Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Har jeg et problem eller er dette normalt? (CASE 895)

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

DimPer (trådstartaren)

#1 » 23:14:44, 26-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har nettop kjøpt en Case IH 895, og har oppdaget noen ting med denne der jeg ikke vet om de skal være slik eller om noe er galt med den.

1. Jeg holdt hånden foran røret for veivhusventilasjonen for å se om det blåste mye der. Når jeg tettet dette med hånden begynte det å flomme olje ut av peilepinnerøret etter 2-3 sekunder.
Har jeg for mye gjennomslag i motoren eller er dette naturlig?

2. Når jeg setter hurtiggiret i lav så motorbremser den ikke i unnabakke, den frihjuler (som en gammel Saab). Er det noe galt med hurtiggiret eller clutshen til dette, eller skal det være slik?

3. Det virker som den digitale turtelleren viser feil verdi, den viser ca900 rpm på tomgang og maks turtall på ca 3200. Tomgangen høres ikke høy ut, og maksturtallet går vel ikke så høyt uansett. Traktoren går ca 35 km/t på GPS, og dette stemmer med det digitale speedometeret.
Noe er galt med turtelleren eller?

Håper det er noen Caseinteresserte her som kan gi meg noen oppklarende svar, særlig på punkt 1 og 2.
Användarvisningsbild
DimPer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:03, 31-10-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



arnfinn

#2 » 07:08:35, 27-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående punkt 1, kan ikke svare sikkert, men jeg tabbet meg nylig ut :slag: med min Jeep Cherokee. Saken var at jeg hadde løsnet hele luftfilterhuset for å komme til vannpumpa som skulle byttes. Bilen skulle bare flyttes og jeg gjorde det uten å koble slanger til luftfilteret. Da skjedde det at slangen fra veivhusventilasjonen til luftfilteret ble liggende sammenklemt i en knekk. Trykket bygdes opp og vips, et søl i motorrom, på gulvet og marka av olje som ble presset ut av peilehullet. :yuck:

Dette trykket var så stort at peilepinnen ble blåst ut. Det som kan skje er at tetteringen i bakkant av veiva gir opp og du får en fin lekkasje der som du må rette på. Definitivt ingen jobb man gjør med stor glede. Jeg vet ennå ikke hvordan dette har gått med min bil - fingrene holdes krysset, men etter hva jeg har forstått er denne tettingen av litt klassisk amerikansk (les dårlig) kvalitet.

Til vi vet mer er mitt råd - ikke eksperimenter mer :vissla:
arnfinn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:21, 22-12-2007

Kjell.K.

#3 » 08:44:18, 27-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vevhusventelation tyder på sliten motor. Har du tur och traktorn stått länge kan det var oljeringar eller annat som fastnat och som lossar igen. Annars kan ju motorn gå många timmar till, trots att den är sliten.

Jag vet inte hur det är på din Case, jag vet ju inte ens om den har snabbväxel, men på äldre BM T 650 med snabbväxel är det frihjul på snabbväxelns låg, hälften av växlarna.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

DimPer (trådstartaren)

#4 » 09:50:54, 27-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for svarene.

Angående veivhusventilasjonen så ser jeg logikken i det Arnfinn beskriver, jeg synest bare at oljen kom så fort og tenkte at det kanskje kan tyde på at den bygger opp mer trykk en normalt.
På den annen side så ryker ikke eksosen (eller veivhusventilasjonen) og traktoren går fint og starter på første nikk, så det er ikke noe annet som tyder på at noe er galt. Traktoren er en 90mod og har gått litt over 4000 timer.

Traktoren har Power-Shift hurtiggir, på eldre Case kalte de det for Torque Amplifier. Jeg vet at der er slik på gamle MF med multipower også som Kjell.K. beskriver på gamle BM, men er usikker på om det samme er tilfelle på Power-Shift.
Problemer med hurtiggirene på Case er visst ikke så uvanlig, så jeg er litt småparanoid med tanke på det....

EDIT:
Har fått bekreftet at hurtiggearet fungerer som det skal, da er det bare punkt 1 og 2 jeg lurer på
Användarvisningsbild
DimPer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:03, 31-10-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mikael.Johansson

#5 » 16:56:12, 27-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående vevhusventilationen. Det är ju ingen större fara om motorn inte drar mycket olja, eller trycker ut olja vid axlarna e.d.
:smile: Du får väl hålla handen borta från röret.

Det verkar som att den motorn ger 83 hk vid 2400 rpm.
Så det verkar fel att mätaren visar 3200 rpm.
Motorn varvar nog inte så högt.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

DimPer (trådstartaren)

#6 » 17:20:21, 27-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da slår jeg meg til ro med at motoren er frisk, så får veivhusventilasjonen få puste fritt heretter...

Turtelleren virker til å vise 1,33 gang for mye, så i første omgang planlegger jeg å låne med meg et optisk tachometer på jobben og se om avviket er lineært eller om det varierer gjennom turtallskalaen.
Det er vist mulig å kalibrere det digitale instrumenetet.
Användarvisningsbild
DimPer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:03, 31-10-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

DimPer (trådstartaren)

#7 » 10:47:23, 30-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da har jeg målt turtallet med et optisk tachometer og funnet ut at traktorens digitale turteller har et lineært avvik og viser 1,33 ganger for mye.
Målingene ble gjort på pto-tappen og en omregning viser at 3200rpm på traktorens turteller tilsvarer 2400rpm på motoren.

Er det noen som har erfaring med det digitale instrumentet på Case IH og vet om det er mulig å kalibrere rpm-måleren?
I instruksjonsboken står det hvordan man kalibrerer hastighetsvisningen via knappene på selve instrumentet, men turtallsmåleren er ikke nevnt.
Användarvisningsbild
DimPer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:03, 31-10-2008
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], jampo och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se