Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 18 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#256 » 09:48:29, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Man brukar dra fast pinnskruvar så de sitter fast, speciellt om de har en krage ed att bottna mot. ( pinnskruvar som riskerar att bottna nere i det gängade hålet, får vara försiktig med.....för då kan man skada blocket )


Tack.
Vet inte om de bottnar, men räknar med at det är kragen som stoppar dem.
Men de ska iaf inte dras med moment efter tabell till sama värde som om det varit en skruv?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#257 » 12:19:00, 05-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska dras lagom så de sitter fast. Man lär nog inte hitta några momentuppgifter om saken. Om man inte har känsla för vad som är lagom utan måste använda momentnyckel, så kanske det kan bli bra att dra till en tredjedel eller hälften av vad som vore normalt moment för en vanlig skruv med samma gänga. Se till att hålen är väl rengjorda ner i botten, så det inte finns t ex olja eller smuts som kommer i vägen. Eventuellt kan det vara bra att säkra dem med Loctite, men fundera ett par gånger extra och väg för- och nackdelar mot varandra innan du möjligen bestämmer dig för det.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#258 » 00:02:10, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnbultar, och toppar monterade. Vipparmsbryggor, rengjorda och monterade. Men ventiljustering? Hade Scania något specialverktyg för att rotera motorn? Inte plockade de väl av kylare och front när dessa skulle justeras :klia:
Orkar man rotera motorn genom bakhjulen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#259 » 06:37:39, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova och se om du inte orkar dra runt motorn med "generatorn" ......sätt en nyckel på muttern till generatorns remskiva.....slirar remmen, sätt en tumme med lite tryck på den på "slaka sidan"

Det brukar ofta fungera. ( dra/bryt inte i fläktbladen)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates