan är det ju pump flärpen(skovelhjulet,som är påpressat på axeln.
Såg att det var omständigt att lägga in bilder så därav denna redogörelse!
I renoveringssatsen följde en låsmutter med vilket jag uppskattar:)
/Micke
När jag inte vet brukar jag fråga,och frågar gör jag ofta.
Användarvisningsbild
micke bäckvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:24, 19-03-2007
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 900t

Holger

#10 » 14:49:55, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke bäckvall skrev:Såg att det var omständigt att lägga in bilder ...

Va? Var? :uupps:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mikael.Johansson

#11 » 15:43:19, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som du kallar "packbox till med en fjädrande funktion" är väl själva vattenpumpstätningen. En kolring som pressas mot skoveln med en fjäder och en bälg däremellan.

Jag tycker att den beskrivna konstruktionen verkar vansklig. Är du helt säker på att det inte finns något kilspår. Det kan ju ha gått igen p.g.a. att fläkten har slirat.

Som Holger säger (med få ord), det är inte svårt att lägga upp filer.
Bilduppladdning inunder textrutan du skrev i.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an

#12 » 16:04:25, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett hugskott från min sida, de kunde varit så enkelt. Prova med bild, rätt så funkar det. :thumme: Tillägg, den ska nog dras med moment, den där muttern.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

micke bäckvall (trådstartaren)

#13 » 22:00:58, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Jo det är rätt beträffande tätningen,bara det att den tätar indirekt mot skoveln via en fläns på axeln.
Fråga: Ang moment tesen....jag antar att du menar att momentet bör vara rätt för att tätningen skall fungera optimalt? Rätta mig om jag förstått dig fel!

Sorry! ville inte cåsa any hard feelings ang bilderna,finns det en instruktion så ska jag sona mitt brott!
Något kilspår kan aldrig ha existerat,det finns däremot en anvisning i fläktkroppen som ni kommer att kunna se på bilderna:)
Börjar bli brådis att få grejjorna att snurra nu,då det skulle behövas lite skottning(TUUUUUUNG SNÖÖÖÖ)
/Micke

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Mikael.Johansson skrev:Det som du kallar "packbox till med en fjädrande funktion" är väl själva vattenpumpstätningen. En kolring som pressas mot skoveln med en fjäder och en bälg däremellan.

Jag tycker att den beskrivna konstruktionen verkar vansklig. Är du helt säker på att det inte finns något kilspår. Det kan ju ha gått igen p.g.a. att fläkten har slirat.

Som Holger säger (med få ord), det är inte svårt att lägga upp filer.
Bilduppladdning inunder textrutan du skrev i.


Ahhh! Jag kan se jag kan se!!! (det första man blir blind på.......)
/Micke:som funderar på en synundersökning.
När jag inte vet brukar jag fråga,och frågar gör jag ofta.
Användarvisningsbild
micke bäckvall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:24, 19-03-2007
Ort: Hudiksvall
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 900t

63an

#14 » 22:13:41, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar roll, det var ju fläkten som hade lossnat, då får du dra till den muttern så att den sitter, var det inte det problemet från början av tråden? Nu ska du tänka till, är det fingänga så får du vara försiktig för det kan :mrgreen: lätt bli för hårt moment, men lite känsla har du väl själv i händerna,eller?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johan.eriksson

#15 » 22:17:40, 17-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:
Jag tycker att den beskrivna konstruktionen verkar vansklig. Är du helt säker på att det inte finns något kilspår. Det kan ju ha gått igen p.g.a. att fläkten har slirat.

Vad är det i konstruktionen du tycker verkar vanskligt? Att remskiva och skovel sitter pressat på axeln? detta är nog den vanligaste, har iofs varit ute för att skovehjulet har slirat men då har det varit med skovelhjul i plast på en stålaxel.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kvist81 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se